Groups linked to NETI-UNAPI: characteristics and implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e97592

Keywords:

University of the Third Age, Groups, Elderly, Extension, NETI-U3A

Abstract

NETI is an University of the Third Age that promotes Teaching, Research, and Outreach activities focused on the elderly, integrating them into the academic and community environment. This article identifies and characterizes the groups linked to NETI, analyzing their implications for participants and the outreach program. This research, carried out from August 2022 to June 2023, adopted three methodological stages: identification of groups; collection and organization of data; and analysis of characteristics and implications. As a result, 10 groups were identified, whose implications for participants include: continuous learning and skill development; cognitive and creative development; peer learning and collaboration; socialization and emotional well-being; autonomy and leadership; and intergenerational connection. As for NETI, they promote recognition and appreciation; diversification of activities; reduction of operational load; expansion of partnerships and resources; community integration; and development of studies and research. The groups impact the elderly and the institutions that support them, generating positive effects across society.

Author Biographies

Franciele Forcelini, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora e mestre pelo programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) na linha de gestão. Especialista em Master Design pela Sustentare - Escola de Negócios/EBS Business School e técnica em Design de Interiores pelo Instituto Brasileiro de Design de Interiores (IBDI). 

Giselle Schmidt Alves Díaz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina

Permanent Professor and Researcher in the Postgraduate Program in Design at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Postdoctoral in Human Factors at the State University of Santa Catarina/Universidad Politécnica de Valencia (Spain), Doctorate in Production Engineering, with an emphasis on Product and Process Engineering at UFSC. Master in Design from the Postgraduate Program in Design with a focus on Design Management at UFSC. Coordinator of Projects at the Design Management Center and the Design and Usability Laboratory (NGD-LDU) at UFSC and a member of the Research and Development Network in Assistive Technology (RPDTA-CAPES).

References

ARCHER, Walter; KOPS, William J. Older adult learners: An opportunity for universities. Inequality, innovation and reform in higher education. Challenges of migration and ageing populations, p. 251-264, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-28227-1_17. Acesso em: 14 ago. 2024.

AMAG. AMAG-UFSC: Estatuto Social. Florianópolis: Acervo AMAG, 1994.

CABRAL, Zilda M. S. Entrevista sobre o grupo Abelhinhas Artesãs. Entrevistadora: Franciele Forcelini. Out. 2022. NETI-UNAPI. Florianópolis.

CACHIONI, Meire; ORDONEZ, T. N. Universidade da Terceira Idade. In: FREITAS, Elizabete Viana; P Y, Ligia. Tratado de geriatria e gerontologia. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2017. P. 1604–1612.

CASANOVA, Giuliana; WEIL, Joyce; CERQUEIRA, Margarida. The evolution of universities of the third age around the world: A historical review. Gerontology & Geriatrics Education, v. 45, n. 3, p. 483-498, 2024. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37408316/. Acesso em: 14 ago. 2024.

CENETI. Apresentação das ações da gestão 2019-2023. Florianópolis, 2022.

CLARKSON, John et al. Inclusive design: Design for the whole population. [S.l.]: Springer Science & Business Media, 2013.

COSTA et al. Boas práticas de extensão universitária para pessoas idosas no Brasil. In: MARTINS, Simone et. al. (org.) A universidade e o envelhecimento populacional: diálogos e experiências em construção no Brasil. Viçosa, MG: UFV, IPPDS, 2023. 177 p. Disponível em: https://portaldoenvelhecimento.com.br/a-universidade-e-o-envelhecimento-populacional-disponivel-em-e-book/. Acesso em: 08 ago. 2024.

ESTAMOS AÍ. 2023. Apresentação do grupo no Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/grupoteatralestamosai/. Acesso em: 01 out. 2023.

FERREIRA, Dulcirene. G. Entrevista sobre o grupo A hora da História. Entrevistadora: Franciele Forcelini. Set. 2022. Videoconferência.

FORCELINI, Franciele. Gestão de Design aplicada no NETI-UNAPI (Universidade Aberta para as Pessoas Idosas): um guia de serviço centrado no ser humano. 261 p. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós Graduação em Design, Florianópolis, 2023.

GEC - Grupo de Encontros Culturais. Filmes apresentados pelo GEC nestes 6 anos. Florianópolis, 2022.

INTEGRANETI. Cinco de Maio despediu-se de 2023 com Café Colonial no Quinta da Bica D'Água. Antes, Grupo foi à Gramado. Blog IntegraNETI. Florianópolis, 2023. Disponível em: http://integraneti.blogspot.com/2023/11/de-ferias-confraternizacao-de-fim-de.html. Acesso em: 01 dez. 2023.

INTEGRANETI. Coordenadora do NETI ouviu Grupos vinculados ao Centro de Estudantes do NETI-CENETI e propôs encontros semestrais. Blog IntegraNETI. Florianópolis, 2022. Disponível em: https://integraneti.blogspot.com/2022/11/coordenadora-do-neti-ouviu-grupos.html. Acesso em: 10 set. 2023.

INTEGRANETI. Idosos de Florianópolis receberam homenagens da Câmara de Vereadores. NETI prestigiou Sessão que homenageou Conselho Municipal do Idoso, SESC Florianópolis e Grupo 5 de Maio, ao lado de outros cinco Grupos. Blog IntegraNETI. Florianópolis, 2018. Disponível em: https://integraneti.blogspot.com/2018/10/dosos-de-florianopolis-receberam.html. Acesso em: 10 set. 2023.

INTEGRANETI. Quem somos. Blog IntegraNETI. Florianópolis, 2017. Disponível em: http://integraneti.blogspot.com/p/quem-somos.html. Acesso em: 10 set. 2023.

