Analogies and metaphors on chapters of Modern Physics in textbooks approved by the PNLD 2018

Authors

  • Felipe Augusto Kopp Universidade de Santa Cruz do Sul, RS
  • Voltaire de Almeida Universidade de Santa Cruz do Sul, RS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p69

Abstract

This paper investigates the presence of analogies and metaphors on chapters of Modern Physics in textbooks indicated by the Guia de Livros Didáticos – PNLD 2018. Based on the most current language studies, there is an attempt to establish a conceptual distinction between these two figures of speech in order to a better use on Physics Education. The content analysis proposed by Bardin (2002) is used for data collection and registration and an adapted version of classification created by Curtis and Reigeluth (1984) is used for the classification of the occurrences. The numerical and qualitative data show the opposite characteristics between analogies and metaphors. Both compare familiar or already known information (vehicle) to new information (target), but the analogy does that with things that belong to the same domains while the metaphor does that with things that belong to different ones. Analogies is a useful tool to compare similarities and differences, which is very important to teaching concepts of Modern Physics. On the other hand, metaphors may make comparisons through concrete to abstract concepts, however this is done on a simplest form, hence, it requires more attention by authors of textbooks and teachers who use them.

Author Biographies

Felipe Augusto Kopp, Universidade de Santa Cruz do Sul, RS

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Possui graduação em Física - Licenciatura pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). É professor concursado pelo Governo do Estado do Rio Grande do Sul.

Voltaire de Almeida, Universidade de Santa Cruz do Sul, RS

Possui graduação, mestrado e doutorado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente, é professor efetivo na Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC).

References

ANDRADE, A. C. S. et al. Analogias e metáforas no ensino e aprendizagem do conceito de átomo: breve análise em livros didáticos. Scientia Plena, v. 10, n. 4, 2014.

ANDRADE, B. L. de; ZYLBERSZTAJN, A.; FERRARI, N. As analogias e metáforas no ensino de ciências à luz da epistemologia de Gaston Bachelard. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 182-192, jul./dez. 2000.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BOZELLI, F.; NARDI, R. O uso de analogias e metáforas como recursos didáticos no ensino de física. Tecné, Episteme y Didaxis, n. 17, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: apresentação – guia de livros didáticos – ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017a.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: física – guia de livros didáticos – ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretária de Educação Básica, 2017b.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

CURTIS, R. V.; REIGELUTH, C. M. The use of analogies in written text. Instructional Science, v.13, p. 99-117, 1984.

DUARTE, M. da C. Analogias na educação em ciências contributos e desafios. Investigações em Ensino de Ciências, v. 10, n. 1, p. 7-29, 2005.

DUIT, R. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, v. 75, n. 6, p. 649-672, 1991.

FERREIRA, E. B. M. O pesquisador e a produção científica da pós-graduação brasileira: tendências do debate sobre analogias. 2011. 285 f. Dissertação (Mestrado em Educação Tecnológica) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais/CEFET-MG, Belo Horizonte.

FERREIRA, E. B. M.; GONÇALVES, I. A. Produção científica brasileira: tendências do debate sobre analogias. Enseñanza de las Ciencias, v. extra, p. 1240-1245, 2013.

FERRY, A. da S.; NAGEM, R. L. Analogias & contra-analogias: uma proposta para o ensino de ciências numa perspectiva bachelardiana. Experiências em Ensino de Ciências, v. 3, n. 1, p. 7-21, 2008.

GLYNN, S.M. Explaining science concepts: a teaching-with-analogies model. In: GLYNN, S.M.; YEARNY, R.H.; BRITTON, B.K. (Orgs.). The Psychology of Learning Science. Hillsdale (EUA): Lawrence Erlbaum, 1991. p. 219-240.

GODOY, L. A. Sobre la estructura de las analogías en ciencias. Interciencia, v. 27, n. 8, ago. 2002.

GONZÁLEZ, M. B. G. La analogía y su presentación en los libros de texto de ciencias de educación secundaria. Enseñanza de las ciencias, v. extra, 2005.

HOFFMAN, R. R.; KEMPER, S. What could reaction-time studies be telling us about metaphor comprehension? Metaphor and Symbolic Activity, v. 2, n. 3, nov. 2009.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press, 2003.

LEITE, A. E.; GARCIA, N. M. D.; ROCHA, M. Tendências de pesquisa sobre os livros didáticos de ciências e física. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, X, EDUCERE, 2011, Curitiba. Anais… Curitiba: PUCPR, 2011, p. 11739-11751.

MONTEIRO, I. G.; JUSTI, R. S. Analogias em livros didáticos de química brasileiros destinados ao ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 67-91, 2000.

MOURA, H. Vamos pensar em metáforas? São Leopoldo: Editora Unisinos, 2012.

MOZZER, N. B.; JUSTI, R. “Nem tudo que reluz é ouro”: uma discussão sobre analogias e outras similaridades e recursos utilizados no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 1, 2015.

NAGEM, R. L.; CARVALHAES, D. de O.; DIAS, J. A. Uma proposta de metodologia de ensino com analogias. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 1, 2001, p. 197-213.

OLIVEIRA, D.C. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem da UERJ, Rio de Janeiro, 2008, v. 16, n. 4, p. 569-576.

OTERO, M. R. ¿Cómo usar analogías en clases de física? Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 14, n. 2, p. 179-187, ago. 1997.

PÁDUA, I. C. A. Analogias, metáforas e a construção do conhecimento: por um processo ensino-aprendizagem mais significativo. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED,26, 2003, Poços de Caldas. Anais… Rio de Janeiro: 2003.

PYNTE, J. et al. The time-course of metaphor comprehension: an event-related potential study. Brain and Language, v. 55, n. 3, p. 293-316, dez. 1996.

ROSA, C. T. W. da; CÓTICA, R. P.; PEREIRA, L. H. Analogias no estudo de eletricidade nos livros didáticos de física. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 3, p. 363-379, 2016.

SARDINHA, T. B. Metáfora. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

SILVA, C. A. de S.; MARTINS, M. I. Analogias e metáforas nos livros didáticos de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 27, n. 2, p. 255-287, ago. 2010.

SILVA, L. L. da; ALMEIDA, M. J. P. M. de. Prós e contras da linguagem analógica segundo pesquisadores brasileiros: um estudo mediante a análise de publicações em revista científicas. Enseñanza de las Ciencias, v. extra, p. 3614-3618, 2009.

THIELE, R.B.; TREAGUST, D.F. The nature and extent of analogies in secondary chemistry textbooks. Instructional Science, v. 22, p. 61-74, 1994.

ZAMBON, L. B.; PICCINI, I. P.; TERRAZZAN, E. A. Comparando a utilização de analogias em livros didáticos para a educação em ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, VII, 2009, Florianópolis. Anais… Florianópolis: ABRAPEC, 2009.

Published

2019-05-13

How to Cite

Kopp, F. A., & Almeida, V. de. (2019). Analogies and metaphors on chapters of Modern Physics in textbooks approved by the PNLD 2018. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(1), 69–98. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p69

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física