Physics and Poetry: dialogues and potentialities in Physics teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p351Abstract
Between the lines of the Mario de Sá-Carneiro, James Clerk Maxwell, Manuel Bandeira, Vinicius de Moraes, Antonio Gedeão, Cecilia Meireles, among others, there can be themes of Physics and hence the possibilities to explore some of these scientific contents. From the dialogue on physics and poetry, we aim to present the analysis of some poems and the didactic and formative potential that they reveal for the teaching of physics. The dialogue with poetry allows the teaching of physics to take into account the historical, cultural, social, scientific, and artistic contexts, aiming at a broader understanding of scientific knowledge and reality.
References
ARAUJO-JORGE, T. C.; MEIRELLES, R. M. S.; LUZ, M. R. M. P.; VIEIRA, G. J.; KAMEL, C. L.; GROSSMAN, E.; CAMPOS, M. V.; OLIVEIRA, D. F.; LA ROCQUE, L. Ciência e arte como linha de pesquisa no Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz. In: MASSARANI, L. (Org.) Memórias do Simpósio Ciência e Arte 2006. Rio de Janeiro: Museu da vida/ Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, p. 71-76, 2007.
BANDEIRA, M. Meus Poemas Preferidos. São Paulo: Editora Ediouro, 2005. 208 p.
BOSI, A. O ser e o tempo da poesia. 6. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2000. 280 p.
COLLINS, P. Rhyme and reason: The Victorian poet scientists. New Scientist, edição 2844, 24 dez 2011. Seção Feature. Disponível em: <https://www.newscientist.com/article/1966743-rhyme-and-reason-the-victorian-poet-scientists/#.U45GAvl_uSo>. Acesso em: 01 set. 2019.
FIORIN, J. L. Em busca de sentido: estudos discursivos. São Paulo: Contexto, 2015. 186 p.
GARCIA-POSADA, M. Explorando el mundo – Poesía de la ciencia. Espanha: Gadir Editorial, 2006. 303, p.
GEDEÃO, A. Obra Completa. 2. ed. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2007. 730 p.
GOLDSTEIN, N. S. Versos, sons, ritmos. São Paulo: Editora Ática, 2006. 111 p.
LYRA, P. Conceito de Poesia. São Paulo: Editora Ática, 1986. Sério Princípios 57. 96 p.
MARX, K. O Capital: crítica da economia política: livro I. Tradução: Reginaldo Sant’Anna. 33. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014. 570 p.
MECKE, K. R. A Imagem da Literatura na Física. Gazeta da Física, v. 27, n. 4, p. 4-13, nov. 2004.
MEIRELES, C. O Estudante Empírico. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. 128 p.
MOISÉS, M. A criação literária: Introdução à Problemática do Literatura. São Paulo: Editora Edições Melhoramentos, 1968. 334 p.
MOISÉS, M. A criação poética. São Paulo: Melhoramentos, 1977. 156 p.
MORAES, V. Antologia Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. 328 p.
MORAES, V. Nova Antologia Poética. São Paulo: Companhia das Letras, 2006. 251 p.
MOREIRA, I. C. Poesia na Sala de Aula de Ciências? Física na Escola, v. 3, n. 1, p. 17-23, 2002.
MORICONI, I. Como e por que ler a poesia brasileira do século XX. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002. 156 p.
NEPOTE, J. Almanaque: histórias de ciência e poesia. Campinas: Editora da Unicamp, 2012. 392 p.
PAIXÃO, F. O que é Poesia? São Paulo: Editora Brasiliense, 1982. 104 p.
PAZ, O. O Arco e a Lira: o poema, a revelação poética, poesia e história. São Paulo: Cosac Naify, 2012. 352 p.
PERISSÉ, G. Literatura e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 146 p.
RANGEL, M.; ROJAS, A. A. Ensaio sobre arte e ciência na formação de professores. Revista Entreideias, Salvador, v. 3, p. 73-86, jul./dez. 2014.
REIS, J. C.; GUERRA, A.; BRAGA, M.: Ciência e arte: relações improváveis? História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13, (suplemento), p. 71-87, 2006.
SÁ-CARNEIRO, M. Obra completa. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 1995.
SENA, J. A Poesia de António Gedeão. In: GEDEÃO, A. Obra Completa. Lisboa: Editora Relógio D’Água, 2007. p. 43-88.
SILVA, C.; DEVECCHI, P. Análise sobre o “Poema de ser ou não ser” e suas potencialidades didáticas para o ensino de ciências/física. Ciência em tela, v. 10, n. 2, p. 1-9, 2017.
SNOW, C. P. As Duas Culturas e uma segunda leitura. Tradução: SOUZA, G. G.; NETO, R. A. R. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2015. 136 p.
VASCONCELOS, R. Painting the Nails with a Parisian Polish: Modern Dissemination and Central Redemption in the Poetry of Mário de Sá-Carneiro. Pessoa Plural – a Journal of Fernando Pessoa Studies, n. 4, p. 129-151, 2013.
WHEELRIGHT, P. Metaphor and Reality. Bloomington, Indiana University Press, 1968.
WILSON, S. Ciência e Arte – Olhando para trás/olhando para a frente. In: DOMINGUES, D. (Org.), SARETTA et al. (tradução). Arte, Ciência e Tecnologia: passado, presente e desafios. São Paulo: Editora UNESP, 2009. p. 289-498.
ZANETIC, J. Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-posições, v. 17, n. 1, p. 39-57, jan./abr. 2006.
ZANETIC, J. Física e Cultura. Ciência e Cultura, v. 57, n. 3, p. 21-24, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >