Investigating the conceptions of force in everyday life situations throughout the Kellyan Experience Cycle

Authors

  • Ana Paula Teixeira Bruno Silva UFRPE - Pernanbuco
  • Heloisa Flora Brasil Nóbrega Bastos UFRPE - Recife - PE
  • Ernande Barbosa da Costa UFRPE - Pernanbuco

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n2p287

Abstract

This research explored the construction process of the scientific concept of force among pupils at High School, who were engaged in a didactic sequence organized according to the five phases of Kellyan Cycle of experience: Anticipation, Investment, Encounter, Confirmation or Disconfirmation and Constructive Revision. It also intended to identify conceptions of force applied to everyday life situations. The results of this research showed that pupils, during the Anticipation phase, possessed intuitive conceptions as well as difficulties in differentiating the concepts of orientation and direction of a force. The activities developed during the Cycle aroused pupils´ attention, impelling them to develop hypotheses, to reflect and to establish relationships between experienced situations and the theme under study. This enabled the evolution of their concepts.

Author Biographies

Ana Paula Teixeira Bruno Silva, UFRPE - Pernanbuco

Graduação em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Católica de Pernambuco (1993) e Mestrado em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2007).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Heloisa Flora Brasil Nóbrega Bastos, UFRPE - Recife - PE

Graduação em Bacharelado Em Física pela Universidade Federal de Pernambuco (1975) , especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Católica de Pernambuco (1985) , mestrado em Engenharia Nuclear pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979) e doutorado em Ensino de Física pela University Of Surrey (1992) .

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Ernande Barbosa da Costa, UFRPE - Pernanbuco

Graduação em Bacharelado Em Física pela Universidade Católica de Pernambuco (1981), graduação em Licenciatura Em Física pela Universidade Católica de Pernambuco (1977), mestrado em Tecnologias Energéticas Nucleares pela Universidade Federal de Pernambuco (1992) e doutorado em Engenharia Nuclear pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2008-08-25

How to Cite

Silva, A. P. T. B., Bastos, H. F. B. N., & Costa, E. B. da. (2008). Investigating the conceptions of force in everyday life situations throughout the Kellyan Experience Cycle. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 25(2), 287–309. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n2p287

Issue

Section

Artigos