Analysis of an experience involving Co-teaching in the context of the Pedagogical Residency Program, its impacts on teacher education and the development of teaching

Authors

  • Marcos Corrêa da Silva Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus Petrópolis
  • João Paulo Fernandes Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus Petrópolis
  • Isabel Gomes Rodrigues Martins NUTES/UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82809

Abstract

The present work presents the analysis of a teaching experience in physics teaching carried out in a high school located in the State of Rio de Janeiro. This model aims to promote dialogue between the actors involved in training and, in this way, foster both teachers' professional development and students’ engagement. The activities were developed in the context of the Pedagogical Residency Program of the Physics Teacher Education Degree at Cefet-RJ campus Petrópolis and involved pre-service Physics teachers, in-service Physics teachers in a partner elementary school and university lecturers. Emphasis was placed on a learning situation in which the relationship between teachers and their students in a co-teaching process, which was mediated by the use of an experimental model. The results point to the potential of co-teaching to promote changes in teaching processes, through the relationships of trust and respect established between subjects involved and, at the same time, to reveal aspects of the use of experiments as mediators in the teacher-student relationship, and to produce motivational effects, participation and engagement with the activity.

Author Biographies

Marcos Corrêa da Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus Petrópolis

Possui Licenciatura em Física pela Universidade Federal Fluminense (2002) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2006). Desde agosto de 2016, é doutorando em Educação em Ciências e Saúde do Instituto NUTES da UFRJ. Trabalha como professor de Física desde 1993, tendo passado por diversas escolas particulares e públicas. Atualmente, é professor do Ensino Básico Técnico e Tecnológico do CEFET/RJ, Campus Petrópolis, no Curso de Licenciatura em Física. 

João Paulo Fernandes, Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Campus Petrópolis

Graduado no curso de licenciatura em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo NUTES/UFRJ, Doutor em Educação em Ciências e Saúde pelo Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (NUTES/UFRJ), Docente na Graduação Licenciatura em Física no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, CEFET/RJ, Campus Petrópolis. 

Isabel Gomes Rodrigues Martins , NUTES/UFRJ

Licenciada em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) e Doutora em Educação pela University of London (1992). Foi professora de Física da Rede Estadual do Rio de Janeiro (1985-1987), pesquisadora no Institute of Education, University of London, (1993-1997), professora adjunta da Universidade Federal de Minas Gerais (1997-2000). Foi coordenadora do Programa de Pós-graduação Educação em Ciências e Saúde do NUTES (Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde) da UFRJ entre 2003 e 2008 e editora da Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (2005-2010), membro do Comitê Assessor da área de Educação do CNPq (2009 -2013) e presidente da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (2009-2013). Atualmente, é Professora Titular do Laboratório de Linguagens e Mediações do NUTES/UFRJ e diretora do NUTES/UFRJ. Atua no Programa de Pós-graduação Educação em Ciências e Saúde da UFRJ.

References

ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, junho, 2003.

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Educação CTS: Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e Referencias ligados ao movimento CTS. Les relaciones CTS en la Educación Científica. 2006

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.

BRASIL. Currículo Mínimo do Estado do Rio de Janeiro. Secretaria do estado do Rio de Janeiro, 2012.

CORREA, M; SILVA, G. S. F.; MARTINS, I. Codocência e estágio supervisionado: um processo horizontal de formação de professores de ciências. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, Número Extraordinário, 2018.

FERNANDES, J. P. A abordagem de Questões Sociocientíficas (QSC) e o Currículo Mínimo de Física do Estado do Rio de Janeiro: Alguns apontamentos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X, 2015, Campinas. Atas...

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P . Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALLO-FOX, J.; SCANTLEBURY, K. Coteaching as professional development for cooperating teachers. Teaching and Teacher Education, v. 60, p. 191-202, 2016.

GEHLEN, S. T.; MALDANER, O. A.; DELIZOICOV, D. Momentos Pedagógicos e as etapas da situação de estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências. Ciência & Educação, v. 18, n. 1, p. 1-22, 2012.

MARTINS, I. Dados como diálogo – construindo dados a partir de registros de observação de interações discursivas em salas de aula de ciências. In: SANTOS, F. M.; GRECA, I. M. (Orgs.) A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

ROTH, W-M.; TOBIN, K.; CARAMBO, C.; DALLAND, C. Coteaching: Creating Resources for Learning and learning to Teach Chemistry in Urban High Schools. Journal of Research in Science Teaching, v. 41, n. 9, p. 882-904, 2004.

ROTH, W-M.; TOBIN, K.; CARAMBO, C.; DALLAND, C. Coordination in Coteaching: Producing Alignment in Real Time. Disponível em Wiley InterScience: .

TOBIN, K.; ROTH, W-M; ZIMMERMANN, A. Learning to Teach Science in Urban Schools. Journal of Research in Science Teaching, v. 38, n. 8, 2001, p. 941-964.

TOBIN, K.; ROTH, W-M. Implementing Coteaching and Cogenerative Dialoguing in Urban Science Education. School Science and Mathematics, v. 105, n. 6, 2005.

ZEICHNER, K. S. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, n. 29, v. 103, p. 535-554, 2008.

Published

2022-04-07

How to Cite

Corrêa da Silva, M., Fernandes, J. P., & Gomes Rodrigues Martins , I. (2022). Analysis of an experience involving Co-teaching in the context of the Pedagogical Residency Program, its impacts on teacher education and the development of teaching. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(1), 238–258. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82809

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física