Experience report: extension course “Phonology and teaching of Portuguese as native language”

Authors

  • Natália Cristine Prado Universidade Federal de Rondônia
  • Gabriele Stefanes Almeida Universidade Federal de Rondônia
  • Charliane Miranda da Silva Universidade Federal de Rondônia
  • Joana D’Arc de Camillo Corrêa Universidade Federal de Rondônia
  • Sabrina Evelyn Cruz Oliveira Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e91842

Keywords:

Phonology, Teaching Portuguese as a Mother Tongue, Writing

Abstract

This work aims to report the experience of the extension course “Phonology and teaching of Portuguese as a native language”, held between June 20 and July 21, 2022, fully online. This course was proposed by the Núcleo de Estudos em Fonologia – NEFONO, with support from the Academic Department of Vernacular Letters of the Federal University of Rondônia (UNIR), together with the Academic Master’s degree in Letters from the same institution. With this extension, we seek to discuss the relationship between, Phonology and teaching of Portuguese as a native language, considering the link between orality and writing in student’s texts, fragments of popular written Portuguese, internet texts, comic books, etc., in order to indicate the relevance of these studies for the description and interpretation of written records that do not follow orthographic conventions, in addition to contributing to the formation of the Portuguese language teacher.

Author Biographies

Natália Cristine Prado, Universidade Federal de Rondônia

É doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela UNESP/Araraquara (2014), instituição em que também realizou seu pós-doutorado em Linguística (2017). Atualmente, é Professora Adjunta do Departamento Acadêmico de Letras Vernáculas da Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR/Porto Velho) e credenciada no Mestrado Acadêmico em Letras da mesma instituição.

Gabriele Stefanes Almeida, Universidade Federal de Rondônia

É graduanda em Letras Português pela Universidade Federal de Rondônia. 

Charliane Miranda da Silva , Universidade Federal de Rondônia

Mestranda do curso de Letras da Universidade Federal de Rondônia. Possui pós-graduação em Língua Portuguesa e Literatura. Possui Licenciatura Plena em Letras/Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará (2002). 

Joana D’Arc de Camillo Corrêa, Universidade Federal de Rondônia

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2020). Licenciada em Letras Português e Literatura pela Faculdade De Educação de Cacoal (2002), com ingresso na Universidade Federal de Rondônia - UNIR (1998). Possui pós graduação em Letras e Literatura pela Faculdade de Educação de Cacoal (2003). 

Sabrina Evelyn Cruz Oliveira, Universidade Federal de Rondônia

É mestranda do Programa de Pós-Graduação em Letras pela Universidade Federal de Rondônia e graduada em Letras Português mesma universidade. 

References

BARBOSA, P. A. Prosódia. São Paulo: Parábola, 2019.

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2009.

CRISTÓFARO SILVA, T. Dicionário de Fonética e Fonologia. São Paulo: Contexto, 2011.

SEARA, I. C. Para conhecer Fonética e Fonologia do português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2019.

SELKIRK, E. The syllable. In: HULST, Harry van der & SMITH, Norval (org) The structural of phonological representations (Parte II). Dordrecht: Foris, 1982.

SENE, M. G.; ORANGES, C. S. Fala[] e escreve[]: variação do rótico em posição de coda na escrita escolas de Uberaba/MG. Entrepalavras. Fortaleza, v. 7, p. 165-181, 2017.

SILVA, M. C. F.; MEDEIROS, A. B. Para Conhecer Morfologia. São Paulo: Contexto, 2016.

TENANI, L. Hipersegmentação de palavras: análise de aspectos prosódicos e discursivos. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.16, n.2, p. 305-326, jul./dez. 2013.

TENANI, L. Fonologia Prosódica. In.: HORA, D. MATZENAUER, C. L. (org). Fonologia, fonologias: uma introdução. São Paulo: Contexto, 2017.

TENANI, L. Fonologia e escrita: possíveis relações e desafios teórico-metodológicos. Cadernos de Estudos Linguísticos. Nº. 59, vol.3. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2017.

Published

2023-08-23