The extensionist practice at a federal public university

Authors

  • Eliane Fernandes Pietrovski Universidade Tecnológica Federal do Paraná http://orcid.org/0000-0002-2839-4561
  • Márcia de Souza Bronzeri Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • João Carlos da Cunha Universidade Positivo
  • Dálcio Roberto dos Reis Universidade Positivo
  • Laíze Márcia Porto Alegre Universidade Tecnológica Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n29p2

Abstract

The university has an important role, both for the professional and personal training of individuals, contributing to society. Teaching, research and extension are the basis for disseminating knowledge, integrating the various forms of perception and analysis, internalizing knowledge and stimulating research. The objective of this research is to present an analysis of the extension program at the Federal University of Technology – Paraná. The research is exploratory and descriptive, with primary and secondary data, collected from May to June 2015. The analysis procedure is qualitative and quantitative. The main results highlight that the extension actions associate theoretical and practical knowledge in the universiy’s interdisciplinary process focused on society. The extension’s dynamics, as well as its facilitation mechanisms, are knowledge and object of discussion and highlight the university’s role as a participant in integrated regional development.

Author Biographies

Eliane Fernandes Pietrovski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora Titular na Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR. Doutoranda Universidade Positivo - UP, no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração - PMDA, Curitiba - PR - Brasil

Márcia de Souza Bronzeri, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Doutoranda no Programa de Mestrado e Doutorado em Administração (PMDA) da Universidade Positivo (UP). Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharel em Administração pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências Letras de Cornélio Procópio. Assistente de Ensino da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). 

João Carlos da Cunha, Universidade Positivo

Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade (FEA/USP). Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC/RIO). Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor Titular do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração (PMDA) da Universidade Positivo (UP). 

Dálcio Roberto dos Reis, Universidade Positivo

Doutor em Gestão Industrial pela Universidade de Aveiro, Portugal e Pós-doutorado em Planejamento Estratégico de Tecnologia. Engenheiro. Professor Titular do Programa de Mestrado e Doutorado em Administração (PMDA) da Universidade Positivo (UP). Professor Titular aposentado da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). 

Laíze Márcia Porto Alegre, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Professora colaboradora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

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Published

2018-08-24