Analysis of an experience involving Co-teaching in the context of the Pedagogical Residency Program, its impacts on teacher education and the development of teaching
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82809Abstract
The present work presents the analysis of a teaching experience in physics teaching carried out in a high school located in the State of Rio de Janeiro. This model aims to promote dialogue between the actors involved in training and, in this way, foster both teachers' professional development and students’ engagement. The activities were developed in the context of the Pedagogical Residency Program of the Physics Teacher Education Degree at Cefet-RJ campus Petrópolis and involved pre-service Physics teachers, in-service Physics teachers in a partner elementary school and university lecturers. Emphasis was placed on a learning situation in which the relationship between teachers and their students in a co-teaching process, which was mediated by the use of an experimental model. The results point to the potential of co-teaching to promote changes in teaching processes, through the relationships of trust and respect established between subjects involved and, at the same time, to reveal aspects of the use of experiments as mediators in the teacher-student relationship, and to produce motivational effects, participation and engagement with the activity.
References
ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 2, junho, 2003.
AULER, D.; DELIZOICOV, D. Educação CTS: Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e Referencias ligados ao movimento CTS. Les relaciones CTS en la Educación Científica. 2006
BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, 2002.
BRASIL. Currículo Mínimo do Estado do Rio de Janeiro. Secretaria do estado do Rio de Janeiro, 2012.
CORREA, M; SILVA, G. S. F.; MARTINS, I. Codocência e estágio supervisionado: um processo horizontal de formação de professores de ciências. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, Número Extraordinário, 2018.
FERNANDES, J. P. A abordagem de Questões Sociocientíficas (QSC) e o Currículo Mínimo de Física do Estado do Rio de Janeiro: Alguns apontamentos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X, 2015, Campinas. Atas...
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P . Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALLO-FOX, J.; SCANTLEBURY, K. Coteaching as professional development for cooperating teachers. Teaching and Teacher Education, v. 60, p. 191-202, 2016.
GEHLEN, S. T.; MALDANER, O. A.; DELIZOICOV, D. Momentos Pedagógicos e as etapas da situação de estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências. Ciência & Educação, v. 18, n. 1, p. 1-22, 2012.
MARTINS, I. Dados como diálogo – construindo dados a partir de registros de observação de interações discursivas em salas de aula de ciências. In: SANTOS, F. M.; GRECA, I. M. (Orgs.) A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.
ROTH, W-M.; TOBIN, K.; CARAMBO, C.; DALLAND, C. Coteaching: Creating Resources for Learning and learning to Teach Chemistry in Urban High Schools. Journal of Research in Science Teaching, v. 41, n. 9, p. 882-904, 2004.
ROTH, W-M.; TOBIN, K.; CARAMBO, C.; DALLAND, C. Coordination in Coteaching: Producing Alignment in Real Time. Disponível em Wiley InterScience: .
TOBIN, K.; ROTH, W-M; ZIMMERMANN, A. Learning to Teach Science in Urban Schools. Journal of Research in Science Teaching, v. 38, n. 8, 2001, p. 941-964.
TOBIN, K.; ROTH, W-M. Implementing Coteaching and Cogenerative Dialoguing in Urban Science Education. School Science and Mathematics, v. 105, n. 6, 2005.
ZEICHNER, K. S. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação & Sociedade, n. 29, v. 103, p. 535-554, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >