Report of a visit to the exhibition of human anatomy for students at basic levels of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e96081

Keywords:

Anatomy, Education, University Extension

Abstract

Objectives: To describe, from the perspective of the participants and the organizing team, the experience of visiting the human anatomy exhibition. Methods: An exhibition was organized, through thematic stations, to be presented to the public, explaining the anatomical systems and the history of anatomy. Information was collected through a questionnaire. The collected data was stored in a database (Microsoft Excel). Results: The target audience for the exhibition were students at basic levels of education. 87% of visitors reported positive things about learning at the event. More than 65% of visitors reported that the exhibition helped them with their future career decisions. 96% of visitors believe that the event fulfilled its purpose of disseminating knowledge in the area of ​​morphological sciences. Conclusions: The event proved to be effective in clarifying visitors' doubts, as well as favoring the development of new learning experiences.

Author Biographies

Murilo Pertile Campos, Federal University of Pelotas

Graduando em Medicina pela Universidade Federal de Pelotas.

Ana Luiza Duarte Pich, Federal University of Pelotas

Graduanda em Medicina pela Universidade Federal de Pelotas.

Ricardo Netto Goulart, Federal University of Pelotas

Graduando em Medicina pela Universidade Federal de Pelotas.

Mariana Soares Valença, Federal University of Pelotas

Graduada em Enfermagem, mestre em Ciências da Saúde e Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande. Docente do Departamento de Morfologia do Instituto de Biologia da Universidade Federal de Pelotas.

Joseane Jimenez Rojas, Federal University of Pelotas

Bacharel em Biomedicina pelo Instituto Agronômico de Pernambuco. Mestre e Doutora em Neurociências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente do Departamento de Morfologia do Instituto de Biologia da Universidade Federal de Pelotas.

Caroline Crespo Da Costa, Federal University of Pelotas

Graduação em Medicina pela Universidade Federal de Pelotas. Mestre em Saúde e comportamento pela Universidade Católica de Pelotas. Doutora em Ciências pela Universidade Federal de Pelotas. Docente do departamento de morfologia do Instituto de Biologia na Universidade Federal de Pelotas.

References

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CÂMARA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Resolução CNE/CES nº 4, de 7 de novembro de 2001.

DOURADO, João Víctor Lira et al. Tecnologias para a educação em saúde com adolescentes: revisão integrativa. Avances en Enfermería, v. 39, n. 2, p. 235–254, 2021.

FERNANDES, Marcelo Costa et al. Universidade e a extensão universitária: a visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, v. 28, n. 4, p. 169–194, 2012.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS – FORPROEX. Extensão Universitária: organização e sistematização. Belo Horizonte: COOPMED, 2010.

MARCELINO, Karina et al. Projetos de extensão e políticas de inclusão social nas universidades federais brasileiras. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, e41341, jan. 2022.

MENEZES NETO, P. E. Universidade: ação e reflexão. Fortaleza: Edições UFC; Imprensa Universitária, 1983. p. 233.

MILLER, Richard L et al. The effects of high impact learning experiences on student engagement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 15, p. 53–59, 2011.

MOIMAZ et al. Extensão universitária na ótica de acadêmicos: o agente fomentador das Diretrizes curriculares Nacionais. Revista da ABENO, v. 15, n. 4, p. 45-54, 2015.

SALBEGO, C. et al. Percepções Acadêmicas sobre o Ensino e a Aprendizagem em Anatomia Humana. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 39, n. 1, p. 23–31, jan. 2015.

SILVA, Ana Lúcia de Brito et al. Importância da extensão universitária na formação profissional: Projeto Canudos. Revista de Enfermagem, Recife, v. 13, p. 1-8, 2019.

Published

2024-08-28