Exploratory study on the use of the word “metacognition” in papers published in brazilian journals from 2007 to 2017 on science and mathematics teaching area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p6

Abstract

This article presents an exploratory study about the use of the word “metacognition” in papers published in Science and Mathematics Teaching Brazilian journals of stratum A1 and A2 of CAPES, from 2007 to 2017. The corpus of the research was constituted of 430 papers that were analysed by the procedures of Content Analysis. Two interpretative movements were carried out: the first focused on the general intentionality of the article, exploring the contexts in which the word metacognition was used, systematized in six emerging categories: Learning Process; Metacognitive process; Teacher training; Evaluation Instrument; Learning Object and Learning Environment; the second focused on the meanings of the word metacognition presented in the articles, from which thirteen categories emerged: Metacognitive Process; Metacognitive strategy; Metacognitive Ability; Metacognitive Character; Metacognitive thinking; Learning; Metacognitive Knowledge; Teacher Metacognition; Self-regulation; Awareness raising; Metacognitive Competence; Metacognitive Model and Metacognitive Level. From these analyzes resulted what we call the „general diagram?, which represents a synthesis of researches about metacognition published in Science and Mathematics Teaching Brazilian journals in the last 11 years.

Author Biographies

Nancy Nazareth Gatzke Corrêa, Universidade Estadual de Londrina

Licenciada em Ciências com Habilitação em Física pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (2000), Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM) da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atualmente é professora pela Secretaria de Estado da Educação do Paraná, professora de Física do Instituto Elo de Educação (Sistema Anglo) e Colégio Casucha (Sistema Positivo).

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina

Licenciada e Bacharel em Matemática (UEL, 1982). Doutora em Educação para a Ciência (UNESP, 2009). Atualmente é professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina (UEL) e professora  colaboradora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), atuando no Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEN).

Hugo Emmanuel da Rosa Corrêa, Instituto Federal do Paraná, Jacarezinho

Licenciado em História pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (1999), Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atualmente é professor do Instituto Federal do Paraná, Campus Jacarezinho, Paraná.

Sergio de Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel em Física (USP, 1976). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, USP (2001). Docente Sênior da Universidade Estadual de Londrina e Docente Visitante Sênior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR – campus Londrina.

References

BAKER, L.; BROWN, A. Metacognitive skills and reading. Handbook of reading research, v. 1, p. 353-394, 1984.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977; 3. ed., 2004.

BROWN, A. L. Knowing when, where, and how to remember: A problem of metacognition. In: GLASER, R. (Ed.). Advances in instructional psychology. v. 1. Hillsdale: Erlbaum, 1978.

CORRÊA, N. N. G. Percepções e reflexões de estudantes de Ensino Médio no processo metacognitivo da aprendizagem em Física. 2017. 156f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

CORRÊA, N. N. G; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. Metacognição e as relações com o saber. Ciência & Educação, v. 24, p. 517-534, 2018a.

CORRÊA, N. N. G; PASSOS, M. M.; ARRUDA, S. de M. Perfil metacognitivo (Parte II): aplicação de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, p. 230-244, 2018b.

FLAVELL, J. H. Metacognition and cognitive monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. American psychologist, v. 34, n. 10, p. 906, 1979.

GOURGEY, A. F. Metacognition in basic skills instruction. In: Metacognition in learning and instruction. New York: Springer-Dordrecht, p. 17-32, 2001.

HACKER, D. J. Definitions and empirical foundations. In: Metacognition in educational theory and practice. Routledge, p. 15-38, 1998.

HARTMAN, H. J. Developing students’ metacognitive knowledge and skills. In: Metacognition in learning and instruction. New York: Springer-Dordrecht, p. 33-68, 2001.

KLUWE, R. H. Cognitive knowledge and executive control: Metacognition. In: GRIFFIN, D. R. (Ed.). Animal mind – human mind. New York: Springer-Verlag, p. 201-224, 1982.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Educação. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, ano XXII, n. 37, p. 7-31, 1999.

PARIS, S. G.; WINOGRAD, P. How metacognition can promote academic learning and instruction. In: JONES, B. F.; IDOL, L. (Ed.). Dimensions of thinking and cognitive instruction. Hillsdale: Erlbaum, p. 15-51, 1990.

PASSOS, M. M; CORRÊA, N. N. G.; ARRUDA, S. de M. Perfil metacognitivo (Parte I): Uma proposta de instrumento de análise. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, p. 176-191, 2017.

ROSA, C. T. W. Metacognição no ensino de Física: da concepção à aplicação. Passo Fundo: UPF Editora, 2014.

Published

2020-04-06

How to Cite

Corrêa, N. N. G., Passos, M. M., Corrêa, H. E. da R., & Arruda, S. de M. (2020). Exploratory study on the use of the word “metacognition” in papers published in brazilian journals from 2007 to 2017 on science and mathematics teaching area. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(1), 6–26. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n1p6

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física