Click Verde: the environment in focus and photos

Authors

  • Claudia Mara Stapani Ruas Universidade Catolica Dom Bosco https://orcid.org/0000-0001-8793-2078
  • Gabriel Ferraciolli Soares Universidade Católica Dom Bosco
  • Kwok Chiu Cheung Universidade Católica Dom Bosco

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e75834

Abstract

The Click Verde extension project, designed by the Advertising and Propaganda course at the Catholic University Dom Bosco (UCDB), in activity since 2007, aims to promote environmental education and the enhancement of public spaces through photographic language. For its realization, the methodology used is based on offering workshops in public, municipal and state schools, of high school, provoking new reflections on public spaces, their relationship and importance with the community and with the environmental and urban context of the city of Campo Grande / MS. The choice for the photographic language, used as a pedagogical tool to stimulate students' environmental education, is due to the popularity achieved over the years by technological evolution, which made it present in everyday life and accessible to society. As a final consideration, it can be said that the Click Verde project, through its theoretical, technical, and practical content, makes it possible for young people, the driving force of society, to value, preserve and respect nature and to have a more just relationship and ethics towards natural resources.

Author Biographies

Claudia Mara Stapani Ruas, Universidade Catolica Dom Bosco

Doutora em Educação e Mestre em Desenvolvimento Local, pela Universidade Católica Dom Bosco. Docente no Curso de Comunicação da Universidade Católica Dom Bosco.

Gabriel Ferraciolli Soares, Universidade Católica Dom Bosco

Mestrado em Comunicação, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Docente no Curso de Comunicação Social da Universidade Católica Dom Bosco.

Kwok Chiu Cheung, Universidade Católica Dom Bosco

Mestrado em Ecologia e Conservação, pela Universidade Federal do Paraná. Docente nos Cursos de Ciências Biológicas, Psicologia, Arquitetura e Engenharias da Universidade Católica Dom Bosco.

References

BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BERLO, David K. O processo da comunicação: introdução à teoria e à prática.9. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BIAGI, Eduardo Perotto. A Fotografia como recurso mediador na educomunicaçao ambiental. 180f. Dissertaçao (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), 2017.

BORGES, Marilia Dammski; ARANHA, José Marcelo; SABINO, José. A fotografia de natureza como instrumento para educação ambiental. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 149-161, 2010.

BUENO, André. Cedeca Interlagos: Fotografia e Educomunicação para o desenvolvimento humano. São Paulo, 2012. Disponível em: Acesso em: 14ago 2019

CESAR, Newton e PIOVAN, Marco. Making of. São Paulo: Futura, 2003

KUBRUSLY, Cláudio. O que é fotografia. São Paulo: Editora Brasiliense, 2003. Coleção Primeiros Passos; 1982.

MCLUHAN, Marshall. Os Meios de Comunicação como Extensões do Homem. São Paulo: Cultrix, 2002.

NEUMANN, Lauricio. Educação e comunicação alternativa. Petrópolis: Vozes, 1990.

ROSA NETO, Antonio. Atração global: a convergência da mídia e tecnologia. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1998.

RUAS, Claudia Mara. Radio Comunitária como fator de desenvolvimento local. Campo Grande: UCDB:2002.

SILVA, Priscila Kalinke. A fotografia como recurso na educação para a cidadania. In: V CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE MÍDIA CIDADÃ. Unicentro, Guarapuava/PR – 8 a 10 de outubro de 2009.

VIANA, Valdilene Pereira. Solidariedade universitária: uma experiência em Maracanã. In: CALDERON, Adolfo Ignácio; SAMPAIO, Helena. Experiências universitárias, experiências solidárias. São Paulo: Olho d’Água, 2001, p. 139-148.

Published

2021-12-16