The History of Luso-Brazilian Science and its contributions to Chemistry Teaching: Vicente Telles and the communication of chemical nomenclature in the 18th century

Authors

  • Evandro Rozentalski Universidade Federal de Itajubá, MG
  • Leticia Alkimin Muniz Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e94755

Keywords:

History of Luso-Brazilian Science, Vicente Telles, Chemical Nomenclature

Abstract

The contributions of the History of Science to Science Teaching are well documented in the literature. This field can promote the teaching of scientific content through historical contextualization. It also makes it possible to develop a better understanding of the Nature of Science (NOS) through reflections on the historical episodes studied. It is noted that the field literature presents a diversity of historical episodes centered on foreign scientists (non-Brazilian scientists). Thus, the History of Brazilian Science and its contributions to Science Teaching are little explored and discussed. Given this, integrating historical episodes of Brazilian Science can benefit teaching, such as deconstructing the view that Brazil does not produce quality science and stimulating students' critical thinking about Brazilian scientific production. Moreover, a few researches focused on implementing this theme in Science Teaching. Because of this, this work studies a historical case about the first modern chemical from Brazil, Vicente Telles. The elaboration of this case study is based on a reading and analysis of primary and secondary sources to understand the Vicente Telles biography, the Brazilian and Portuguese scientific context from his time, and the construction and publicity of the work's Chemical Nomenclature from Telles. Given the above, the implementation of this case study in Basic Education can promote an appreciation of Brazilian science, the identification of the students with the national scientists, the rescue and the preservation of the memory of Vicente Telles, and the demystification of the conception that quality science can only be developed internationally.

Author Biography

Evandro Rozentalski, Universidade Federal de Itajubá, MG

Bacharel e Licenciado em Química pela Universidade Federal do Paraná (2009). Mestre em Ensino de Ciências (Modalidade Ensino de Química) pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP (2013). Doutor em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências da USP (2018). Atua principalmente em História e Filosofia da Química, especialmente nas suas implicações e contribuições para a área de Ensino de Química. Atualmente, é Professor adjunto A na Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI), no Instituto de Física e Química (IFQ), campus Itajubá.

References

ALFONSO-GOLDFARB, A. M. et al. A Fundação da Química Moderna. In: ALFONSO-GOLDFARB, A. M.; FERRAZ, M. H. M.; PORTO, P. A. Percursos de História da Química. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016. p. 110-128.

CARDINOT, D. C. Relações Socioculturais e Práticas Científicas nos Processos de Institucionalização e Profissionalização da Ciência no Brasil Durante a Segunda Metade do Século XX. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Educação) - CEFET, Rio de Janeiro.

CARVALHO, R. S. Lavoisier e a sistematização da nomenclatura química. Scientiae Studia, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 759-771, 2012.

COSTA, A. M. A. da Vicente Coelho de Seabra filósofo agricultor e patriota. Química, v. 39. n. 136, Coimbra, p. 41-50, 2015.

FERRAZ, M. H. M. O trabalho prático no laboratório de química na Universidade de Coimbra: séculos XVIII e XIX. In: ALFONSO-GOLDFARB, A. M.; BELTRAN, M. H. R. O laboratório, a oficina e o ateliê: a arte de fazer o artificial. São Paulo: Editora da PUC-SP, 2002. p. 11-256.

FILGUEIRAS, C. A. L. Vicente Telles, o primeiro químico brasileiro. Química Nova, Belo Horizonte, p. 263-270, 1985.

FILGUEIRAS, C. A. L. Havia alguma ciência no Brasil setecentista? Química Nova, v. 21, n. 3, p. 351-353, 1998. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/qn/a/XvxyhDHNwx3CzFCW6jhrCSG/?lang=pt. Acesso em: 31. maio 2023.

FILGUEIRAS, C. A. L. O século XVIII: Técnicas e ciência. In: FILGUEIRAS, C. A. L. Origens da química no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

FILGUEIRAS, C. A. L. Vicente Coelho de Seabra Silva Telles, o primeiro químico moderno brasileiro. In: FILGUEIRAS, C. A. L. Origens da química no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

FORATO, T. C. M.; PIETROCOLA, M.; MARTINS, R. A. Historiografia e natureza da ciência na sala de aula. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 28, n. 1, p. 27-59, 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3683153. Acesso em: 31 maio 2023.

FREITAS-REIS, I.; FARIA, F. L. Um olhar histórico acerca do processo de disciplinarização da Química no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, X, 2015, Águas de Lindóia. Atas [...] p. 1-8, 2015.

GANDOLFI, H. E. A natureza da química em fontes históricas do Brasil colonial (1748-1855): contribuições da história da exploração mineral para o ensino de química. 2015. 219 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas.

GANDOLFI, H. E.; ARAGÃO, T. Z. B.; FIGUEIRÔA, S. F. M. Os Alambiques no Brasil Colônia: uma proposta de abordagem histórica e social no ensino de ciências. Química Nova na Escola, [s. l], v. 38, n. 3, p. 215-223, 2016. Disponível em:

http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc38_3/05-EA-91-14.pdf. Acesso em: 18 jul. 2023.

