Science Fairs in Brazil: overview, results and recommendations
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e87176Keywords:
Science Fairs, Literature Review, Science EducationAbstract
The main objectives of this literature review are to outline an overview of the education and teaching research on Science Fairs based in Brazil; identify the main justifications presented to promote such kind of event; and point out the main results and recommendations from the papers. The search resulted in a total of 168 articles. After applying some exclusion criteria, this number was reduced to 38. The papers were classified into three categories of analysis: empirical and theoretical (n=19) research, literature review (n=2), and experience report (n=17). As main recommendations we highlight the need of i) attention to the epistemological conceptions promoted in the Science Fairs, ii) improvements in pedagogical and methodological guidelines for the development of student’s projects and iii) innovations in the methodology of evaluation of projects and its presentations, as well in the evaluation of the Fairs. We also highlight the potential of Fairs in teacher education and in the formation of a critical citizen consciousness.
References
ABRANTES, A. C. S. de; AZEVEDO, N. O Instituto Brasileiro de Educação, Ciência e Cultura e a institucionalização da ciência no Brasil. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Série Ciências Humanas, v. 5, n. 2, p. 469-489, maio-ago., 2010.
ALBERGUINI, F. L.; RAMOS, E. M. de F. Feira de Ciências: ampliando espaços para o ensino de física na educação básica. Revista de Enseñanza de la Física, v. 27, n. extra p. 493-497, 2015.
ALVES-MAZZOTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. 2002. Monografia. São Paulo: Pioneira Thompson Learning.
AZEVEDO, C. B. Metodologia científica ao alcance de todos. Barueri, SP: Manole, 2009.
BARCELOS, N. N. S.; JACOBUCCI, G. B.; JACOBUCCI, D. F. C. Quando o cotidiano pede espaço na escola, o projeto da feira de ciências “‘Vida em Sociedade’” se concretiza. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, p. 215-233, 2010.
BAGDONAS, A.; ZANETIC, J.; GURGEL, I. Controvérsias sobre a natureza da ciência como enfoque curricular para o ensino de física: o ensino de história da cosmologia por meio de um jogo didático. Revista Brasileira de Histórica da Ciência, v. 7, n. 2, p. 242-260, 2014.
BERTOLDO, R. R.; CUNHA, M. B. da. Feiras de Ciências na escola. Atos de Pesquisa em Educação, v. 11, n. 1, p. 293, mai. 2016.
BORGES, J. C. S.; ALBINO JUNIOR, A. Mostra Anual de Física do RN: Ciência acessível a todos. HOLOS, v. 3, p. 16, mai. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Apoio às Feiras de Ciências da Educação Básica: FENACEB. Brasília: MEC/SEB, 2006.
BRASIL. Ministério de Educação, Secretaria de Educação Básica. Regulamento da 2ª FENACEB Feira Nacional de Ciências da Educação Básica. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/conferencia/documentos/fenaceb_regulamento.pdf. Acesso em: 02 abr. 2022.
BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Secretaria de Planejamento e Investimentos Estratégicos. Relatório de Avaliação: Plano Plurianual 2008-2011: exercício 2010: ano-base 2009. Brasília: SPI/MP, v.3. 2010.
BRASIL. Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. Percepção pública da Ciência e Tecnologia no Brasil. 2019.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Chamada CNPq/MCTI No 10/2021 Feiras de Ciências e Mostras Científicas. 2021 Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/popularizacao-da-ciencia/feiras-e-mostras-de-ciencias. Acesso em: 01 abr. 2023.
BUENO, W. C. Jornalismo científico: revisitando o conceito. In: VICTOR, C.; CALDAS, G.; BORTOLIERO, S. (Orgs.). Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009. p. 157-78.
CABRAL, A. M. O.; BARROSO, M. C. S. Mostra científica: caminho para a alfabetização científica nas escolas municipais de Maracanaú. Research, Society and Development, v. 9, n. 2, p. e50922036, 1 jan. 2020.
CARVALHO, M. S. et al. Feira de Ciências: reflexões de uma experiência do PIBID ciências biológicas da UFSM. Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 319-325, 12 set. 2014.
CASTRO, C. S.; ARAÚJO, I. A. F. de; OLIVEIRA, R. C. Formação continuada no âmbito da I FECITBA: análise da experiência desenvolvida em Óbidos -BAIXO AMAZONAS-PA. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 7, n. 3, p. 176, 3 nov. 2019.
CASTRO JUNIOR, A. A. et al. Avaliação da Feira de Ciências de Roraima enquanto espaço de Divulgação Científica. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 1, p. 75-90, abr. 2019.
