Teaching yoga for deaf people mediated by Libras interpreting

Authors

  • Tarcisio de Arantes Leite Universidade Federal de Santa Catarina
  • Monica Auga Dias Leite Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e81154

Abstract

Objective: our goal is to present what we have learned from our experience of teaching yoga to deaf students through the intermediation of sign language interpreting. Method: in 2019, working within an action-research framework, we held weekly yoga sessions conducted by a Portuguese-speaking instructor assisted by a Libras interpreter. As challenges were encountered, they were reflected upon and alternatives were adopted in subsequent sessions. Results: issues which required adjustments were: the creation of signs for postures; the positioning of the teacher and interpreter for greater visibility; demands on the visual attention of students; strategies for the direct interaction between the instructor and deaf learners; the synchronization of postures; and the practice of oral mantras. Conclusion: although interpreting and linguistic issues were as expected a crucial concern in developing the classes, our experience revealed that adapting yoga teaching methods to a deaf public also brings into relief perceptual and identity considerations.

Author Biographies

Tarcisio de Arantes Leite, Universidade Federal de Santa Catarina

Formado na Universidade de São Paulo, com graduação em Letras InglêsPortuguês e mestrado e doutorado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pela mesma universidade. Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Catarina, na área de Letras-Língua de Sinais Brasileira.

Monica Auga Dias Leite, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora com certificado do Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute, Puna – India (RIMYI). Ensina Yoga para adultos (ouvintes e surdos) e crianças. Pratica yoga desde 2004 e segue seus estudos em aulas regulares, cursos de aprofundamento, retiros, workshops e convenções com renomados professores no método. Graduada em Agronomia na Universidade Federal de Santa Catarina, área que atuou por 10 anos como Educadora Ambiental e consultora em Gestão Ambiental.

References

BARROS, N. F. de; SIEGEL, P.; MOURA, S. M. de; CAVALARI, T. A.; SILVA, L. G. da; FURLANETTI, M. R.; GONÇALVES, A. V. Yoga e promoção da saúde. Ciência e Saúde Coletiva, v. 19, n. 4, p. 1305-1314, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/4ZSqcXDmvfXGtbSkB8hw73v/?lang=pt. Acesso em: 14 dez. 2021.

BATTISON, R. Lexical borrowing in American SignLanguage. Silver Spring, MD: Linstok Press, 1978.

CLARK, H. H. Signaling. In: Using language. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, p. 155-188.

HALL, S. Train-gone-sorry: The etiquete of social conversation in American Sign Language. In: WILCOX, S. (org.). American deaf culture. Burtonsville, MD: Linstok Press, 1989. p. 89-102.

IYENGAR, B. K. S. Light on yoga: Yoga Dipika. India: Harper Collins. Forty Sixth edition [2014], 1966.

KLIMA, E; BELLUGI, U. The signs of language. Cambridge: Harward University Press, 1979.

LACERDA, C. B. F. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Caderno CEDES [online], Campinas. v. 19, n. 46, p. 68-80, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/wWScZsyPfR68rsh4FkNNKyr/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 dez. 2021.

LEITE, T. de A. Reflexões terminológicas no campo da linguística (das línguas de sinais). In: REIS, L. da S; FIGUEIREDO, A. A. de A. (org.) Línguas de sinais de um continente a outro: Atualidades linguísticas, culturais e de ensino. Campinas, SP: Pontes, 2021, p. 187-214.

LEITE, T. DE A.; AMPESSAN, J. P.; BOLDO, J.; TASCA LOHN, J.; AZEVEDO, G. S. DE O. Semântica lexical na libras: Libertando-se da tirania das glosas. Revista da ABRALIN, v. 20, n. 2, p. 1-23, 22 mar. 2022.

QUADROS, R. M. (org.) Letras libras: Ontem, hoje e amanhã. Florianópolis: Editora UFSC, 2014. Disponível em: https://libras.ufsc.br/letras-libras-ontem-hoje-e-amanha/. Acesso em: 14 dez. 2021.

RODRIGUES, R. M. (org.). Estudos sobre o yoga. São Paulo: Phorte, 2006.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

Published

2022-04-19