The use of python in the production of computer simulators: propositions and potentialities for Physics teaching

Authors

  • Clebson dos Santos Cruz Centro de Ciências Exatas e das Tecnologias, Universidade Federal do Oeste da Bahia https://orcid.org/0000-0003-3318-1111
  • Lucas Queiroz Galvão Licenciando em Física, Universidade Federal do Oeste da Bahia
  • Suiane Rosa Universidade Federal do Oeste da Bahia, campus Barreiras
  • Wanisson Silva Santana Universidade Federal do Oeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82206

Keywords:

Abdominal obesity, Anthropometric indicators, Coronary risk.

Abstract

The use of information and communication technologies has shown an effective alternative and relevance to Physics teaching, especially in the current context marked by the pandemic of the new coronavirus (SARS-CoV-2), and that implied in the adaptation of tasks of different natures, as in education. Accordingly, this work aims to discourse the potential of computer simulations, specifically in python and vpython, as resources of development of simulators related to natural phenomena addressed in the study of mechanics. For this purpose, it is presented, firstly, discussions about the topic in question and then the construction logic of these simulators, and prepositional examples for a virtual mechanics laboratory with python and vpython to saliently highlight their multiple productions and use possibilities. This paper seeks to insert teachers in the programming contexto with the development of their own simulators, presenting python and vpython as potentializing tools for the teaching-learning process of Physics at different levels of education.

Author Biographies

Clebson dos Santos Cruz, Centro de Ciências Exatas e das Tecnologias, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Graduação em Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) (2009-2013), mestrado em Física pela Universidade Federal Fluminense (2013-2015) e doutorado em Física pela Universidade Federal Fluminense (2015-2018). Atualmente, é Professor Adjunto A da Universidade Federal do Oeste da Bahia.

Lucas Queiroz Galvão, Licenciando em Física, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Licenciando em Física, Universidade Federal do Oeste da Bahia.

Suiane Rosa, Universidade Federal do Oeste da Bahia, campus Barreiras

Licenciada em Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2012). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2014) e Doutora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências da Universidade de Brasília (UnB) (2019). Atualmente, é professora da Universidade Federal do Oeste da Bahia (UFOB), campus Barreiras. 

Wanisson Silva Santana, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Licenciado em Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana, Mestre em Física pela Universidade Federal da Bahia. Atualmente, é professor Assistente  na Universidade Federal do Oeste da Bahia. 

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Published

2022-04-07

How to Cite

Cruz, C. dos S., Queiroz Galvão, L., Rosa, S., & Silva Santana, W. (2022). The use of python in the production of computer simulators: propositions and potentialities for Physics teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(1), 204–237. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82206

Issue

Section

Desenvolvimento de materiais educativos

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