Conservation of the speed of the CM of two particles under the action of frictional forces in one-dimensional motion (D = 1)
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n2p543Abstract
The force of friction is part of the daily life of the students and the understanding of their action on the bodies in the day-to-day brings the Science of their experience. We discuss the one-dimensional motion of two particles moving in opposite directions under the action of external kinetic friction forces. The law of the conservation of the total linear momentum involving these particles under the action of external dissipative forces is not discussed in general in the textbooks of Newtonian Mechanics used in upper and middle schools, in brazilian educational institutions. We show that the conservation of the linear momentum of the set formed by the two particles under the action of two kinetic friction forces only occurs when their movement is unidimensional and in opposite direction. In this work, the conservation of the velocity of the CM is verified experimentally in a simple apparatus of low cost, which can be easily reproduced in the classroom as a strategy for encourage students to work with mathematical tools and experimental methods in order to discuss situations that include the frictional forces that belong to the day life of the student.
References
BROWN, D. Tracker Video Analysis and Modeling Tool. Disponível em: <http://www.opensourcephysics.org/items/detail.cfm?ID=7365>. Acesso em: 12 jan. 2019.
CALDAS, H.; SALTIEL, E. Sentido das Forças de Atrito e Movimento – II: uma análise dos livros utilizados no ensino superior brasileiro. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 21, p. 542-549, dez. 1999.
COSTA, E. V.; FARIA LEITE, C. A. Deslocamento da força normal à superfície de apoio a um corpo em equilíbrio na presença da força de atrito. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 4, p. 4301, 2010.
DA SILVA, D. R.; PEIXOTO, P. A força de atrito estático não é conservativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 1, e1303, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2017-0146>.
DE JESUS, V. L. B.; SASAKI, D. G. G. Videoanálise de um experimento de baixo custo sobre atrito cinético e atrito de rolamento. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 3, p. 3503, 2014. Disponível em: <http://www.opensourcephysics.org/items/detail.cfm?ID=7365>. Acesso em: 12 jan. 2019.
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; KRANE, K. S. Física 1. Tradução: Gabriel Armando Pelegatti Franco et al. 4 ed. Rio de Janeiro: LTC, 1996. 323p. v. 1.
KLEER, A. A; THIELO, M. R.; SANTOS, A. C. K. A Física utilizada na Investigação de Acidentes de Trânsito. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 14, n. 2, p. 160-169, ago. 1997.
KNIGHT, R. D. Física: uma abordagem estratégica. 2. ed. Bookman: Porto Alegre, 2009. v. 1.
MATUO, C. Y.; MARINELLI, J. R. Importância do Cálculo da Propagação de Erros em um Experimento de Atrito Estático. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 132-139, abr. 2007.
MONTEIRO, M. A. A. et al. Abordagem experimental da força de atrito em aulas de física no ensino médio. Caderno Brasileiro Ensino de Física, v. 29, n. 3, p. 1121-1136, dez. 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29n3p1121>.
NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica: 1-Mecânica. 5 ed. São Paulo: E. Blucher, 2013. 394p.
PEIXOTO, P. Qual é a expressão correta para o trabalho realizado pela força de atrito cinético? Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 1, 20180153, 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0153>.
TAYLOR, J. R. An Introduction to Error Analysis. 2nd ed. University Science Books, 1997.
TOPPING, J. Errors of Observation and Their Treatment. Holanda: Springer, 1972.
VUOLO, J. H. Fundamentos da Teoria dos Erros. São Paulo: E. Blucher, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >