Analysis of tutoring in Calculus and Physics: a case study in Engineering courses

Authors

  • Jeronimo Becker Flores PUC, RS
  • Valderez Marina do Rosário Lima PUC, RS
  • Caren Rejane Fontella PUC, RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p47

Abstract

In this article, we analyzed the Calculus and Physics’ tutoring developed by a Higher Education Institution (HEI). The research consists of a qualitative approach of a type of case study. We began from the analytical reading of a theoretical basis which was relevant to the theme and then, we performed interviews with the professors responsible for the monitoring. The material was analyzed in the light of the Discursive Textual Analysis (DTA). As main results, we indicated that, in spite of the commonalities, there is no integrated work between Calculus and Physics subjects. In addition, we aimed the need of a reconciled pedagogical role among teachers, scholarship students and common ones. We also considered the need of future studies that reinforce and increase the discussions developed here.

Author Biographies

Jeronimo Becker Flores, PUC, RS

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática pela PUC/RS, mestre em Educação pela UCS e graduado em Matemática pela UCS. Atualmente é professor do Centro Universitário UniFtec, Caxias do Sul, RS.

Valderez Marina do Rosário Lima, PUC, RS

Possui graduação em Licenciatura em Ciências (1977), mestrado em Educação (1998) e doutorado em Educação (2003), todos pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Caren Rejane Fontella, PUC, RS

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, mestra em Engenharia (2014) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Licenciada em Física pela mesma instituição (2011). Atualmente é Técnica em Assuntos Educacionais no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Restinga, Porto Alegre, RS.

Published

2017-05-05

How to Cite

Flores, J. B., Rosário Lima, V. M. do, & Fontella, C. R. (2017). Analysis of tutoring in Calculus and Physics: a case study in Engineering courses. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(1), 47–63. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n1p47

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física