Construction of an automated experimental device for the determination of the Planck’s constant with Arduino platform aid
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p828Abstract
By modeling a radiant body as a set of harmonic oscillators, the physicist Max Planck in 1900 hypothesized that the oscillators of substances may have only a discrete set of energy, and in the process of interaction with the radiation field, can change its energy in portions equal to . Planck's constant is one of the fundamental constants of physics, along with others such as the charge and mass of the electron, the speed of light, and the Boltzmann constant. As the subsequent development of quantum physics shows, all mechanical moments of atoms, molecules, electrons, and nuclei are expressed in units of . In addition, Planck's constant enters into a series of relations that play a fundamental role in quantum physics and that determine the discrete states of the micro particles, the wave-particle duality of their properties. In this paper, it is proposed to determine Planck's constant by studying the characteristic curves of semiconductor LASERs obtained with the aid of an automated experimental model containing an Arduino board connected to an electronic circuit with these electronic devices. The experimental model consists of the following parts: optical bench with supports; ruler with zero centered, where the main maximum and secondary maximums of the spectrum of the light emitted by the electronic devices obtained with the aid of the diffraction network are projected; one-dimensional diffraction grating with known period; LASER pointer semiconductor; Arduino Uno board with electronic circuit that communicates with the computer via USB; computer. The Arduino platform for technical equipment is recommended for the educational process. Taking into account the ease of programming and its ability to study physical processes in real time, it is proposed to use Arduino boards in the modernization of automated general physics didactic laboratories manipulated remotely.
References
BUTIKOV, E. I. Óptica. Moscou, Rússia: Editora: “Escola Superior,” 1986.
CAVALCANTE, M. A.; HAAG, R. Corpo negro e determinação experimental da constante de Planck. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 27, n. 3, p. 343-348, 2005.
EISBERG, R.; RESNICK, R. Radiação térmica e o postulado de Planck. In: Física Quântica. Rio de Janeiro: Editora Campus, 2005. p. 17.
FOCK, V. A. Sobre a Interpretação da Mecânica Quântica, v. 62, n. 8, p. 466, 1957.
NASIR, S. Z. Introduction to Arduino UNO (uses AVR ATmega328). Disponível em: <https://www.theengineeringprojects.com/2017/08/introduction-to-atmega328.html>.
NUNES, L. A. de O. 29_ Curva de Tensão Corrente de LEDs. oficiencia. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=nJaQxY6yl9Y>.
OLIVEIRA, I. N. DE et al. Estudo das propriedades do Diodo Emissor de Luz ( LED ) para a determinação da constante de Planck numa maquete automatizada com o auxílio da plataforma Arduíno. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, n. e20190105, 2020.
OLIVEIRA, I. N. et al. Automatização de laboratórios didáticos de física geral - Construção de uma maquete experimental automatizada para a determinação da constante de Planck. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 1, p. 131-153, 2018.
OLIVEIRA, I. N. Erros de medição das grandezas físicas e elaboração dos resultados do experimento. [s.l.] Edições UESB, 2018.
RADIONOV, A. A. Equipamentos elétricos e eletroautomaticos. Magnitogorsk: Editora da Universidade Técnica Estatal G. I. Nossov, 2011.
SAVELEV, I. V. Curso de Física Geral. In: Óptica, Física Atômica, Física do Núcleo Atômico e Partículas Elementares. [s.l.] Editora Ciência, 1989.
SHIPOLSKY, E. V. Física Atômica. T.1. Sexta ed. Moscou, Rússia: “Escola Superior,” 1974.
SIVUKIN, D. A. Curso de Física Geral. T. 5. Física Atômica e Física Nuclear. M. Moscou: Editora Fismatlit, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >