An ultrasonic tide gauge based on the Arduino board for a tidal phenomenon investigation
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p925Abstract
In this work, we present a project to construct a tide gauge based on an ultrasonic rangefinder controlled by an Arduino Uno board. The project is easy to build and of low cost and aims to make feasible the study of the phenomenon of ocean tides, integrating research activities and experimental practice. The tidal phenomenon is an excellent opportunity for the study of Isaac Newton's universal gravitation and the study of the orbital motion of the Earth – Moon – Sun system, of which it is a direct result. In this article, we focus on the experimental set up and preliminary results. We reserve for a next article suggestions of applications in well-defined investigative events involving the Newtonian model for the tidal phenomenon.
References
CALVO, L. L. Introduccion a la Geofisica. Madrid: Paraninfo, 1972.
CHM - CENTRO DE HIDROGRAFIA DA MARINHA. Disponível em:
<https://www.marinha.mil.br/chm/dados-do-segnav/dados-de-mare-mapa/>. Acesso em: 01 mai. 2019.
CARVALHO, L. R. M.; AMORIM, H. S. Observando as marés atmosféricas: Uma aplicação da placa Arduino com sensores de pressão barométrica e temperatura. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 3, p. 3501, 2014.
FRITZING. Disponível em: <http://fritzing.org/home/>. Acesso em: 20 jan. 2019.
GARRISON, T. Fundamentos de Oceanografia. National Geographic Learning. CENGAGL Learning, 2017.
GIBRAT, R. La Energía de las Mareas. Nueva Colección Labor, Barcelona, 1973.
RAMSAY, C. Giving an Arduino a Heartbeat. Disponível em:
<https://chrisramsay.co.uk/posts/2015/04/giving-an-arduino-a-heartbeat/>. Acesso em: 04 mai. 2019.
RESNICK, R.; HALLIDAY, D.; KRANE, K. S. Física 2. 5. ed. Ed. LTC, 2003. cap.19. p.149-150.
SILVEIRA, F. L. Marés, Fases Principais da Lua e Bebês. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 20, n. 1, p. 10-29, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >