The Didactic Transposition of the Radioactivity Phenomenon in School Physics Textbooks
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e84484Abstract
We present the results of a study that aimed at carrying out epistemological vigilance over Physics textbooks comprised in the PNLD 2018-2020, with regard to Radioactivity, evaluating the presence of possible deformed images of scientific work. To this end, we used Yves Chevallard's Didactic Transposition Theory, in order to confront the knowledge to teach with the wise knowledge, in order to understand the similarities and differences between such kinds of knowledge from a historical point of view. Our main focus was the processes of decontextualization and depersonalization of knowledge. We found that these processes occur partially in the analyzed manuals, which mostly opt for an approach focused on technological applications, to the detriment of contents focused on the history and philosophy of science. We conclude that some distorted images of scientific work are found in the such textbooks, and the approaches are: “inductive and atheoretical empirical,” “rigid,” “aproblematic and ahistorical,” “accumulative linear growth” and “individualist and elitist.” We point out the need for attention from teachers in the midst of the process of internal transposition, with a view to discussions focused on the nature and history of science.
References
ALVIM, M. H.; ZANOTELO, M. História das ciências e educação científica em uma perspectiva discursiva: contribuições para a formação cidadã e reflexiva. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 349-359, 2014.
BARRETO FILHO, B.; DA SILVA, C. X. Física aula por aula. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.
BONJORNO, J. R. et al. Física. 3. ed. São Paulo: FTD, 2016.
CHEVALLARD, Y. La transposición didáctica. Tradução: Claudia Gilman. 3 ed. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2009.
CIVIERO, P. A. G. Transposição Didática Reflexiva: Um Olhar Voltado Para a Prática Pedagógica. 2009. 179 f. Dissertação (Mestrado Profissionalizante), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, UFRGS, Porto Alegre.
CORDEIRO, M. D.; PEDUZZI, L. O. Q. Consequências das descontextualizações em um livro didático: uma análise do tema radioatividade. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 3602.1-3602.11, 2013. Disponível em:
<https://www.scielo.br/j/rbef/a/GyHQstdPy6VFbfL8qLftwbt/?lang=pt>. Acesso em: 26 jun 2021.
DA SILVA JUNIOR, A. C.; LONDERO, L. A transposição didática aplicada aos raios X nas coleções didáticas de física do pnld (2018-2020). Ciência em Tela, v. 12, n. 2, p. 1-16, 2019. Disponível em: <http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/1202pe4.pdf>. Acesso em: 26 jun 2021.
DAMASIO, F.; PEDUZZI, L. O. Q. A Coerência e Complementaridade Entre a Teoria Da Aprendizagem Significativa Crítica e a Epistemologia de Paul Feyerabend. Investigações em Ensino de Ciências, v. 20, n. 3, p. 61, 2015.
ERROBIDART, N. C. G.; GOBARA, S. T. A descontextualização das experiências de tiros alternados em livros didáticos de física. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., Campinas, 2011a. Atas [...]. Disponível em: <http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1330-2.pdf>. Acesso em: 24 set. 2020.
ERROBIDART, N. C. G.; GOBARA, S. T. O aspectos da transposição didática de ondas sonoras em livros didáticos de física (PNLEM). In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., Campinas, 2011b. Atas [...] Disponível em: <http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R1330-1.pdf>. Acesso em: 24 set. 2020.
FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011.
GIL-PÉREZ, D. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
GILMER, P. J. Irène Joliot-Curie, a Nobel laureate in artificial radioactivity. In: Celebrating the 100th Anniversary of Madame Marie Sklodowska Curie's Nobel Prize in Chemistry. Brill Sense, 2011. p. 41-57.
GUIMARÃES, O.; PIQUEIRA, J. R.; CARRON, W. Física. 2. ed. São Paulo: Editora Ática, 2016.
RODRIGUES JUNIOR, E. et al. Implicações didáticas de história da ciência no ensino de Física: uma revisão de literatura através da análise textual discursiva. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 3, p. 769-808, 2015.
KÖHNLEIN, J. F. K.; PEDUZZI, L. O. Q. Uma discussão sobre a Natureza da Ciência no Ensino Médio: um exemplo com a Teoria da Relatividade Restrita. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 36-70, 2005.
KRAPAS, S. Livros didáticos: Maxwell e a transposição didática da luz como onda eletromagnética. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 28, n. 3, p. 564-600, 2011.
LEITE, M. S. Contribuições de Basil Bernstein e Yves Chevallard para a discussão do conhecimento escolar. 2004. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, PUC-Rio, Rio de Janeiro.
MARTINS, A. F. P. História e Filosofia da Ciência no ensino: Há Muitas Pedras Nesse Caminho. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 112-131, 2007.
MARTINS, A. F. P. História, filosofia, ensino de ciências e formação de professores: desafios, obstáculos e possibilidades. Educação: Teoria e Prática, v. 22, n. 40, 2012.
MARTINS, R. A. Becquerel e a descoberta da radioatividade: uma análise crítica. Campina Grande: EDUEPB / Livraria da Física, 2012.
MELO, A. C. S. ; CRUZ, F. F. S. Transposição didática do modelo de Huygens : reconstruções das idéias originalmente propostas no ‘Tratado Da Luz’. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis. Atas [...]. Disponível em: <http://fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/651.pdf>. Acesso em: 26 jun 2021.
PIETROCOLA, M. et al. Física em Contextos. 1. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.
PEREIRA, A. P; OSTERMANN, F. Sobre o ensino de Física Moderna e Contemporânea: uma revisão da produção acadêmica recente. Investigações em ensino de Ciências, v. 14, n. 3, p. 393-420, 2016.
PRAIA, J.; GIL-PÉREZ, D.; VILCHES, A. O papel da Natureza da Ciência na educação para a cidadania. Ciência e Educação, Bauru, v. 13, n. 2, p. 141-156, 2007.
RUTHERFORD, E; SODDY, F. The cause and nature of radioactivity. The London, Edinburgh, and Dublin Philosophical Magazine and Journal of Science, 4:21, p. 370-396, 569-585, 1902.
SANTOS, L. S. B. et al. As contribuições da história e filosofia da ciência na formação de professores: uma análise em periódicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 10, n. 3, p. 355-378, 2017.
SEGRÈ, E. Dos raios X aos quarks. Tradução: WANBERTO, H. F. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1987.
SOUZA, W. B. et al. A vigilância epistemológica de Chevallard aplicada ao espalhamento das partículas alfa. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 14., 2012, Maresias. Atas [...] p. 1-9, 2012. Disponível em:
TORRES, C. M. A. et al. Física: ciência e tecnologia. 4. ed. São Paulo: Moderna, 2016.
VÁLIO, A. B. M. et al. Física. 3. ed., São Paulo: SM, 2016.
VILAS BOAS, A. et al. História da ciência e natureza da ciência: debates e consensos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 30, n. 2, p. 287-322, 2013.
VILLARD, P. U. Sur la rèflexion et la rèfraction des rayons cathodiques et des rayons déviables du radium. Comptes rendus hebdomadaires des séances de l’Académie des sciences, Paris, v. 130, p. 1010-1012, 1900.
YAMAMOTO, K.; FUKE, L. F. Física para o ensino médio. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >