Investigating the conceptions of force in everyday life situations throughout the Kellyan Experience Cycle
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2008v25n2p287Abstract
This research explored the construction process of the scientific concept of force among pupils at High School, who were engaged in a didactic sequence organized according to the five phases of Kellyan Cycle of experience: Anticipation, Investment, Encounter, Confirmation or Disconfirmation and Constructive Revision. It also intended to identify conceptions of force applied to everyday life situations. The results of this research showed that pupils, during the Anticipation phase, possessed intuitive conceptions as well as difficulties in differentiating the concepts of orientation and direction of a force. The activities developed during the Cycle aroused pupils´ attention, impelling them to develop hypotheses, to reflect and to establish relationships between experienced situations and the theme under study. This enabled the evolution of their concepts.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >