The understanding of Londrina Rural School managers on the action of Social Works in the area of Education

Authors

  • Claudia Neves da Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Flávia Silva de Oliveira Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2019v16n34p34

Abstract

The school is an institution in which daily manifests itself a multiplicity of situations lived and brought by students, teachers and family, such as disputes, conflicts, friendships, anguishes, fruit of the material and subjective conditions of the subjects. From this finding, came the interest to know the point of view of managers regarding the possibility of Social Work in a school institution, particularly institutions located in 2 (two) rural districts of Londrina, with the purpose of building an intervention methodology based on their expectations. Thus, between 2016 and 2018 visits were made to municipal public schools located in rural districts and interviews with 4 (four) managers of these schools, to attend one of the stages of the Social Work Extension Project in the area of Education, linked to the Department of Social Work, State University of Londrina. This article aims to present the results of the interviews and the proposal of a methodology of intervention of Social Work in schools located in rural regions.

Author Biographies

Claudia Neves da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em História (UNESP – Assis/SP). Professora Associada do Departamento de Serviço Social e do Programa de Pós-Graduação em Política Social e Serviço Social da Universidade Estadual de Londrina/UEL.

Flávia Silva de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Assistente Social formada pela Universidade Estadual de Londrina. Bolsista de Extensão entre os anos de 2015 e 2017.

References

ALMEIDA, J.N.; SILVA, C.N. A contribuição do Serviço Social na garantia da permanência dos estudantes na educação básica: um estudo a partir das escolas públicas estaduais do Município de Rolândia/PR. Revista Serviço Social em Revista. Londrina, Jul/Dez. 2014. p. 46-65.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 dez 2018.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 18 dez 2018.

CFESS. Subsídios para a atuação dos assistentes sociais na política de educação. Série 3; Trabalho e projeto profissional nas políticas públicas. CFESS. Brasília,2012.

CFESS. Serviço Social na Educação. Grupo de estudos sobre o Serviço Social na Educação. Brasília: 2001.

CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL - CFESS. Subsídios para o debate sobre o serviço social na educação. Brasília: CFESS, 2011.

COUTINHO, Ângela Araújo; RIBEIRO, Mirian dos Santos; BARRETO, Valdineide Barauna. Serviço Social e Famílias: as Contribuições da Atuação Profissional do Serviço Social para Efetivação da Participação Familiar no Acompanhamento Educativo. Serviço Social na Educação: Teoria e Prática. Campinas: Papel Social, 2012. p. 88-109.

MARTINS, Eliana Bolorino Canteiro. O Serviço Social na área da Educação. Revista de Serviço Social e Realidade. v. 8, n° 1. UNESP, Franca: São Paulo, 1999.

MARTINS, Eliana Bolorino Canteiro. O Serviço Social no âmbito da Política Educacional: dilemas e contribuições da profissão na perspectiva do projeto éticopolítico. Serviço Social na Educação: Teoria e Prática. Campinas: Papel Social, 2012. p. 33-54.

PIANA, Maria Cristina. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. Disponível em: http://www.cairu.br/portal/arquivos/biblioteca/EBOOKS/SS/Construcao_do_perfil_do_ assistente_social.pdf. Acesso em: 10 de dez 2018.

PORTES, Lorena Ferreira; SILVA, Claudia Neves da; SANA, Daniele Soares; OLIVEIRA, Flavia Silva de; PEIXOTO, Patrícia Aparecida. A contribuição do Serviço Social no espaço escolar: uma análise a partir da compreensão de gestores de escolas municipais e estaduais de Londrina- Pr. 15° Congresso Brasileiro de Assistentes Sociais, anais, Olinda (PE) 5 a 9 de set de 2016. p. 1-11.

SANTOS, André Michel dos. As Práticas Socioeducativas do Assistente Social Inserido na Política de Educação. Serviço Social na Educação: Teoria e Prática. Campinas: Papel Social, 2012. p. 73-85.

SCHRAM, Sandra Cristina; CARVALHO, Marco Antônio Batista. O Pensar Educação em Paulo Freire: para uma pedagogia de mudanças. PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. O professor PDE e os desafios da escola pública paranaense, 2007. Curitiba: SEED/PR., 2011. V.1. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conte udo=20. Acesso em: 02 jan. 2019.

SILVA, Marcela Mary José. O Lugar do Serviço Social na Educação. Serviço Social na Educação: Teoria e Prática. Campinas: Papel Social, 2012. p. 15-31

VICENTE, Relly Amaral R. As condições objetivas de trabalho dos(as) assistentes socias inseridos na Política de Educação na Região Litorânea do Paraná. 2017. 165f. Programa de Pós-Graduação em Serviço Social e Política Social – Universidade Estadual de Londrina,Londrina, 2017.

Published

2019-12-19