Literature review on continuing education of physics teachers

Authors

  • Victtor Takeshi Barreiros Yano Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal do Pará
  • José Moysés Alves Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e91337

Keywords:

Continuing Education, Physics Teachers, Teacher Learning, Literature Revision

Abstract

In the present study, we intend to draw an overview of the results of recent Brazilian research on the continuing education of physics teachers and point out aspects of interest for future research in the area. Using the descriptors continuing education of physics teachers and learning of physics teachers, we surveyed theses, dissertations, and scientific articles and selected 46 studies produced in the period from 2010 to 2019. We grouped the research according to their characteristics. First, the analyses of continuing education that discuss with teachers physics content and/or a way to teach it (47.83% of the papers). Second, the analyses of continuing education in master courses (15.22% of the works). Third, the diagnoses that point out needs and/or contributions to the continuing education of physics teachers (36.95% of the works). In general, research is done with diversified theoretical and methodological references, and in many cases, the desired effectiveness in the continuing education of physics teachers is achieved. But much still needs to be done in this direction, both in the field of practice and research.

Author Biographies

Victtor Takeshi Barreiros Yano, Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal do Pará

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Pará. Possui Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (2017). Graduado em Licenciatura em Ciências Naturais - Habilitação em Física pela Universidade do Estado do Pará (2013). Atuou como bolsista no Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) (2011-2013). Atuou no Projeto de Extensão no Museu Paraense Emílio Goeldi elaborado pelo Instituto Tim: Museu na Comunidade (2013-2014); no Projeto de Extensão Cursinho Alternativo: Ações Interdisciplinares para Inclusão do Aluno Oriundo de Escola Pública; em cargo público temporário como Técnico de Física no Centro de Ciências e Planetário do Pará (2014-2019). Possui experiência nas áreas/conteúdos de Introdução à Física, Temas de Física I, II e III, Física Experimental, Laboratório de Física, Introdução a Pesquisa em Ensino de Física, Calor e Termodinâmica, Teoria e Prática de Ensino de Física, Mecânica Clássica I e II, Metodologia Científica, Psicologia da Aprendizagem, Didática geral, Introdução a Astronomia e Estágio Supervisionado. Atualmente atua como professor de nível médio e superior em rede particular de ensino

José Moysés Alves, Universidade Federal do Pará

I studied a Bachelor's degree in Psychology at the Federal University of Pará (1983), a Master's degree in Special Education (Education of the Special Individual) at the Federal University of São Carlos (1987) and a PhD in Psychology (Experimental Psychology) at the University of São Paulo (1993). ). I am currently a Full Professor at the Federal University of Pará. I have experience in the field of Psychology, with an emphasis on learning processes and human development, and in the area of Science Education, especially in the analysis of the construction of knowledge in the classroom and of subjective aspects related to teaching and learning.

References

ABRAMOWICZ, M. Currículo e avaliação: Uma articulação necessária. Recife: Textos e Contextos, 2006.

BORGES, P. B. P.; GOI, M. E. J. Formação continuada de professores: uma revisão de literatura em trabalhos publicados de 2005 a 2015. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, XI, 2017, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/a nais/resumos/ R0897-1.pdf. Acesso em: 22 ago. 2021.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p. 291-313, dez. 2002. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6607/6099. Acesso em: 15 fev. 2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de Outubro de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, 27 de Outubro de 2020, Seção 1, p. 41-44. Disponível em:

https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-27-de-outubro-de-202028560 9724. Acesso em: 20 jan. 2023.

CARVALHO, R. A.; NETO, A. S. Uma visão da pesquisa sobre formação de professores no Brasil presente em periódicos da área de educação: análise da produção acadêmica entre os anos de 2000 e 2017. Revista Brasileira de Educação, Itapetininga, v. 5, n. 3, 2018. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/RBEPT/article/view/11076/pdf. Acesso em: 14 mar. 2022.

CHAS, D. M. P. Avaliação escolar em Física: concepções de professores que atuam no Ensino Médio de Curitiba – PR. 2018. Dissertação (Mestrado em Formação Científica, Educacional e Tecnológica) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.

EGLER, V. L. P.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. A configuração subjetiva da ação de aprender: implicações na organização do contexto educativo na formação de professores. In: COELHO, C. M. M.; MARTÍNEZ, A. M.; REY, F. L. G.; TACCA, M. C. (Orgs.). Subjetividade, aprendizagem e desenvolvimento: estudos de caso em foco. Campinas: Alínea, 2019.

FELICETTI, V. L.; CABRERA, S. F.; COSTA-MOROSINI, M. Aluno ProUni: impacto na instituição de educação superior e na sociedade. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), México, v. 5, n. 13, p. 21-39, 2014. Disponível em: http://ries.universia.net/index.php/ries/article/view/311. Acesso em: 20 set. 2019.

FOLLE, A. et al. A Construção da carreira docente em Educação Física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Movimento, Porto Alegre, v. 15, p. 25-49, 2009. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/3014/4832. Acesso em: 12 jan. 2022.

FOLLE, A.; NASCIMENTO, J. V. Trajetória docente em Educação Física: percursos formativos e profissionais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 24, p. 507-523, 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/16785/18498. Acesso em: 12 jan. 2022.

GATTI, B. A. Análise das políticas públicas para a formação continuada no Brasil, na última década. In: Revista Brasileira de Educação. Autores Associados, jan/abr, v. 13, n. 3, p. 57-70, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100006 .pdf. Acesso em: 09 jan. 2021.

GREGÓRIO, J. R.; LEITE, C. C.; LEAL, B. C. O Programa de Apoio à Graduação em Química (PAG-Química) e sua contribuição para a democratização e permanência dos estudantes no ensino superior. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, [s. l.], v. 16, n. 3, p. 540-558, 2017. Disponível em:

http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen16/REEC16_3_7_ex1004.pdf. Acesso em: 07 dez. 2022.

IMBERNÓN, F. Formação permanente professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se a mudança e a incerteza. Tradução: Silvana Cobucci Leite. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

JARDILINO, J. R. L.; SAMPAIO, A. M. M. O desenvolvimento profissional docente e a expansão e estratificação do sistema educacional brasileiro. Revista Educação, v. 45, n. 1, e85/1-20, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5902/1984644438443. Acesso em: 25 jan. 2022.

MASSONI, N. T.; BRUCKMANN, M. E.; ALVES-BRITO, A. Reestruturação Curricular do curso de Licenciatura em Física da UFRGS: o processo de repensar a formação docente. Revista Educar Mais, v. 4, n. 3, p. 512-541, 2020.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino de física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, Brasília, v. 1, n. 1, 2017. Disponível em:

https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7074/5725. Acesso em: 18 jan. 2023.

MOREIRA, M. A. Desafios no ensino de física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, Edição especial (Suppl 1), 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0451. Acesso em: 14 jan. 2023.

MORICONE, G.; DAVIS, C. L. F.; TARTUCE, G. L. B. P.; NUNES, M. M. R.; ESPOSITO, Y. L. Formação continuada de professores: Contribuições da literatura baseada em evidências. São Paulo: Textos FCC, 2017.

MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul.- dez. 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/ 18875. Acesso em: 13 jan.2023.

MOURA, T. L.; NETTO, C. N.; SOUZA, M. C. R. F. Educação em tempos de pandemia uma análise dos direcionamentos legais no contexto brasileiro. Anais Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n. 1, p. 1-13, set. 2020. Disponível em:

https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13788/43/43. Acesso em: 08 de janeiro de 2023.

PACCA, J. L. A.; VILLANI, A. A formação continuada do professor de Física. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 57-71, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.159 0/s0103-40142018.3294.0005. Acesso em: 19 maio 2022.

ROSSI, F.; HUNGER, D. A formação continuada de professores: Entre o real e o “ideal”. Pensar a Prática. Goiânia, v. 4, n. 5, p. 821-1113, dez. 2012. Disponível em: https://www. revistas.ufg.br/fef/article/view/15564. Acesso em: 16 jan. 2022.

SAMPAIO, M. das M. F.; MARIN, A. J. Precarização do trabalho docente e seus efetivos sobre as práticas curriculares. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1203-1225, set./dez. 2004.

SANTOS, S. R. M. Formação Continuada: decisão institucional ou espaço de construção de autonomia? Teias, Rio de Janeiro, ano 5, n. 9-10, jan/dez, 2004.

SOCIEDADE BRASILEIRA DE FÍSICA. Relatório anual SBF. São Paulo: Ampersand Comunicação Gráfica, 2014. Disponível em: https://sbfisica.org.br/v1/sbf/wp-content/uploads/2022/05/relatorio-SBF2014revisao-finalNOVISSIMA-1.pdf. Acesso em: 19 dez. 2022.

Published

2023-04-14

How to Cite

Yano, V. T. B. ., & Moysés Alves, J. (2023). Literature review on continuing education of physics teachers. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(1), 105–133. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e91337

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física