COOPER, H.; HEDGES, L.; VALENTINE, J. (Ed.). The handbook of research synthesis and meta-analysis. 3. ed. New York: Russell Sage Foundation, 2019.
COSTA, B. M.; SCHWARTZ, B. C.; DUMONT, M. Sobre ombros de gigantes: uma visão contextualizada da ciência pelos alunos do Ensino Fundamental II. Saber & Educar, p. 90-99, 2017.
COSTA, L. D.; MELLO, G. J.; ROEHRS, M. M. Feira de Ciências: aproximando estudantes da educação básica da pesquisa de iniciação científica. Ensino em Revista, p. 504-523, jun. 2019.
DORNFELD, C. B.; MALTONI, K. L. A feira de ciências como auxílio para a formação inicial. Revista Eletrônica de Educação, v. 5, n. 2, p. 17, nov. 2011.
FARIAS, L. D. N.; GONÇALVES, T. V. O. Feira de ciências como espaço de formação e desenvolvimento de professores e alunos. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 3, p. 9, jun. 2007.
FRANCISCO, W.; CASTRO, M. C.; FRANCISCO JR., W. E. As feiras de ciências e suas relações com o saber sob o olhar dos estudantes-visitantes. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n. extra, p. 1561-1566, 2017.
FRANCISCO, W.; COSTA, W. L. Qual a influência de um projeto de feira de ciências para uma escola da rede pública de ensino? Um olhar dos professores participantes. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n. extra, p. 1352-1357, 2013.
GALLON, M. S.; ROCHA FILHO, J. B; NASCIMENTO, S. S. Feiras de ciências nos ENPECs (1997-2015): identificando tendências e traçando possibilidades. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, Florianópolis, 2017. Atas [...] Florianópolis: UFSC, 2017. [online] Disponível em:
https://www.researchgate.net/publication/321966653_Feiras_de_ciencias_nos_ENPECs_1997-2015_identificando_tendencias_e_tracando_possibilidades. Acesso em: 01 abr. 2023.
GALLON, M. D. S.; SILVA, J. Z.; NASCIMENTO, S. S.; ROCHA FILHO, J. B. Feiras de Ciências: uma possibilidade à divulgação e comunicação científica no contexto da educação básica. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 4, p. 180-197, 19 dez. 2019.
HARTMANN, A. M.; ZIMERMANN, É. (2009) Feira de Ciências: A interdisciplinaridade e a contextualização em produções de estudantes de ensino médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Florianópolis, Atas [...]. Disponível em:
http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/178.pdf. Acesso em: 01 abr. 2023.
IRZIK, G.; NOLA, R. A family resemblance approach to the nature of science for science education. Science & Education, v. 20, n. 7-8, p. 591-607, 2011.
LEDERMAN, N. G. Nature of science: past, present, and future. In: ABELL, S. K.; LEDERMAN, N. G. (Eds.), Handbook of research on science education, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2007. p. 831-880.
MANCUSO, R. A Evolução do Programa de Feiras de Ciências do Rio Grande do Sul- Avaliação Tradicional x Avaliação Participativa. Florianópolis: UFSC, 1993. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Catarina.
MANCUSO, R. Feiras de ciências: produção estudantil, avaliação, consequências. Contexto Educativo: Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologias, n. 6, 2000.
MANCUSO, R.; MORAES, R. Avaliação de mostras e feiras escolares: investigando as possibilidades de uma avaliação participativa dos trabalhos. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, p. 2091-2096, 2009.
MARINELI, F. O terraplanismo e o apelo à experiência pessoal como critério epistemológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 3, p. 1173-1192, 16 dez. 2020.
MARTIN, M. G. M. B. et al. Feira de Ciências como atividade fundamentada na práxis. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, n. extra, p. 2053-2057, 2013.
MASSARANI, L.; DIAS, E. M. S. (Org.). José Reis: reflexões sobre a divulgação científica. Rio de Janeiro: Fiocruz/COC, 2018. E-book (240 p.). ISBN 978-85-9543-009-9. Disponível em:
http://portal.sbpcnet.org.br/livro/ebook_reflexoes_divulgacao_cientifica_press.pdf. Acesso em: 03 abr. 2023.
MORAES, S. R.; WISNIEWSKI, G.; ROCHA, J. R. C. “Ciência na praça”: a faculdade interagindo com a comunidade. HOLOS, v. 4, p. 463-472, ago. 2014.
OLIVEIRA, M. P. A história e a epistemologia no ensino de ciências: dos processos aos modelos de realidade na educação científica. In: ANDRADE, A. M. R (org.) Ciência em perspectiva, estudos, ensaios e debates. Rio de janeiro: MAST/SBHC, 2003. p. 133-149.
