Use of conceptual maps as pedagogical praxis in a university extension workshop: reflective analysis

Authors

  • André Luís Silva da Silva Universidade Federal do Pampa
  • Mara Elisângela Jappe Goi Universidade Federal do Pampa
  • Ricardo Machado Ellensohn Universidade Federal do Pampa
  • Daniane Stock Machado Universidade Federal do Pampa
  • Édila Rosane Alves da Silva Universidade Federal do Pampa
  • Aniele Valdez Machado Universidade Federal do Pampa
  • Laura Chaves de Jesus Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n31p46

Abstract

This article presents and discusses the results obtained from a university extension workshop offered at the VII SIEPE – International Salon of Teaching, Research and Extension, promoted by the Federal University of Pampa – UNIPAMPA. This workshop was called Production of Conceptual Maps from Open Subjects in Environmental Chemistry, whose objective was to use Conceptual Maps (CM) as a contributory strategy to pedagogical praxis. To that end, theoretical and methodological foundations regarding CM and its theoretical framework of beaconing, the Significant Learning Theory of David Ausubel, which aims to explain how knowledge is produced and stored in the cognitive structure of the individual. Were discussed, followed by the joint elaboration of emerging CM from the reading of articles in Environmental Chemistry. The data collected – questionnaire responses and systematizations products – were analyzed using the Discursive Textual Analysis and Likert Scale technique. Finally, the pertinence of this activity was verified as to its broad potential of contribution to the processes of teaching and learning, in view of the target audience and its systematization products.

Author Biographies

André Luís Silva da Silva, Universidade Federal do Pampa

Professor Adjunto em Regime de Dedicação Exclusiva na Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, campus Caçapava do Sul/RS, atuando em Cursos de Graduação e de Pós-Graduação, na Especialização em Educação Científica e Tecnológica e no Mestrado Profissional em Ensino de Ciências.

Mara Elisângela Jappe Goi, Universidade Federal do Pampa

Atua na Educação Superior, no curso de Licenciatura em Ciências Exatas, no curso de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC- Mestrado Profissional) com experiência docente e como coordenadora e docente dos estágios supervisionados do curso de Licenciatura em Ciências Exatas da Unipampa. Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, resolução de problemas e processo de ensino de aprendizagem em Ciências da Natureza.

Ricardo Machado Ellensohn, Universidade Federal do Pampa

Professor Adjunto e Coordenador Acadêmico na Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, campus Caçapava do Sul/RS e consultor Ad Hoc dos periódicos Ciência e Tecnologia de Alimentos e UNOPAR Científica. Ciências Biológicas e da Saúde. Avaliador INEP para Credenciamento Institucional desde 2018.

Daniane Stock Machado, Universidade Federal do Pampa

Egressa do Curso de Ciências Exatas - Licenciatura, da Universidade Federal do Pampa.

Édila Rosane Alves da Silva, Universidade Federal do Pampa

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, pela Universidade Federal de Santa Maria -UFSM. Graduada em Licenciatura em Ciências Exatas- Ênfase em Química, pela Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA (2017).

Aniele Valdez Machado, Universidade Federal do Pampa

Graduanda do Curso de Ciências Exatas - Licenciatura, da Universidade Federal do Pampa.

Laura Chaves de Jesus, Universidade Federal do Pampa

Graduanda do Curso de Ciências Exatas - Licenciatura, da Universidade Federal do Pampa.

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Published

2018-12-18