Law and citizenship: analysis and perspective on cross-cutting legal issues in high school disciplines

Authors

  • Laura Judith de Jesus Gama Universidade Estadual do Maranhão
  • Rodrigo Otávio Bastos Silva Raposo Universidade Estadual do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2019v16n32p45

Abstract

We are looking for playful and effective methodologies for transversal insertion of legal knowledge in high school. It is inquired about how best to conduct the activities in order to assess the feasibility and benefits of transversality or the creation of legal disciplines in the curriculum. Faced with the problem, the legal and pedagogical feasibility of the proposal and its positive consequences are confirmed. The approach through dynamics and interesting discussions facilitates the understanding of the school content under a new perspective that mixes and harmonizes the knowledge so that the learning in the classroom is optimized. It should be emphasized that the discussion of legal issues should be included among the compulsory contents of High School, since it is not only a factor of social inclusion, but also of promoting citizenship.

Author Biographies

Laura Judith de Jesus Gama, Universidade Estadual do Maranhão

Estagiou na Secretaria de Segurança Pública - Corregedoria Geral, setor Serviço de Disciplina - Duração: 07 meses; Desenvolveu projeto intitulado: Socialização do conhecimento jurídico para alunos do ensino médio do Centro de Ensino Manoel Beckman em São Luis-MA - Duração: 3 anoS; Bacharel em Direito pela Universidade Estadual do Maranhão- 2017.2

Rodrigo Otávio Bastos Silva Raposo, Universidade Estadual do Maranhão

Mestre em Direito pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e Bacharel em Direito pela Universidade Federal do Maranhão (1999). Professor Assistente do Departamento de Direito, Economia e Contabilidade da Universidade Estadual do Maranhão (DDEC/UEMA, desde 2014). Atividades de ensino e pesquisa em Direito Internacional. Advogado.

References

ARELARO, Lisete. A importância de Paulo Freire. Luiz Nassif Online, 30 de maio de 2015. Disponível em: http://jornalggn.com.br/noticia/a-importancia-de-paulo-freire-por-lisete-arelaro. Acesso em: 14 mar. 2017.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 13 mar. 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 11 nov. 2017.

BRASIL. Tv escola. Documentário: John Dewey. Contemporâneo, 2004.

BRASIL. Tv escola. Documentário: Paulo Freire. Contemporâneo. 2006.

FARIAS, Maria Lígia Malta de et al. Movimento e cidadania – uma experiência do ensino do direito para alunos do PROJOVEM. Revista Eletrônica de Extensão Cidadã, João Pessoa (PB), v. 3, 2007. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/extensaocidada/article/view/1385. Acesso em: 21 dez. 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

KANT, Imamnuel. Resposta a pergunta: Que é esclarecimento? Textos Seletos. Tradução Floriano de Sousa Fernandes. 3. ed. Petrópolis: Vozes. 2005. p. 63-71.

SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. 26. ed. São Paulo: Malheiros, 2005.

TEZOTO, Edenise Leite. O princípio da cidadania na constituição federal de 1988. Disponível em: http://fait.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/2CaAw1nnUL9zQGT_2014-4-16-17-7-18.pdf. Acesso em: 14 Ago. 2017.

Published

2019-04-24