KOERICH, Guilherme H. et al. Permanência, êxito e evasão de estudantes idosos no NETI- UNAPI: a Universidade Aberta para as Pessoas Idosas da Universidade Federal de Santa Catarina. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS). [s.l.] v.16, Jan-Mar, n.1, p.42-58, 2023. Disponível em: https://brajets.com/index.php/brajets/article/view/855. Acesso em: 08 ago. 2024.

KHUSAINOVA, Firuza. Lifelong Learning as a Resource Third Age Development. Society and innovations, 2022. DOI: 10.47689/2181-1415-vol3-iss6/s-pp279-286. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/363375015_Lifelong_learning_as_a_resource_third_age_development. Acesso em: 12 set. 2023.

LIBERATO, Raquel Maia. Projeto Cineclube: um grupo de encontro dos ex-alunos do cinedebate II do Núcleo de Estudos da Terceira Idade (NETI). Florianópolis, 2015.

LIMA, Cecília A.; SCHMIDT, Edna M.; MAIOCHI, Marlene B. Proposta de implementação do CENETI buscando maior integração do estudante idoso: um novo olhar para o CENETI. 2019. 237 p. Trabalho de Conclusão do Curso de Monitores da Ação Gerontológica – CMAG. NETI-UNAPI, da Universidade Federal de Santa Catarina –UFSC. Florianópolis, 2019.

LISBOA, Teresa K.; VIEIRA; Cristiane. O processo de empoderamento de idosas integrantes do Núcleo de Estudos da Terceira Idade da UFSC. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 10, n. 15, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/extensio/article/view/1807-0221.2013v10n15p91. Acesso em: 01 out. 2023.

LORENA, Lourraine T.; SANTOS, Álvaro S..; PAIVA, Michelle H. P.; SILVANO, Carla M. Atividades de extensão com idosos: a experiência do grupo história de vida. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, v. 3, n. 1, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.18554/refacs.v2i3.1220. Acesso em: 12 out. 2023.

MADUREIRA, Maria C. et al. Intercâmbio comunitário em gerontologia. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, v. 2, n. 3, 2005. Disponível em: https://nusserge.paginas.ufsc.br/files/2020/11/Intercambio-Comunita%CC%81rio-em-Gerontologia_NETI.pdf. Acesso em: 01 out. 2023.

NSC Total. Neti em Florianópolis comemora 35 anos de atividades voltadas para pessoas com mais de 50 anos. 2017. Disponível em: https://www.nsctotal.com.br/noticias/neti-em-florianopolis-comemora-35-anos-de-atividades-voltadas-para-pessoas-com-mais-de-50. Acesso em: 22 set. 2023.

NETI. Apresentação. 2023a. Disponível em: https://neti.ufsc.br/apresentacao/. Acesso em: 22 set. 2023.

NETI. Grupo 5 de Maio. 2023b. Disponível em: https://neti.ufsc.br/grupo-5-de-maio/. Acesso em: 22 set. 2023.

NETI. História. 2023c. Disponível em: https://neti.ufsc.br/historia/. Acesso em: 02 ou. 2023.

NETI. PICG. 2023d. Disponível em: https://neti.ufsc.br/picg-2/. Acesso em: 22 set. 2023.

NOTÍCIAS UFSC. 17ª Sepex: contadores de Histórias do Neti trazem alegria ao público infantil. 19 out. 2018. Disponível em: https://noticias.ufsc.br/2018/10/17a-sepex-contadores-de-historias-do-neti-trazem-alegria-ao-publico-infantil/. Acesso em: 05 set. 2023.

PAN, Zixin; CHEN, Ji‐Kang. Association of received intergenerational support with subjective well-being among elderly: the mediating role of optimism and sex differences. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 19, n. 13, p. 7614, 2022. Disponível em: https://www.mdpi.com/1660-4601/19/13/7614. Acesso em: 29 out. 2023.

PROEX - PRÓ-REITORIA DE EXTENSÃO. Organograma da Pró-Reitoria de Extensão da Universidade Federal de Santa Catarina. 2021. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2021/01/Organograma-2021.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.

SALVADOR, Maine. Understanding the Impact of Social Relationships on Elderly Health. Interdisciplinary Journal Papier Human Review, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 20-27, 2023. Disponível em: https://igsspublication.com/index.php/ijphr/article/view/266. Acesso em: 15 ago. 2024.

SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos F.; LUCIO, Maria P. B. Métodos de Pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SCHIER, Jordelina et al. 30 Anos NETI: o percurso de um modelo de educação permanente em gerontologia. Extensio: revista eletrônica de extensão, v. 10, n. 15, p. 1-10, 2013. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6185534. Acesso em: 01 out. 2023.

VIEIRA, Cristiane. O processo de empoderamento de idosas integrantes do PICG do antes ao depois da entrada do Núcleo de Estudos da Terceira Idade da UFSC. 2012. 77 p. TCC (Graduação) - Curso de Serviço Social, Departamento de Serviço Social, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/104183?show=full. Acesso em: 01 out. 2023.

YAMASAKI, Flávia, WANDERBROOCKE, Ana Claudia; CAMARGO, Denise de. Avaliação participativa de uma Universidade Aberta à Terceira Idade: perspectiva dos idosos. Revista Kairós-Gerontologia, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 635–655, 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/48251. Acesso em: 14 ago. 2024.

WU, Jing. Conception of strategic cooperation between universities and community elderly service centers. In: SHS Web of Conferences. EDP Sciences, v. 145, 2022. p. 01014. Disponível em: https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2022/15/shsconf_aeme2022_01014/shsconf_aeme2022_01014.html. Acesso em: 08 ago. 2024.

Published

2024-08-28