Photoeducation in health aiming at preventing skin cancer: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e75546

Abstract

Introduction: The photoeducation campaign, through dialogical interaction between social actors (university and school), may be the first step for the establishment of a educational policy towards health care. The health team at the University Pharmacy of the Federal University of Rio de Janeiro has been developing activities in public schools in the city of Rio de Janeiro to promote health through education. Objective: to compile and disseminate the activities of the extension project of the University Pharmacy of the Federal University of Rio de Janeiro in public schools in the city of Rio de Janeiro. Methodology: A bibliographic survey on photoeducation was carried out and the data were passed on to undergraduate students of the painting course at the Federal University of Rio de Janeiro who participated in training sessions, for guidance about the actions, and then developed recreational activities for students from those schools. Results: Two campaigns were carried out with 75 participants in total. Final considerations: The activities were an instrument to spread out knowledge and give access to information to students who participated in the process and made them a source of knowledge within their communities. Undergraduate and graduate students were protagonists in their training process and acquired social responsibility for the insertion of health education activities.

Author Biographies

Julia Victória Azevedo Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Aluna de graduação do curso de Farmácia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e bolsista do Programa Institucional de Fomento Único de Ações de Extensão (PROFAEX) da UFRJ.

Luis Phillipe Nagem Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Aluno de graduação do curso de Farmácia da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Luiz Eduardo Fileto Caldeira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Aluno de graduação do curso de Pintura da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bolsista do Programa Institucional de Fomento Único de Ações de Extensão (PROFAEX) da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Zaida Maria Faria de Freitas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Farmacêutica da Farmácia Universitária da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutora em Fármacos e Medicamentos pela Faculdade de Ciências Farmacêuticas da Universidade de São Paulo. Professora do quadro permanente do curso de Mestrado Profissional Ciência e Tecnologia Farmacêutica (CTECFAR), da Faculdade de Farmácia da UFRJ.




 

Mariana Sato de Souza de Bustamante Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado em Ciências de Polímeros pelo Instituto de Macromoléculas Professora Eloisa Mano. Professora adjunta da Faculdade de Fármacia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET) da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Co-responsável pelo Programa Farmácia Universitária da UFRJ.

 

Márcia Maria Barros dos Passos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora de Farmácia Hospitalar e Farmacovilângia do Departamento de Medicamentos da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. 

Dalila dos Santos Cerqueira Pinto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Diretora Adjunta de Extensão da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora de Desenho do Departamento de Análise da Forma.

Elisabete Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorado em Química Orgânica pelo Instituto Militar de Engenharia. Professora de Dermocosméticos do Departamento de Fármacos e Medicamentos da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora do Programa de Extensão Farmácia Universitária.

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Published

2021-04-28