Experimental Physics activities of Ciência Hoje das Crianças journal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p455

Abstract

The Ciência Hoje das Crianças (CHC) journal, created by the Brazilian Society for the Advancement of Science, stands out as a material for scientific dissemination in Brazilian basic education due to its distribution through the Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) in Brazil. Since the end of the 20th century, studies have been carried out on the importance of experimental activities in science education aiming at scientific literacy. Research recommends that the routing of activities should start with a problem, not limited to manipulation or observation. They also emphasize that children in the early years of school are able to reflect and seek explanations, going beyond the mere execution of scripts or contemplation. Thus, the objective of this work is to present the analysis of the experimental activities of Physics proposed in the CHC. The result shows that the CHC is in the opposite direction of what science teaching research recommends. The experimental activities have empirical inductive characteristics marked by a rigid view of science. They allow little or no freedom for students' creative and reflective performance, with no room for error or discussion of results. The journal is not a teaching material and does not make scientific literacy among its objectives. However, considering the science teaching research of the last decades, we believe that material that can compose the libraries of more than 60 thousand Brazilian public schools cannot lead to stereotyped conceptions of Science, such as, for example, the empirical inductive view. Due to the dimensions of the PNLD and its evaluation policy of the distributed materials, the CHC should stand out as a mediator between research and teaching in schools.

Author Biographies

Jéssica Taynara Martins, Master Degree Student of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades, Universidade Federal do Amazonas

Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades, Universidade Federal do Amazonas (UFAM), onde cursa o mestrado na Linha de pesquisa Fundamentos e Metodologias para o ensino das Ciências Naturais e Matemática. É graduada em Licenciatura em Ciências, Matemática e Física pela mesma universidade, especialista em Metodologia do Ensino de Matemática na Educação Básica pela Universidade Estadual do Amazonas (UEA) e professora da Educação Básica no Estado do Amazonas.

Elrismar Gomes Oliveira, Universidade Federal do Amazonas

Pesquisadora e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades da Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e do curso de Licenciatura em Ciências, Matemática e Física pela mesma universidade.

References

ALMEIDA, S. A. de Interações e práticas de letramento mediadas pelo uso da revista Ciência Hoje das Crianças (CHC) em sala de aula. 2011. 270p. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

ALMEIDA, S. A. de Cenas de leitura da Ciência Hoje das Crianças: modos de uso e apropriação da revista em sala de aula. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, e 173829, p. 1-28, 2018.

ALMEIDA, S. A. de; GIORDAN, M. A revista Ciência Hoje das Crianças no letramento escolar: a retextualização de artigos de divulgação científica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 999-1014, 2014.

ALMEIDA, S. A. de; LIMA, M. E. C. Cientistas em revista: Einstein, Darwin e Marie Curie na Ciência Hoje das Crianças. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 29-47, 2016.

ARAÚJO, M. S.T. de; ABIB, M. L. V. dos S. Atividades experimentais no ensino de física: diferentes enfoques, diferentes finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 176-194, 2003.

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. de. (org) Ensino de Ciências: Unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. cap. 2. p. 19-33.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução: Esteia dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. 316 p.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M. P. de; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005. 264 p.

CARVALHO, A. M. P. de. As práticas experimentais no ensino de física. In: CARVALHO, A. M. P. de. (org) Ensino de Física. São Paulo: Cengage Learning, 2010. 158 p.

CARVALHO, A. M. P. de; VANNUCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E. R.; REY, R. C. de. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipioni, 2010. 188 p.

CHALMERS, A. F. O que é ciência afinal? Tradução: Raul Filker. Editora Brasiliense. 1993. 225 p.

GALIETA, T. Possibilidades de inserção de textos da revista Ciência Hoje das Crianças nas séries iniciais: explorando concepções de leitura de futuros professores. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 3, n. 2, p. 01-24, 2013.

GIL-PEREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

GODOY. A. S. Pesquisa qualitativa tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29,1995.

GOMES, A. D. T.; BORGES, A. T.; JUSTI, R. Processos e conhecimentos envolvidos na realização de atividades práticas: revisão da literatura e implicações para a pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 187-207, 2008.

LABURÚ, C. E. Problemas abertos e seus problemas no laboratório de física: uma alternativa dialética que passa pelo discursivo multivocal e univocal. Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 3, p. 231-256, 2003.

LABURÚ, C. E. Seleção de experimentos de física no ensino médio: uma investigação a partir da fala dos professores. Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 161-178, 2005.

LOPES, A. R. C. Bachelard: o filósofo da desilusão. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 13, n. 3, p. 248-273, 1996.

MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MOREIRA, M. A.; MASSONI, N. T.; OSTERMANN, F. “História e epistemologia da física” na licenciatura em física: uma disciplina que busca mudar concepções dos alunos sobre a natureza da ciência. Revista Brasileira de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 127-134, 2007.

RAICIK, A. C.; PEDUZZI, L. O. Q.; ANGOTTI, J. A. P. Experimentos exploratórios e experientia literata: (re) pensando a experimentação. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 1, p. 111-129, 2018.

PEREIRA, M. V.; MOREIRA, M. C. do A. Atividades prático-experimentais no ensino de física. Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Instituto Federal do Rio de Janeiro. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 34, n. 1, p. 265-277, 2017.

RIBEIRO, R. A.; KAWAMURA, M. R. D. Divulgação científica para o público infantil: potencialidades da revista Ciência Hoje das Crianças. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FÍSICA, XIX, 2011, Manaus, AM. Atas...

SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização Científica na prática: Inovando a forma de Ensinar Física. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2017. 112 p.

SILVA, L. L. da; PIMENTEL, N. L.; TERRAZZAN, E. As analogias na revista de divulgação científica Ciência hoje das crianças. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 163-181, 2011.

ZÔMPERO, A. F.; LABURÚ, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011.

Referências dos textos analisados

INSTITUTO CIÊNCIA HOJE. Revista Ciência Hoje das Crianças. SBPC, São Paulo, edições: janeiro de 2009 a dezembro de 2018.

Published

2020-08-12

How to Cite

Martins, J. T., & Oliveira, E. G. (2020). Experimental Physics activities of Ciência Hoje das Crianças journal. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 455–478. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p455

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física