Physics and Poetry: dialogues and potentialities in Physics teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p351

Abstract

Between the lines of the Mario de Sá-Carneiro, James Clerk Maxwell, Manuel Bandeira, Vinicius de Moraes, Antonio Gedeão, Cecilia Meireles, among others,  there can be themes of Physics and hence the possibilities to explore some of these scientific contents.  From the dialogue on physics and poetry, we aim to present the analysis of some poems and the didactic and formative potential that they reveal for the teaching of physics. The dialogue with poetry allows the teaching of physics to take into account the historical, cultural, social, scientific, and artistic contexts, aiming at a broader understanding of scientific knowledge and reality.

Author Biographies

Monikeli Wippel, Universidade Estadual de Campinas

Licenciada em Física pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática da Universidade Federal do Paraná (UFPR), doutoranda no Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Tem interesse nos seguintes temas: Relação entre Ciência e Arte, Formação de Professores, Divulgação científica e Interdisciplinaridade. 

 

 

 

Camila Silveira, Universidade Federal do Paraná

Licenciada em Química pelo Instituto de Química da UNESP, Araraquara, Mestra e Doutora em Educação para a Ciência pela Faculdade de Ciências da UNESP, Bauru. Atua no campo do Ensino de Ciências, em ações de Ensino, Pesquisa e Extensão, trabalhando com os seguintes temas: Divulgação científica, Educação em Museus, Mulheres nas Ciências, Relação Ciência e Arte, Formação de Professores, Processos e Recursos Didáticos. Atualmente, é professora Adjunta do Departamento de Química, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática e do Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional da Universidade Federal do Paraná, em Curitiba.

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Published

2020-08-12

How to Cite

Wippel, M., & Silveira, C. (2020). Physics and Poetry: dialogues and potentialities in Physics teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 351–368. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p351

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física