Conducting: semiconductor app for an interdisciplinary approach to the relationship between science and technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e81898

Abstract

Natural sciences are directly related to technological development and, consequently, with the productionsystem. In the educational process, the teaching of natural sciences must, therefore, contribute to the understanding of the scientific foundations that permeate technology and work, what happens from an interdisciplinary and contextualized approach to these sciences. In this perspective, the aim of this paper is to base and describe the development of a mobile app for the study of semiconductors, as well addressing pedagogical possibilities for its application. The choice of semiconductor and the game app aimed to connect, in form and content, the natural sciences with each other and with technology, giving students, by understanding, the possibility of intervention in the experienced reality.

Author Biographies

Franciane Simões Martins Segala, Estudante do Instituto Federal de São Paulo, Campus Sertãozinho

Estudante do Instituto Federal de São Paulo, Campus Sertãozinho.

Riama Coelho Gouveia, Instituto Federal de São Paulo, Campus Sertãozinho

Doutora em Física pela Universidade Federal de São Carlos (2016). Mestre em Ensino de Ciências Exatas, Física, pela Universidade Federal de São Carlos (2011). Possui graduação em Física (Licenciatura) pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de São Paulo (2005). Desde 2008, é professora do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo, campus Sertãozinho. Tem experiência na área de Física e Ensino de Física.

References

ALVES, L. Games, colaboração e aprendizagem. In: OKADA, A. (Ed.) Open Educational Resources and Social Networks: Co-Learning and Professional Development. London: ScholioEducationalResearch&Publishing, 2012.

BELLONI, M. L. Educação a distância e inovação tecnológica. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 187-198, 2005.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Brasília, Edição Extra de 26.06.2014, Seção 1, p. 1, 2014. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html>. Acesso em: 25 nov. 2021.

CAMPOS, L. C. Nanofios de óxido de zinco e nanofitas de grafeno: fabricação, estrutura e propriedades de transporte (opto) eletrônico. UFMG. 2010.

DEMO, P. Nova mídia e educação: incluir na sociedade do conhecimento. In: TELECONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS, 4., 2005, Brasília. Anais... Brasília: Universidade de Brasília, 2005.

DIONYSIO, L. G. M; DIONYSIO, R. B. Lixo urbano: descarte e reciclagem de materiais. CCEAD PUC-Rio & MEC, Rio de Janeiro: Projeto CONDIGITAL, 2010.

FREITAS, F. C.; OLIVEIRA, A. J. A. O uso de vídeos curtos para ensinar tópicos de semicondutores. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 3, 2015.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 2012.

Freire, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.

HALLIDAY, D.; RESNICK, R. Fundamentos de física: óptica e física moderna. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009. v. 4.

HILU, L.; TORRES, P. L.; BEHRENS, M. A. REA (Recursos Educacionais Abertos) - Conhecimentos e (Des)Conhecimentos. Revista e-curriculum, São Paulo. V. 13, n. 1, p. 130- 146. 2015.

JUUTI, K.; LAVONEN, J. Design-Based research in science education. Nordina, Blindern, v. 3, n. 1, p. 54-68, 2006.

KENSKI, V. M. Em direção a uma ação docente mediada pelas tecnologias digitais. In: BARRETO, R. G. (Org.). Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas. Rio de Janeiro: Quartet, 2003. p. 74-84.

KNELLER, G. F. A ciência como atividade humana. São Paulo: Zahar Editora/Eusp, 1980.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. Ande, v. 3, n. 6, p. 11-19, 1983.

Disponível em:

<https://praxistecnologica.files.wordpress.com/2014/08/tendencias_pedagogicas_libaneo.pdf>Acesso em: 10 ago. 2021.

LÜCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

MELLO, H. A.; BIASI, R. S. Introdução à Física dos Semicondutores. São Paulo, Editora Edgard Blucher, 1975.

MENEZES, L. C. Vale a pena ser Físico? São Paulo: Moderna, 1988.

MORA, N. D.; LUCAS, J. F. R.; MARAN, M. A. Apostila de materiais elétricos. Unioeste. 2010. Disponível em: <https://www.yumpu.com/pt/document/view/12562987/apostila-de-materiais-eletricos-unioeste>. Acesso em: 23 mai. 2021.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002a.

MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002b.

ORTON, J. The Story of Semiconductors. Oxford: University Press, 2004.

PATNAIK, P. Guia Geral - Propriedades Nocivas das Substâncias Químicas. Belo Horizonte: Ergo, 2003. v. 1.

PETRAGLIA, I. C. Edgar Morin: A educação e a complexidade do ser e do saber. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

REZENDE, S. M. Materiais e Dispositivos Eletrônicos. 2. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2004.

RIZZI, L.; HAYDT, R. C. Atividades Lúdicas na Educação da Criança. 2 ed. São Paulo: Ática, 1987.

SANTOS, P. R. dos. O Ensino de Ciências e a ideia de cidadania. Mirandum, Ano X, n. 17, 2006.

SAVIANI, D. O choque teórico da Politecnia. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, março de 2003.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 12, n. 32, p. 152-180, jan./abr. 2007.

SEGALA, F. S. M. Interdisciplinaridade e a utilização de dispositivos tecnológicos no ensino de semicondutores na Educação Profissional e Tecnológica aspirando à formação integral. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional, Instituto Federal de São Paulo, Sertãozinho. p. 261.

SOLÉ, I. Disponibilidade para a aprendizagem e sentido da aprendizagem. In: COLL, C. et. al. O Construtivismo na Sala de Aula. 6. ed. São Paulo: Ática, 2003.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

VALADARES, E. C.; CHAVES, A; ALVES, E. G. Aplicações da Física Quântica: do transistor à nanotecnologia. Editora Livraria da Física, 2005.

WARTHA, E. J.; SILVA, E. L.; BEJARANO, N. R. R. Cotidiano e contextualização no ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 84-91, 2013.

YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. Física IV: ótica e física moderna. 12. ed. São Paulo: Pearson, 2009.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2022-04-07

How to Cite

Simões Martins Segala, F., & Coelho Gouveia, R. (2022). Conducting: semiconductor app for an interdisciplinary approach to the relationship between science and technology. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(1), 133–150. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e81898

Issue

Section

Desenvolvimento de materiais educativos