Single-phase and Three-phase Electric Generators as a Didactic Support to Electromagnetism Teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p879Abstract
Electric energy is of fundamental importance to the modern world because it is a source of light, heat and driving force of all electronic machines and equipment. Aiming to show the importance of physics in the students' daily life, this work proposed the construction and study of single-and three-phase alternating current electric generators. When faced with this experiment, the student will realize how important Faraday's law is for understanding the operation of generators. It was possible to understand from this law, the connection between the coils and the arrangement of the magnets in the studied systems. Graphs were constructed to investigate the relationship between the generated wave frequency and the generator rotation frequency and the relationship between the effective voltages and the rotation frequency. In particular, in the three-phase system it was possible to understand through illustrations the connections between coils for generators with six or more coils in star and triangle connections. The experimental apparatus is very practical, easy to build and to be assembled and disassembled. The average cost was around R$: 300.00, but it depends on the number of systems assembled.
References
ALVES, A. L. et al. O ensino de ressonância eletromagnética por um sistema emissor e receptor utilizando o rádio antena de quadro: descrição e análise usando osciloscópio. Física na Escola, v. 17, n. 1, p. 46-52, 2019.
AZEVEDO et al. Gerador Trifásico de Baixo Custo para o Ensino de Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 39, n. 3, e3503, 2017.
BARROSO, M. F.; RUBINI, G.; SILVA, T. Dificuldades na aprendizagem de Física sob a ótica dos resultados do Enem. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 40, n. 4, e4402, 2018.
CARVALHO. G. Máquinas elétricas: teoria e ensaios. 1. ed. São Paulo: Érica LTDA, 2011, 116 p.
COSTA, J. R. Uma proposta problematizadora para o ensino do eletromagnetismo sob uma perspectiva histórico-experimental: o Telégrafo. 2016. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.
DIAS, A. C. G.; BARLETTE, V. E.; MARTINS, C. A. G. A opinião de alunos sobre as aulas de eletricidade: uma reflexão sobre fatores intervenientes na aprendizagem. Experiências em Ensino de Ciências, v. 4, n. 1, p.107-117, 2009.
LARA, A. C. Ensino de conceitos básicos de eletricidade através da análise do consumo de energia elétrica na escola. Textos de Apoio ao Professor de Física, Instituto de Física/UFRGS, v. 25, n. 5, 2014.
NIEDERLE, G. D. Turbinas flutuantes: Geradores PMG ou Assíncronos, Acoplamentos e Considerações. Ijuí: Hidroenergia, 2018. Disponível em:
<https://www.hidroenergia.com.br/turbinas-flutuantes-geradores-pmg-ou-assincronos-acoplamentos-e-consideracoes/>. Acesso em: 24 out. 2019.
MAIA, T. A. C. Projeto e construção de um gerador a ímãs permanentes de fluxo axial para turbina eólica de pequena potência. 2011. Dissertação (Mestrado em Engenharia Elétrica) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
MELO, M. G.; CAMPOS, J. S.; ALMEIDA, W. S. Dificuldades enfrentadas por professores de ciências para ensinar física no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 8, n. 4, p. 241-251, 2015.
JONNES, J. Empires of light: Edison, Tesla, Westinghouse, and the Race to Electrify the World. New York: Random House, 2004.
ORIGINLAB. Origin 8.1 Getting Started Booklet. Northampton: OriginLab Corporation, 2009. Disponível em:
<https://www.originlab.com/pdfs/Origin_8.1_Getting_Started_Booklet.pdf>. Acesso em: 19 out. 2019.
RECHE, E. A.; BREIDI, E.; MARTINS, W. K. A. G. Conversor eletromecânico como ferramenta de aprendizado no Curso de Engenharia Elétrica da UFMT: um trabalho de monitoria. In: Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, XLI, 2013, Gramado, RS. Atas...
SADIKU, M. N. O. Fundamentals of eletric circuits. 5. ed. Nova Iorque: Mcgraw Hill, 2013.
NAKASHIMA, K. Valor médio e eficaz. Universidade Federal de Itajubá. Instituto de Engenharia de Sistemas e Tecnologias de Informação. Itajubá: UNIFEI/IESTI, 2013. Disponível em: <http://professor.ufabc.edu.br/~jose.azcue/Circuitos%20Eletricos%201/rms.pdf>. Acesso em: 23 out. 2019.
LENZ, A. L. Veículos elétricos: Máquinas elétricas de ímãs permanentes. Disponível em: <http://automoveiseletricos.blogspot.com/2013/12/maquinas-eletricas-de-imas-permanentes_19.html>. Acesso em: 20 out. 2019.
MARKUS, O. Circuitos Elétricos. 9. ed. São Paulo: Érica, 2004. 122 p. v.1.
MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da Física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2017.
WESCHENFELDER, F. et al. Situação atual e perspectivas da produção de ímãs permanentes e reservas de terras raras: Brasil x Mundo. Tecnologia em Metalurgia, Materiais e Mineração, v. 9, n. 4, p. 30 -315, 2012.
YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. Física III: Eletromagnetismo. 12. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. 204 p. v. 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
