Educational technologies for self-care for people with type 2 Diabetes Mellitus: experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2023.e93153

Keywords:

Educational Technologies, Extension Activity, Diabetes Mellitus Type 2, Health Care, Health Communication

Abstract

The objective of this work is to report the experience of integrated teaching, research, extension and development of educational technologies for self-care for people with type 2 diabetes mellitus, carried out by students and research professors from the Department of Public Health of the Faculty of Medicine of Federal University of Amazonas. This is an experience report of a university extension project carried out between August/2022 and January/2023. The project was developed within the scope of the Institutional Extension Scholarship Program, linked to the Dean of Extension of the Federal University of Amazonas. As a result, five educational videos were developed on self-care behavior for people diagnosed with type 2 diabetes mellitus, and were made available to the community, through the social media YouTube®, on the “Comunicação & Saúde UFAM” channel. From the experiences of students and teachers, the importance of integrated teaching, research, extension and development of educational technologies became evident, with a view to bringing the university and the community closer together, and that this type of practice contributes to the training of academics and promoting the health of people diagnosed with type 2 diabetes mellitus and who need to practice self-care.

Author Biographies

Samantha Michelle Souza dos Santos, Universidade Federal do Amazonas

Acadêmica do Curso de Graduação em Fisioterapia da Faculdade de Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal do Amazonas - FM/UFAM.

Anita Rachel Silva Pimentel, Universidade Federal do Amazonas

Acadêmica do Curso de Graduação em Medicina da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas - FM/UFAM.

Daniel Brendon Melo Henriques Seabra, Universidade Federal do Amazonas

Acadêmico do Curso de Graduação em Medicina da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas - FM/UFAM.

Gabriel da Silva Mártires, Universidade Federal do Amazonas

Acadêmico do Curso de Graduação em Medicina da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas - FM/UFAM.

Celsa da Silva Moura Souza, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Medicina Baseada em Evidências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Professora Adjunta do Departamendo de Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas (DSC/FM/UFAM).

Ronilson Ferreira Freitas, Faculdades Integradas do Norte de Minas - Funorte

Doutor em Ciências da Saúde (Saúde Coletiva) pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). Professor Adjunto do Departamento de Saúde Coletiva da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Amazonas (DSC/FM/UFAM).

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Published

2023-12-22