Experience report of an extension program in the state of Rondônia: continuing education for teachers who teach mathematics, physics, chemistry, biology and science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e97353

Keywords:

Extension Program, Continuing Education for Teachers, Mathematics, Science

Abstract

The extension program entitled “Dialogues, experiences and research with teachers who teach mathematics, physics, chemistry, biology and science in the context of continuing education” was created at the Federal University of Rondônia (UNIR) by the Postgraduate Program in Mathematics Education (PPGEM)/Ji-Paraná Campus and the Postgraduate Program in Natural Sciences Teaching (PGECN)/Rolim de Moura Campus. Its objective is to promote continued education for teachers who teach mathematics, physics, chemistry, biology and science, addressing different themes in the teaching-learning process. The duration of the program is two years (September 2022 to September 2024) and consists of two events and 16 courses, totaling 527 hours. A total of 915 vacancies were offered, with preferential participation of teachers who teach mathematics (pedagogues and graduates in mathematics), science, biology, physics and chemistry. In the first year of the program, an event and seven extension courses were held for teachers from state and municipal secretariats in the state of Rondônia. The repercussions of ongoing educational actions and the request for new courses by other state secretariats indicate that the extension program has successfully achieved its objectives.

Author Biographies

Eliana Alves Pereira Leite, Federal University of Rondônia

Possui Graduação em Matemática pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Mestrado em Educação, na linha de pesquisa Educação em Ciências e Matemática, pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e Doutorado em Educação, na linha de pesquisa Educação em Ciências e Matemática, no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). É coordenadora do Grupo Rondoniense de Estudos e Pesquisas em Formação de Professores/as que Ensinam Matemática (GFOPEM/UNIR - Ji-Paraná). Atualmente é Professora do Departamento Acadêmico de Matemática e Estatística (DAME), bem como do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM) da UNIR - Campus de Ji-Paraná. 

Kachia Hedeny Téchio, Federal University of Rondônia

Possui doutorado em Antropologia pela Universidade Nova de Lisboa - UNL (2011). Possui mestrado em Antropologia pela Universidade Nova de Lisboa - UNL (2006) ambos reconhecidos no Brasil pela Universidade Federal de São Carlos UFSCar. É professora adjunta na Universidade Federal de Rondônia. Desde 2017 é docente permanente no Programa de Ensino de Ciências da Natureza na Universidade Federal de Rondônia. Atualmente é coordenadora do Programa de Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências da Natureza.

Marcia Rosa Uliana, Federal University of Rondônia

Doutora em Educação em Ciência e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciência e Matemática (REAMEC) (2015) e Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela PUC-Minas (2013). Licenciada em Matemática pela Universidade Federal de Rondônia (2005), professora efetiva da Universidade Federal de Rondônia - Departamento de Matemática e Estatística, do Mestrado em Educação Matemática (PPGEM) e do Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza (PGECN) ofertado pela Universidade Federal de Rondônia. 

Sérgio Candido de Gouveia Neto, Federal University of Rondônia

Professor de Matemática Universidade Federal de Rondônia - Campus de Vilhena. Doutor em Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista.

Kécio Gonçalves Leite, Federal University of Rondônia

Possui Graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Rondônia (2006), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2010) e Doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (2014). Atualmente, participa do Grupo de Etnomatemática da UFF (GETUFF), coordena o Grupo de Pesquisa em Etnomatemática (GPE-UNIR), atua no curso de Mestrado em Educação Matemática (PPGEM/UNIR), no curso de Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC-UFMT-UFPA-UEA), é professor do Departamento de Educação Intercultural da Universidade Federal de Rondônia e coordena o Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEM-UNIR).

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Published

2024-12-18