Dialogial exchanges of knowledge in the arts and sciences with middle-aged and elderly people in times of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2022.e85669

Keywords:

Active Aging, Human Rights, Covid-19, Alterity

Abstract

The university extension program reported here focused on a demand that was strongly presented with the physical isolation resulting from the Covid-19 pandemic: the development of remote actions dedicated to health education, to the arts, as well as the democratization of educational and social technologies addressed to the middle-aged and elderly population. With a view to enhancing the development and well-being of citizens in a context of physical isolation, the objective was to promote access to cultural goods to the internal and external community of Universiade Federal de Santa Catarina (UFSC) in order to strengthen the bond with society, above all, the most vulnerable population in the pandemic scenario, middle-aged and elderly people. In this way, inclusive and intergenerational actions engaged in Human Rights Education were systematized, activities aimed at active aging, social transformation, emancipation and towards a civilizational level anchored in justice and in alterity relations, articulating teaching, research and university extension. It is considered that the Education Program from the Perspective of Inclusion, Technologies and Alterity - Sharing in the Arts and Sciences with middle-aged and elderly people, contemplated areas linked to the guidelines of the contemporary model of promotion of active aging recommended by the World Health Organization (WHO) to the sharing knowledge, in an educational process, capable of promoting inclusive actions aimed at the elderly population - remotely - addressed to scientific dissemination, education and fruition in the perspective of alterity relations.

Author Biographies

Renata Orlandi, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina e em Psicologia Social pela Universidade Autônoma de Barcelona. Professora Associada da Universidade Federal de Santa Catarina.  

Evelyn Schweitzer de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Extensionista do Núcleo de Educação na Perspectiva das Tecnologias e Alteridade e participante do Programa de Educação na Perspectiva da Inclusão, das Tecnologias e Alteridade - Partilhas nas Artes e nas Ciências com pessoas da meia-idade e idosas.

Vitória Helena Silva Santos, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Extensionista do Núcleo de Educação na Perspectiva das Tecnologias e Alteridade e participante do Programa de Educação na Perspectiva da Inclusão, das Tecnologias e Alteridade - Partilhas nas Artes e nas Ciências com pessoas da meia-idade e idosas.

Caroline Heinig Voltolini, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutorado em Biologia Comparada pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente, é professora da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Realeza/PR. Professora colaboradora do Programa de Educação na Perspectiva da Inclusão, das Tecnologias e Alteridade - Partilhas nas Artes e nas Ciências com pessoas da meia-idade e idosas. 

Anderson da Silva Honorato, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina. Professor do Instituto Federal de Santa Catarina - Câmpus Gaspar. Professor colaborador do Programa de Educação na Perspectiva da Inclusão, das Tecnologias e Alteridade - Partilhas nas Artes e nas Ciências com pessoas da meia-idade e idosas. 

Cristiane de Quadros, Universidade Federal da Fronteira Sul

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Professora Associada da Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Realeza/PR. Professora colaboradora do Programa de Educação na Perspectiva da Inclusão, das Tecnologias e Alteridade - Partilhas nas Artes e nas Ciências com pessoas da meia-idade e idosas.  

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Published

2022-05-27