Environmental Education Group: creating knowledge through shared experiences

Authors

  • Isabela Tsutiya Andrade Universidade Federal de Santa Catarina
  • Juliana Machado Ferreira Universidade Federal de Santa Catarina
  • Thiago Teixeira Mendonça Universidade Federal de Santa Catarina
  • Audrey Luiza Almeida Gonçalves Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marília Dietrich Schmitz Universidade Federal de Santa Catarina
  • Gustavo Kath Ackermann Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n29p20

Abstract

This publication presents a brief report on the history of the ten years of the Environmental Education Group (NEAmb) from Federal University of Santa Catarina (UFSC) and emphasizes the importance of university extension through actions based on Environmental Education carried out by undergraduate students. It presents the current moment of the Nucleus valuing the various projects in force and sharing the experiences of what it is like to be part of a place that encourages the autonomy of students who through extension projects foster a more just society and a culture of sustainability. The objective is to present the different spheres of NEAmb's actions and methods through the presentation of the projects that are in progress and show its contribution towards the student's personal and professional formation.

Author Biographies

Isabela Tsutiya Andrade, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

Juliana Machado Ferreira, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Agronomia na Universidade Federal de Santa Catarina.

Thiago Teixeira Mendonça, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

Audrey Luiza Almeida Gonçalves, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

Marília Dietrich Schmitz, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Engenharia Sanitária e Ambiental na Universidade Federal de Santa Catarina.

Gustavo Kath Ackermann, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando em Engenharia Civil na Universidade Federal de Santa Catarina.

References

MOURE, E. S. et al. Núcleo de Educação Ambiental do CTC: Uma experiência de estudantes comprometidos com a extensão universitária pela sustentabilidade. Revista Extensio, Florianópolis, v. 12, n. 19, p. 109-124, jun. 2015.

RODRIGUES, Andréia Lilian et al. Contribuições da Extensão Universitária na Sociedade. Cadernos de Graduação - Ciências Humanas e Sociais, Aracaju, v. 1, n. 16, p. 141-148, mar. 2013. Disponível em: <https://periodicos.set.edu.br/index.php/cadernohumanas/article/viewFile/494/254>. Acesso em: 13 maio 2018.

SILVA, D. J. da . O PARADIGMA TRANSDISCIPLINAR: Uma perspectiva metodológica para a pesquisa ambiental. 1999. 29 p. Workshop (WORKSHOP SOBRE INTERDISCIPLINARIDADE) - Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais, Florianópolis, 1999. 1.

SILVA, D. J. da . Uma abordagem cognitiva ao planejamento Estratégico do Desenvolvimento Sustentável. Florianópolis: Tese de Doutorado (Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção) da Universidade Federal de Santa Catarina, 1998

Published

2018-08-24