Isolated but connected: the role of digital media in PET-Letras UFSC remote activities

Authors

  • Carlos Henrique Rodrigues Universidade Federal de Santa Catarina http://orcid.org/0000-0002-5726-1485
  • Vítor Pluceno Behnck Universidade Federal de Santa Catarina
  • Sarah de Carvalho Ortega Universidade Federal de Santa Catarina
  • Andrés Leonardo Salas Garcés Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e83125

Keywords:

Aged, Physical fitness, Regression analysis

Abstract

This paper presents a reflection about the central role of the media in contemporaneity, more specifically of the internet, based on the experiences of the “PET-Mídias: informação e comunicação” extension project from the Tutorial Education Program of the Languages undergraduate courses at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), with a focus in the context of Covid-19 pandemic. Thus, a questionnaire was applied to analyze the role and relevance of PET-Mídias' actions. Finally, it was observed that in an era of virtualization of activities, which was intensified by the pandemic, extension projects of this nature contribute to the democratization of knowledge and the actions beyond the university.

Author Biographies

Carlos Henrique Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Linguística Aplicada e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Líder e pesquisador do InterTrads – Núcleo de Pesquisa em Interpretação e Tradução de Línguas de Sinais, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução e da área de Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais dos Cursos de Letras Libras da Universidade Federal de Santa Catarina.

Vítor Pluceno Behnck, Universidade Federal de Santa Catarina

Estudante de Letras Inglês da Universidade Federal de Santa Catarina. Integrante do PET-Letras UFSC.

Sarah de Carvalho Ortega, Universidade Federal de Santa Catarina

Estudante de Letras Espanhol da Universidade Federal de Santa Catarina. Integrante do PET-Letras UFSC.

Andrés Leonardo Salas Garcés, Universidade Federal de Santa Catarina

Estudante de Letras Libras da Universidade Federal de Santa Catarina. Integrante do PET-Letras UFSC.

References

AGÊNCIA NACIONAL DE TELECOMUNICAÇÕES. Relatório analítico do impacto da pandemia de COVID-19 no setor de telecomunicações do Brasil. Brasília, 2020. 44 p. Disponível em: https://sei.anatel.gov.br/sei/modulos/pesquisa/md_pesq_documento_consulta_externa.php?NMLZh5iV6nbOCmPPhjssYO7ecW3Ia5ZtxFzuL_reIqZ8L3mCXpDwpWj43Y64iTm1DEA9jNIPIyHBKZq354jBPzLGM6wb7jnpEdmrzwgSJid7tbXf_U4US2A3o1eLzeU5. Acesso em: 28 nov. 2020.

AGUILLO, I. F.; MAS-BLEDA, A. La web social como nuevo medio de comunicación y evaluación científica. Barcelona: UOC, 2016. Colección EPI Scholar (Edición Digital).

COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.). Letramento digital – Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

G1. Com maior uso da internet durante pandemia, número de reclamações aumenta; especialistas apontam problemas mais comuns. 11 jun. 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/tecnologia/noticia/2020/06/11/com-maior-uso-da-internet-durante-pandemia-numero-de-reclamacoes-aumenta-especialistas-apontam-problemas-mais-comuns.ghtml. Acesso em: 28 nov. 2020.

G1. ONU afirma que acesso à internet é um direito humano. 03 jun., 2011. Disponível em:http://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2011/06/onu-afirma-que-acesso-internet-e-um-direito-humano.html. Acesso em 29 de nov. 2020.

KALSNES, B. Fake News. Oxford Research Encyclopedia of Communication, 2018. Disponível em:https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190228613.013.809. Acesso em 20 de nov. 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1999.

LINS, B. F. E. A evolução da Internet: uma perspectiva histórica. Cadernos ASLEGIS, n. 48, Jan./Abr., 2013, 11-45. Disponível em:https://aslegis.org.br/files/cadernos/2013/caderno-48/2-INTRODUCAO.pdf. Acesso em 20 de nov. 2020.

RAMOS, W. M.; ROSSATO, M. Democratização do acesso ao conhecimento e os desafios da reconfiguração social para estudantes e docentes. Revista Eletrônica de Educação, v.11, n.3, p.1034- 1048, set. / dez. 2017. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1906. Acesso em: 28 nov. 2020.

Published

2022-04-19