PELLENZ, D.; TISOTT, J. C. Atividades Experimentais em Astronomia para a Construção do Conhecimento Através de uma Proposta Interdisciplinar e Contextualizada. Scientia cum Industria, v. 2, n. 2, p. 73-76, 1 dez. 2014.
PEREIRA, E. B.; ROBAINA, J. V. L. Estudo do conhecimento sobre Feira de Ciências nas Atas do ENPEC e na Base REDALYC: aspectos significativos ao processo de ensino e aprendizagem no Ensino Médio. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-24, jun. 2020a.
PEREIRA, E. B.; ROBAINA, J. V. L. Estudo do conhecimento sobre Feira de Ciências nas Bases de Dados BDTD e CAPES: aspectos significativos ao processo de ensino e aprendizagem no Ensino Médio. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-21, jun. 2020b.
PEREIRA, G. R.; ALVES, G. G. H. V. S.; COUTINHO-SILVA, R. Educação Científica nos anos iniciais do Ensino Fundamental por meio da Feira de Ciências dos Pequenos Cientistas. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 1-19, jun. 2020.
PÉREZ, D. G.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
PIRES, C. R. Mostra de Ciências como uma forma de aprendizagem a partir da experimentação. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 3, p. 64-70, 21 nov. 2019.
RAMOS, I. M.; SILVA, J. A. P.; SILVA, R.C. Formação inicial docente e as repercussões da mostra de ensino de ciências e biologia: o que dizem os(as) licenciandos(as)? Revista Tecné, Episteme y Didaxis, n. extra, 2018.
REIS, E. F.; TEIXEIRA, A. DE S. M.; BOLDRINI, B. M. DE P. O. A importância da Feira Estadual de Ciências para a Divulgação Científica em Roraima. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 2, p. 206-219, maio 2020.
RITTER, C. E. T.; GOBBI, A. M.; VILLAS-BOAS, V. A Educação pela pesquisa e a necessidade de formar Professores-Pesquisadores em Ciências. Scientia cum Industria, v. 4, n. 4, p. 175-180, dez. 2016.
RODRIGUES, E. V.; TELES, H. R.; CAMILETTI, G. G. “É só para ver ou pode mexer?” Abordagem hands-on numa sala de Acústica e feedback dos visitantes. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 660-677, set. 2018.
RODRIGUES, L. D. N. et al. Educação Química no Projeto Escolar “Quixaba”: Alfabetização Científica com Enfoque CTSA no Ensino Fundamental a Partir de Temas Sociocientíficos. Orbital - The Electronic Journal of Chemistry, v. 7, n. 1, p. 59-80, abr. 2015.
RUIZ, M. S. et al. Fairs of science as encouragement to the development of environmental perception of elementary and high school students. HOLOS, v. 4, p. 299-312, 9 set. 2016.
SALVADOR, D. F. et al. Aplicando os princípios da Aprendizagem Baseada em Problemas como modelo instrucional no contexto de uma feira de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, p. 26, 2014.
SANTOS, A.; NASCIMENTO, S. Feiras de Ciência: o caso da Mostra de Ciência e Tecnologia de Ituiutaba (MOCTI). Revista em Extensão, p. 95-102, dez. 2014.
SANTOS, A. B. Feiras de ciência: um incentivo para desenvolvimento da cultura científica. Revista Ciência em Extensão, v. 8, n. 2, p. 155-166, 2012.
SANTOS, S. C. M.; SOUSA, J. R.; FONTES, A. L. DE L. Protagonismo estudantil em feiras de ciências. Educação & Formação, v. 5, n. 3, n. 1, jun. 2020.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no Ensino Fundamental: A proposição e a procura pode indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. p. 333-352, dez. 2008.
SOBRINHO, J.; FALCÃO, C. Feira de ciências: diálogos entre ensino, pesquisa e extensão. Revista Em Extensão, v. 14, n. 2, p. 74-103, 2015.
VARELA, L. K. DE S. L. et al. Mostra Científica como prática diferenciada na formação inicial de professores. Revista Thema, v. 17, n. 2, p. 524-531, 30 jun. 2020.
VICTORIO, S. S.; MIRANDA, M. C. R.; MARQUES, R. N. A importância da avaliação formativa em feiras de ciências. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 24, n. 1, p. 210-223, 6 jan. 2020.
WEBER, S. D. As Feiras de Ciências Escolares: Um Incentivo à Pesquisa. Scientia cum Industria, v. 4, n. 4, p. 188-190, 15 dez. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >