Theoretical-practical course on Cell Biology: impacts and perceptions of students of a High School in Curitibanos-SC

Authors

  • Viviane Glaser Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana Carolina da Costa Lara Fioreze Universidade Federal de Santa Catarina
  • Patrícia Maria Oliveira Pierre Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e82355

Abstract

Cell biology is a subject of difficult comprehension among the topics discussed in Biology in High School. Considering it, a theoretical-practical course with ten classes was offered to High School students of a school in Curitibanos-SC in 2014, in order to provide a better understanding of Cell Biology and verify the impacts of the course about the students’ perception in respect to this subject. The students answered a previous questionnaire and another one at the end of the course. Through the analysis of these, it was found that after the course there was an improvement in students’ perception about the matter. Furthermore, practical or ludic activities resulted in a greater students’ interest than merely theoretical classes. Thus, it could be concluded that active learning methods are a more effective way to learning development and that the methodology used in the course contributed to a better knowledge about this subject.

Author Biographies

Viviane Glaser, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2007), mestrado em Bioquímica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010) e doutorado em Neurociências pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Atualmente, atua como Professora da Universidade Federal de Santa Catarina, Campus de Curitibanos, ministrando a disciplina de Biologia Celular, além de atuar como docente colaboradora no Programa de Pós-graduação em Biologia Celular e do Desenvolvimento (UFSC).

Ana Carolina da Costa Lara Fioreze, Universidade Federal de Santa Catarina

Engenheira agrônoma pela Universidade Federal de Lavras (2008), com mestrado (2010) e doutorado (2013) em Agronomia/Agricultura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, na área de Melhoramento Genético de Grandes Culturas. Professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Rurais, campus Curitibanos, na área de Genética e Melhoramento de Plantas.

Patrícia Maria Oliveira Pierre, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2003). Possui mestrado, doutorado e pós doutorado em Genética e Melhoramento de Plantas pela Universidade Federal de Lavras (2010). Atualmente é professora adjunta nível IV da Universidade Federal de Santa Catarina, Campus de Curitibanos, atuando no ensino de Biologia Celular para cursos de Graduação.

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Published

2022-04-19