Creation and impacts on student training of the Academic League of Forensic Anthropology and Forensic Dentistry - LAFOL/UFSC

Authors

  • Igor Santos Araujo Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml
  • Elisa Christiana Winkelmann Duarte Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml
  • Beatriz Álvares Cabral de Barros Universidade Federal de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e92270

Keywords:

Forensic Anthropology, Forensic Dentistry, Extension, Academic League

Abstract

Academic leagues are student organizations formed by students from Higher Education Institutions who, accompanied by professors, deepen their studies in specific areas of undergraduate courses. The aim of the present study is to report the history of creation and the impacts of activities of the Academic League of Forensic Anthropology and Forensic Odontology at the Federal University of Santa Catarina. This article discusses the entire trajectory, from its foundation during the COVID-19 Pandemic, to the events and activities carried out and the scientific productions completed and in progress. The league has generated positive results within the group of members, developing new skills and competences in the students, as well as instilling ethical and moral values ​​important to their professional lives.

Author Biographies

Igor Santos Araujo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduating in Dentistry from the Federal University of Santa Catarina

Elisa Christiana Winkelmann Duarte, Universidade Federal de Santa Catarina

Ph.D. in Biological Sciences, Associate Professor at the Federal University of Santa Catarina

Beatriz Álvares Cabral de Barros, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorado em Odontologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor Associado da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ABENO. Pôsteres. Criação, fundação e desenvolvimento da Liga Acadêmica de Antropologia Forense e Odontologia Legal da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista da ABENO, v. 21 (supl.1), p. 26, 2021.

ABENO. Pôsteres. Ensino da Odontologia Legal nos cursos de Odontologia em SC. Revista da ABENO, v. 23 (supl.1), p. 104, 2023.

ALBUQUERQUE, Islanita Cecília Alcantara de. Extensão universitária mais uma possibilidade na formação docente. Revista de Extensão da UPE, v. 6, n. 2, p. 20-29, 2021.

ARAUJO, Igor Santos et al. ENSINO DA ODONTOLOGIA LEGAL NOS CURSOS DE GRADUAÇÃO EM ODONTOLOGIA DO ESTADO DE SANTA CATARINA E SUAS IMPLICAÇÕES. Revista Brasileira de Odontologia Legal, v. 10, n. 1, 2023.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LIGAS ACADÊMICAS DE MEDICINA. Diretrizes nacionais em ligas acadêmicas de medicina, São Paulo, 2011.

CONSELHO UNIVERSITÁRIO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. Regulamenta as ligas acadêmicas na Universidade Federal de Santa Catarina. Boletim Oficial Nº39/2022, Florianópolis, p. 2-4, 2022.

DA SILVA, Iracema Teixeira et al. A utilização de metodologias de ensino em saúde no cenário pós-pandemia no Brasil-Revisão Narrativa de Literatura. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, v. 5, n. 5, p. 5014-5026, 2023.

DIÁRIO OFICIAL DA UNIÃO. Resolução nº 3, de junho de 2021: Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia e dá outras providências. Brasil. Ministério da Educação, 2021. Acesso em: 20 jul. 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-n-3-de-21-de-junho-de-2021-327321299

FERREIRA, Denise Helena Lombardo et al. Processo de ensino e aprendizagem no contexto das aulas e atividades remotas no Ensino Superior em tempo da pandemia Covid-19. Revista práxis, v. 12, n. 1sup, 2020.

MAGALHÃES, Emilie Pedreira; RECHTMAN, Raizel; BARRETO, Vitória. A liga acadêmica como ferramenta da formação em Psicologia: experiência da LAPES. Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, p. 135-141, 2015.

MONTEIRO, Lívia et al. Academic league: is it positive? Experience of Liga Baiana de Cirurgia Plástica. Revista Brasileira de Cirurgia Plástica, v. 23, n. 3, p. 158-161, 2001.

RODRIGUES, Andréia Lilian Lima et al. Contribuições da extensão universitária na sociedade. Caderno de Graduação-Ciências Humanas e Sociais-UNIT-SERGIPE, v. 1, n. 2, p. 141-148, 2013.

PAIVA, Dangela Pinheiro et al. USO DO INSTAGRAM COMO FERRAMENTA DE EDUCAÇÃO EM SAÚDE ACERCA DAS PLANTAS MEDICINAIS E FITOTERAPIA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. EXTRAMUROS-Revista de Extensão da UNIVASF, v. 11, n. 2, p. 62-72, 2023.

PINHEIRO, Woneska Rodrigues et al. ATUAÇÃO DA LIGA ACADÊMICA DE ENFERMAGEM EM EMERGÊNCIA E TERAPIA INTENSIVA EM 2021. Revista de Extensão da URCA, v. 2, n. 1, p. 659-667, 2023.

Published

2024-07-26