Social Design: development of a categorization toy for children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2025.e95860

Keywords:

Design, Social Design, Children, Categorization

Abstract

This article presents the development of a categorization toy for children aged 4 to 5, focusing on cognitive development and inclusion in interactive activities with classmates, from the perspective of social design. Conducted in collaboration with NDI - Núcleo de Desenvolvimento Infantil da UFSC, the project used documentary research and design methods such as field research through interviews and observations to understand the demands of the public. The result is an accessible and easy-to-produce categorization toy, such as laser cutting in MDF, which made it possible to make the final product available online. This initiative seeks to improve children's experience by categorizing various objects in relation to scenarios, and can be used in both educational and domestic environments.

Author Biographies

Julia Oenning Amador, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduação em Design de Produto pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Ana Veronica Pazmino, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1993). Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999). Doutorado em Design pela PUC-RJ (2010). É professor associado da Universidade Federal de Santa Catarina UFSC. 

References

AMAZON. Super Bingo Dos Animais, Babebi, Colorido. Disponível em: https://www.amazon.com.br/Faz-de-Conta-Brinquedos-Animais/dp/B088DQ9T5Z. Acesso em: 12 jul. 2025.

BERMAN, David. Haz el bien (diseñando): como el diseño puede cambiar al mundo. México: Editorial Designio, 2015.

BONSIEPE, Gui. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher. 2011

DESIGN INCLUSIVO. Lisboa: • Ctp – Produção, v. 1, maio 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/4705947/Design_Inclusivo_Vol1?auto=download. Acesso em: 21 jun. 2019.

DUARTE, Vanessa Carla. Projecto e desenvolvimento de uma ajuda técnica numa perspectiva de design inclusivo. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Design Industrial, Universidade da Beira Interior, Covilhã, 2010.

GOMES, Danila; QUARESMA, Manuela. O contexto do design inclusivo em projetos de produto: ensino, prática e aceitação. Blucher Design Proceedings, [s.l.], v. 9, n. 2, p.3144-3155, dez. 2016. Editora Blucher.

KADUSHIN, Ronen. Open Design Manifesto. 2010. Disponível em: https://www.ronen-kadushin.com/open-design-manifesto. Acesso em: 16 jun. 2019.

KICKSTARTER (org.). SketchChair: Furniture Designed by You. 2011. Disponível em: https://www.kickstarter.com/projects/diatom/sketchchair-furniture-designed-by-you. Acesso em: 12 jul. 2025.

LEONARD, Annie. A história das coisas: da natureza ao lixo, o que acontece com tudo que consumimos. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

MARGOLIN, Victor; MARGOLIN, Sylvia. Um modelo social de design: questões de prática e pesquisa. Revista Design em Foco, v. 1, n. 1, 2004.

MCDONOUGH, William. BRAUNGART, Michael. Cradle to cradle: remaking the way we make things. New York: North Point Press, 2002.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). A inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/deffisica.pdf. Acesso em: 18 jun. 2019.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Declaração de Salamanca sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. 1994. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 10 jul. 2023.

MRECH, Leny Magalhães. O que é educação inclusiva?. Disponível em http://www.luzimarteixeira.com.br/wp-content/uploads/2010/10/1-o-que-e-educacao-inclusiva.pdf. Acessado em 17 de junho de 2019.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Humanidade produz mais de 2 bilhões de toneladas de lixo por ano, diz ONU em dia mundial. 2018. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/81186-humanidade-produz-mais-de-2-bilh%C3%B5es-de-toneladas-de-lixo-por-ano-diz-onu-em-dia-mundial. Acesso em: 12 jul. 2025.

NDI: ensino de qualidade e formação de professores. Disponível em: http://ndi.ufsc.br/apresentacao/. Acesso em: 16 jun. 2019.

OBSERVATÓRIO DA SAUDE DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE (UFMG). Autismo se instala nos 3 primeiros anos de vida; conheça possíveis sinais do transtorno. 2013. Disponível em: https://www.medicina.ufmg.br/observaped/autismo-se-instala-nos-3-primeiros-anos-de-vida-conheca-possiveis-sinais-do-transtorno/. Acesso em: 24 jan. 2018.

PAPANEK, Victor. Design For The Real World: human, ecology and social change. Chicago: Academy Chicago Publishers, 1971.

PAZMINO, Ana Veronica. Como se cria: 40 métodos de design de produtos. Ed. Blucher. São Paulo, 2015.

ROCHA, Islard. Design Inclusivo: o que é? 2017. Disponível em: https://designculture.com.br/design-inclusivo>. Acesso em: 17 jun. 2019.

SIMÕES, Jorge; BISPO, Renato. Design Inclusivo: acessibilidade e usabilidade em produtos, serviços e ambientes. Centro Português de Design, 2006.

SIQUEIRA, Cláudia Machado (Minas Gerais). Autismo se instala nos 3 primeiros anos de vida; conheça possíveis sinais do transtorno. 2013. Disponível em: https://www.medicina.ufmg.br/observaped/autismo-se-instala-nos-3-primeiros-anos-de-vida-conheca-possiveis-sinais-do-transtorno/. Acesso em: 12 jul. 2025.

SULKES, Stephen Brian. Transtornos do espectro autista. Disponível em https://www.msdmanuals.com/pt-br/profissional/pediatria/dist%C3%BArbios-de-aprendizagem-e-desenvolvimento/transtornos-do-espectro-autista. Acessado em 17 de junho de 2019.

Published

2025-08-27