The role of extension in the qualification of indigenous student host spaces in UFSC

Authors

  • Ricardo Socas Wiese Universidade Federal de Santa Catarina
  • Nauíra Zanardo Zanin Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n29p34

Abstract

The article presents the experience of an extensionist activity whose main objective was to propose architectural solutions for the qualification of the accommodation spaces of UFSC indigenous students and families, considering constructive as well as cultural aspects. This project aimed to bring the Architecture and Urbanism course closer to discussions about the indigenous theme, seeking to know the diversity of the culture of the indigenous peoples of the south of the country and to promote reflections about the social role of Architecture in the construction of spaces for the reception and valuation of culture and Brazilian indigenous peoples in contemporary times. The article also highlights the pedagogical potential of university extension, contributing significantly to the teaching and learning processes, promoting debate and interaction with the social environment.

Author Biographies

Ricardo Socas Wiese, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina.

Nauíra Zanardo Zanin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Possui graduação em Faculdade de Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002) e mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente é professor assistente da Universidade Federal da Fronteira Sul.

References

AMARAL, M. N. C. P. Dewey: Filosofia e Experiência Democrática, São Paulo: Perspectiva, 2007. 136 pg.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação. São Paulo: Paz e Terra, 1980.

______. Pedagogia da Autonomia – Saberes Necessários à Prática Educativa. 36 ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2007.

SÍVERES, Luiz. Perspectivas de Aprendizagem na Extensão Universitária In: SÍVERES, Luiz (Org.). Processos de Aprendizagem na Extensão Universitária. Goiânia: Editora PUC, 2012.

BRANDAO, L. F. L. M.; WIESE, R. S. Extensão universitária em comunidades associativas: potencialidades pedagógicas dos assentamentos do Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra, o caso de Pontão-RS.. In: XVII ENAMPUR - Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional, 2017, São Paulo. Anais do ENAMPUR, 2017.

WIESE, Ricardo Socas; PEREIRA, N. B. ; YAMAUCHI, V. . A prática projetual como laboratório de ensino, pesquisa e extensão e sua contribuição para a qualidade no ensino de arquitetura e urbanismo da UFFS. Cadernos ABEA, v. 40, p. 1-755, 2015.

WIESE, Ricardo Socas; ZIN, J. P. ; SILVA, E. B. V. ; ZIMERMANN, K. G. . Moradia Estudantil: Território da Coletividade.. In: XVII ENAMPUR - Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional, 2017, São Paulo. Anais do ENAMPUR, 2017.

WIESE, Ricardo Socas; ZIN, J. P. ; SILVA, E. B. V. . A POTENCIALIDADE DA MORADIA ESTUDANTIL COMO ESPAÇO DE INTEGRAÇÃO COM A CIDADE. In: 4º CIHEL Congresso Internacional da Habitação no Espaço Lusófono, 2017, Porto e Covilhã - Portugal. Anais do Congresso Internacional da Habitação no Espaço Lusófono, 2017.

Published

2018-08-24