Inequality and gender bias in hiring female physics teachers in private educational institutions: an analysis of the INEP’s survey Censo Escolar da Educação Básica from 2014 to 2021

Authors

  • Bruna Dayana Lemos Pinto Ramos Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ensino e História da Matemática e da Física, Universidade Federal do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0003-3113-9614
  • Adriana Pereira Ibaldo Instituto de Física, Universidade de Brasília
  • Jorge Simões de Sá Martins Instituto de Física, Universidade Federal Fluminense https://orcid.org/0000-0001-7915-6697

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e91015

Keywords:

Women in Physics, Female Physics Teachers, Physics Teaching, Gender Inequality in Physics

Abstract

The female presence in Physics has been the object of study in recent years, motivated by the gender disparity in the area. However, the presence of women teaching physics in 9-12 schools, both public and private, is still a little discussed topic. The present work aims to present a comparative study regarding the presence of women as Physics teachers in public and private schools, in addition to evaluating and quantifying their training. It is characterized by a descriptive survey research with a quantitative approach and analyzes the data gathered by an yearly survey of elementary through high school national education system (Censo Escolar da Educação Básica) conducted by INEP, an agency of the Ministry of Education from 2014 to 2021 using Python programming language in order to observe if any trend of change could be observed over this time interval. The data obtained indicate that over the period there was no significant change in the female presence in the role of Physics teacher, as well as it was observed that the distribution of this presence varies between Brazilian regions and states. It was also verified that an adequate professional training of both men and women does not reach 50% of the total number of teachers in this discipline, a fact that had already been pointed out in works by other authors. An important aspect that we highlight is that the percentage of female Physics teachers is lower in private schools than in public schools and that the workload of women is, on average, lower than that of men in both administrative facilities. The work suggests that there may be a gender bias in the hiring of teachers, especially in private schools, as if women were not seen as competent to teach this subject.

Author Biographies

Bruna Dayana Lemos Pinto Ramos, Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ensino e História da Matemática e da Física, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ensino e História da Matemática e da Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Adriana Pereira Ibaldo, Instituto de Física, Universidade de Brasília

Possui doutorado em Ciência dos Materiais, com ênfase em desenvolvimento e aplicações de novos materiais, pelo Instituto de Física de São Carlos/Universidade de São Paulo (USP, 2010), mestrado em Físico-Química (2005) e graduação em Química (Bacharelado, 2003) pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente é professora do Instituto de Física da Universidade de Brasília (IF/UnB). É orientadora de mestrado (MNPEF) no IF-UnB, e é Editora de Redação do Boletim da Física (ISSN 2318 - 8901). É a idealizadora e executora do projeto "Atraindo meninas e jovens mulheres do DF para a carreira em Física", que recebeu financiamento do CNPq (Chamada 18/2013) e da FAPDF (03/2015 Demanda espontânea). Em 2013 fundou, junto ao IF-UnB, o Grupo de Fundamentos, Divulgação Científica e Estudos de Gênero, sendo sua Líder/Coordenadora desde sua fundação.

Jorge Simões de Sá Martins, Instituto de Física, Universidade Federal Fluminense

Bacharel em Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1970), tendo cursado o ciclo básico no Instituto Militar de Engenharia (1968), e Doutor em Física pela Universidade Federal Fluminense (1998). Foi pesquisador visitante no Colorado Center for Chaos and Complexity, da Universidade do Colorado, e instrutor (lecturer) no Departamento de Física da mesma universidade de 1999 a 2002. Desde junho de 2002, é professor do Departamento de Física da Universidade Federal Fluminense. Foi pesquisador colaborador do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física da Universidade do Colorado (PER-CU) de agosto de 2014 a julho de 2015, no programa de estágio sênior da CAPES. A partir do estágio na Universidade do Colorado, o foco principal de sua atuação passou a ser a área de ensino de Física e a formação de professores de nível médio.

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Published

2023-04-14

How to Cite

Ramos, B. D. L. P., Ibaldo, A. P., & Martins, J. S. de S. . (2023). Inequality and gender bias in hiring female physics teachers in private educational institutions: an analysis of the INEP’s survey Censo Escolar da Educação Básica from 2014 to 2021. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(1), 134–153. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e91015

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física