Interdisciplinarity in the curricula of Physics teachers training in Brazilian federal universities: the idea of interdisciplinarity as refracted in educational policies

Authors

  • Lucas Massensini de Azevedo Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática, UNICAMP
  • Maria Antônia Ramos de Azevedo Universidade Estadual Paulista (UNESP)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e87090

Keywords:

Interdisciplinary Curriculum, Political-Pedagogical Project, Teacher Training, Physics Teaching

Abstract

This research focuses on the restructuring process of the curriculum of Licenciatura degrees (“Licentiate” Diplomas) in Physics in five Brazilian public Universities included in the Federal Universities Restructuring and Expansion Plans Support Program (REUNI). We seek to elucidate aspects related to teacher training and to understand how the notion of interdisciplinarity, present in the general guidelines of REUNI, changes in curricular policies over the years. We collected and analyzed the Political-Pedagogical Projects (PPP) of the courses, and structured a study based on the concept of refraction in educational policy – as defined by Goodson & Rudd (2017). Articulating systemic narratives, we identified five thematic axes related to interdisciplinarity: (1) the defense of a more comprehensive education; (2) pedagogical work organized in areas of knowledge and specific disciplinary cores; (3) a strengthening of the communication among professors, departments and scientific communities; (4) the integration of academic pillars; and (5) a form of institutional conservatism. As conclusion, we highlight that there has been a significant advance in the resignification of the concept and ways of implementing an interdisciplinary training, but that need to be accompanied by paradigmatic changes in teaching practice where curricular innovations trace in PPP equally innovative pedagogical interventions to advance powerful and emancipatory proposals.

Author Biographies

Lucas Massensini de Azevedo, Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática, UNICAMP

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática (PECIM - UNICAMP) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); graduado em Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Tem experiência na área da Educação, com ênfase no Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Física; Currículo e Interdisciplinaridade; Instrumentos Didáticos de Baixo Custo; Lúdico no Ensino de Ciências; Jogos de Tabuleiros e Cartas para o Ensino e Formação de professores. Ex-bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica – Reitoria (PIBIC RT).

Maria Antônia Ramos de Azevedo, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989); Especialização em Psicopedagogia (1994); Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997); Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009); Pós Doutorado (2011) em Pedagogia Universitária na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e MBA em Gestão, Inovação e Negócios em Instituições de Ensino IPOG (2020). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Pedagogia Universitária; Formação de Professores; Processos de Gestão Escolar e Universitária, Inovação curricular e pedagógica e Interdisciplinaridade. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (GEPPU/UNESP) certificado no CNPq. É credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP, campus de Rio Claro, na Linha de Pesquisa “Linguagem - Experiência - Memória – Formação”.

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Published

2023-04-14

How to Cite

Massensini de Azevedo, L., & Ramos de Azevedo, M. A. (2023). Interdisciplinarity in the curricula of Physics teachers training in Brazilian federal universities: the idea of interdisciplinarity as refracted in educational policies. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(1), 188–220. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e87090

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física