Didactic garden & NETI: a partnership in the social protagonism of the elderly overcoming the geographic limits in teaching

Authors

  • Christiane Meyre Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Guilherme Felipe Raimundo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Maique Weber Biavatti Universidade Federal de Santa Catarina
  • Maria Eduarda Corrêa Boell Universidade Federal de Santa Catarina
  • Maria Paula Van Tol Aragão da Silveira Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e85658

Keywords:

Medicinal Plants, Environmental Preservation, Digital Inclusion, Elderly

Abstract

The Didactic Garden of Medicinal Plants (UFSC) has been a reference in teaching and research on medicinal plants in the university environment, as well as the Center for Studies of the Third Age (NETI) has in welcoming and teaching the elderly. This project's main focus is to promote the exchange of knowledge, enhance self-care and encourage the social role of the elderly on the correct use of medicinal plants under environmental preservation via the Moodle platform, thus enabling not only the inclusion of the elderly in the digital environment but also an overcoming physical barriers, reaching course participants from the most varied places, promoting a positive impact on the course participants' lifestyle. The courses offered encouraged the role of the elderly with their life experiences and exchange of knowledge, recognition of medicinal plants and the preservation of the environment, in addition to the presentation of methodologies for composting, permaculture, agroecology, plant cultivation, information on Non-conventional Edible Plants (NCEP), ruderal plants and biological interactions of plants with the environment, in order to stimulate them to care for the environment, self-care and for the exchange relationship with health professionals, family and community. From a total of 400 approved applicants, 247 certificates of completion were generated: a success of 61.7% of the total approved applicants.

Author Biographies

Christiane Meyre Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente do Curso de Farmácia da Universidade Federal de Santa Catarina.

Guilherme Felipe Raimundo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduando do curso de Farmácia da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Maique Weber Biavatti, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Química pela Universidade Federal de São Carlos. Docente do Curso de Farmácia da Universidade Federal de Santa Catarina.

Maria Eduarda Corrêa Boell, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda do curso de Farmácia da Universidade Federal de Santa Catarina. 

Maria Paula Van Tol Aragão da Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Comunicação Social Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Graduanda em Farmácia pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

BASTA, Paulo; SOUSA, Islândia; BEVACQUA, Ananda; BENITES, Aparecida. Plantas medicinais: fortalecimento, território e memória guarani e kaiowá. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/sites/default/files/documents/prov90.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.

BRAGA et al. As Políticas Públicas para os Idosos no Brasil: A Cidadania no Envelhecimento. Salvador/BA, 2008. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EnAPG500.pdf Acesso em 26 mar. 2022

BRASIL, Ministério da Saúde. Guia Alimentar para a População Brasileira: promovendo a alimentação saudável. Brasília, 2008. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_alimentar_populacao_brasileira_2ed.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.

BRASIL, Ministério da Saúde. Saúde da pessoa idosa. Brasília, 2021 Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-da-pessoa-idosa Acesso em: 26 mar. 2022

BZgA. The Federal Centre for Health, Education healthy and active ageing. Bruxelas, 2012. Disponível em: http://www.healthyageing.eu/sites/www.healthyageing.eu/files/featured/Healthy%20and%20Active%20Ageing.pdf Acesso em 26 mar. 2022

CARVALHO, Fernanda Pessoa de. Benzedeiras de Florianópolis falam sobre a cura através do bendizer. 2014. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KZvP6VTyIB0&ab_channel=FernandaPessoa. Acesso em: 26 jan. 2022.

CORREA NETO, Nelson Eduardo; MESSERSCHMIDT, Namastê Maranhão; STEENBOCK, Walter; MONNERAT, Priscila Fascina. Agroflorestando o mundo de facão e trator. Barra do Turvo, 2016 Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/1935293/mod_resource/content/1/agroflorestando-omundo.pdf Acesso em: 26 jan. 2022.

CEPAGRO. ComPostagem#3. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4Kt_wdNFDAU&t=24s. Acesso em: 26 jan. 2022.

CEPAGRO. Revolução dos Baldinhos. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vB-HKQpl8e0. Acesso em: 26 jan. 2022.

FURTADO, Jorge. ILHA das Flores. 1998. Disponível em: https://portacurtas.org.br/filme/?name=ilha_das_flores. Acesso em: 26 jan. 2022.

GOTSCH, Agenda. Life in Syntropy. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gSPNRu4ZPvE&t=1s. Acesso em: 26 jan. 2022.

Horto Didático de Plantas Medicinais do HU/CCS. Revisando Conceitos Relacionados a Plantas Medicinais. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CG-s7qZnFSG/. Acesso em: 26 jan. 2022.

Horto Didático de Plantas Medicinais do HU/CCS. Dia da Fitoterapia no estado de Santa Catarina. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CCmi1W8gWEK/. Acesso em: 26 jan. 2022.

Horto Didático de Plantas Medicinais do HU/CCS. Dia Internacional da Biodiversidade. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CAgHN39nFx8/. Acesso em: 26 jan. 2022.

Horto Didático de Plantas Medicinais do HU/CCS. Plantas Nativas da Mata Atlântica. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CKR8p1eANoy/. Acesso em: 26 jan. 2022.

Horto Didático de Plantas Medicinais do HU/CCS. Dia Nacional do Cerrado. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CFAwR7ug3pr/. Acesso em: 26 jan. 2022.

Horto Didático de Plantas Medicinais do HU/CCS. Dia Nacional da Caatinga. Disponível em: https://www.instagram.com/p/B_iNs0hginV/. Acesso em: 26 jan. 2022.

IBAMA. Folder Espécies Exóticas Invasoras. Disponível em: http://www.ibama.gov.br/phocadownload/biodiversidade/especies-exoticas-invasoras/2020/2020-10-29-Folder_Especies_Exoticas_Invasoras.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.

MIRANDA, Leticia; FARIAS, Sidney. 2009 As contribuições da internet para o idoso: uma revisão de literatura https://doi.org/10.1590/S1414-32832009000200011

SIMPLES, Orgânico. O que é Agrofloresta? Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fdxPs0-gx2k. Acesso em: 26 jan. 2022.

SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE (SUS). Guia de Plantas Medicinais de Florianópolis. Primavera, 2019. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/10/1122249/guia-de-plantas-medicinais-de-florianopolis.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.

SILVA JUNIOR, Antonio Amaury.; MICHALAK, Eva. O Éden de Eva. Florianópolis. Epagri, 2014.

SIGOLO, Renata Palangri. Plantas Medicinais e os Cuidados com a Saúde: Contando Várias Histórias 2015. Disponível em: https://leiaufsc.files.wordpress.com/2017/03/sigolo-r-p.pdf. Acesso em: 26 jan. 2022.

SOARES, André Luis Jaeger. Conceitos básicos sobre permacultura. Brasília. MA/SDR/PNFC, 1998. Disponível em: https://permacoletivo.files.wordpress.com/2008/05/conceitos_basicos_permacultura.pdf Acesso em: 26 jan. 2022.

SÜNTAR, Ipek. Importance of ethnopharmacological studies in drug discovery: role of

medicinal plants. Phytochemistry Reviews, [S.L.], v. 19, n. 5, p. 1199-1209, 2019.

SZERWIESKI LLD, GARCIA CORTEZ DA, BENNEMANN RM, SILVA ES, CORTEZ LER. Uso de plantas medicinais por idosos da atenção primária. Rev. Eletr. Enferm. [Internet]. 28º de novembro de 2017 [citado 25º de março de 2022];19. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/42009

TAMIANA, Laura. Porque não o Paraíso. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gS-EgCmW_Cc Acesso em: 26 jan. 2022.

Published

2022-05-27