Community of practice as a university extension strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e96063

Keywords:

Community of Practice, Teaching, Community Outreach, Natural Science Disciplines

Abstract

The experience report presents a set of actions developed in the context of a community of practice including science and biology teachers, popular educators, researchers, and undergraduate students in science and biology. In this way, the goal of this report is to share the use of the community of practice methodology associated with Freire's concept of dialogue, evaluating and discussing its possibilities and limits in a context of social vulnerability. It was concluded that the adopted methodology reframes the idea of ​​extension; articulates extension and research without the former being mere context; and creates a space for initial and continued training linked to reality. On the other hand, it imposes longer deadlines for carrying out the work and demands recognition and negotiation based on the oppression systems in force at the territory.

Author Biographies

Francine Lopes Pinhão, Rio de Janeiro State University

Doutora em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Aline Rodrigues Pinto, Rio de Janeiro State University

Mestrado em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Gabriela Silva Trindade, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Professora de Ciências da Rede Municipal de São Gonçalo/RJ (SEMED/PMSG). 

Janete Nazareth Guilherme, Fluminense Federal University

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense.

Amanda Lima de Almeida, Rio de Janeiro State University

Doutora em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora Adjunta do Departamento de Ciências (DCIEN) da Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FFP/UERJ).

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Published

2024-08-28