GANDOLFI, H. E.; FIGUEIRÔA, S. F. M. As nitreiras no Brasil dos séculos XVIII e XIX: uma abordagem histórica no ensino de ciências. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 279-297, 2014.

GUIMARÃES, L. P.; CASTRO, D. L. Como a história da ciência está na sala de aula? Uma revisão das estratégias didáticas. Revista Cocar, Belém, v. 15, n. 32, p. 1-19, 2021.

JORNADA, J. I. P.; BARRETO, M. R. N. Circulação de Homens e Saberes entre Brasil e Portugal: a Química de Seabra Telles e Henriques de Paiva (séculos XVIII e XIX). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, XXVII, 2013, Natal. p. 1-16.

LAVOISIER, A. L. Discurso Preliminar. In: LAVOISIER, A. L. Tratado Elementar de Química. Tomo Primeiro. Sob Recomendação da Academia de Ciências e da Sociedade Real de Medicina, 1789. p. 17-22.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Pedagógica e Universitária, 2013. p. 5-112.

LUNA, F. J. Vicente Seabra Telles e a criação da nomenclatura em português para a química ‘nova’ de Lavoisier. Química Nova, v. 36, n. 6, p. 921-926, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/rFTXzBB5tx85GynTqpJSChK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 31 maio 2023.

MARQUES, D. M. Dificuldades e possibilidades da utilização da história da ciência no ensino de química: um estudo de caso com professores em formação inicial. 2010. 130 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) - Unesp, Faculdade de Ciências, Bauru.

MARTINS, L. A. P. História da Ciência: objetos, métodos e problemas. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 305-317, 2005. Disponível em:

http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132005000200011&lng =pt&nrm=iso. Acesso em: 31 maio 2023.

MARTINS, R. A. A história das ciências e seus usos na educação. In: SILVA, C. C. (ed). Estudos de História e Filosofia das Ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, p. XXI-XXXIV, 2006.

MATTHEWS, M. R. História, Filosofia e Ensino de Ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.

MOCELLIN, R. C. Seabra Telles e a química do século das luzes. Redes, v. 25, n. 48, p. 257-283, 2019. Disponível em: https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/3460. Acesso em: 31 maio 2023.

MOTOYAMA, S. Período Colonial: O cruzeiro do sul na terra do pau-brasil. In: MOTOYAMA, S.; NAGAMINI, M.; QUEIROZ, F. A.; VARGAS, M. Prelúdio para uma História: Ciência e Tecnologia no Brasil. São Paulo: Editora da USP, 2004. p. 60-117.

OLIVEIRA, C. M. B.; MARCOS, P. M. J. Os estudos de química na reforma pombalina da Universidade. Boletim da Sociedade Portuguesa de Química, Lisboa, Série II, n. 21, p. 64-68, 1985.

OLIVEIRA, F. F. et al. Ciência Nacional e Ensino de Física: Uma Análise de Publicações nos Últimos Dez Anos. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, XVIII, Florianópolis, 2020. p. 1-8.

OLIVEIRA, L. H. M.; CARVALHO, R. S. Um olhar sobre a história da química no brasil. Revista Ponto de Vista, v. 3, p. 27-37, 2006. Disponível em:

https://locus.ufv.br//handle/123456789/21238. Acesso em: 31 maio 2023.

PATACA, E. M.; BANDEIRA, C. M. S. História da Ciência e educação ambiental na Expedição pelo riacho do Ipiranga. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 23, p. 1-26, 2020.

PATACA, E. M.; OLIVEIRA, C. B. Escrita de micronarrativas biográficas de viajantes luso-brasileiros: aproximações entre história das ciências no Brasil e ensino. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 1, p. 165-180, mar. 2016.

PRESTES, M. E. B.; CALDEIRA, A. M. A. Introdução. A importância da história da ciência na educação científica. Filosofia e História da Biologia, São Paulo, v. 4, p. 1-16, 2009.

REDINHA, J S. Bosquejo histórico da química na Universidade de Coimbra. Revista Portuguesa de Química, Coimbra, v. 29, n. 14, p. 140-151, 1987.

ROUXINOL, E.; PIETROCOLA, M. Contribuições da História da Ciência no Brasil para o Ensino de Física: Lattes e o Méson Pi. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, IX, Jaboticatubas, 2004. p. 1-20.

ROZENTALSKI, E. F. Indo além da Natureza da Ciência: o filosofar sobre a Química por meio da ética química. 2018. 432 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências e Faculdade de Educação, USP, São Paulo.

SANTOS, E. dos; S., WINSTON G.; FORATO, T. C. M. A história da ciência nacional e seu potencial didático para a escola básica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, IX, Águas de Lindóia. p. 1-8, 2013.

SCHMIEDECKE, W. G. A história da ciência nacional na formação e na prática de professores de Física. 2016. 247 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Instituto de Física, Instituto de Química, Instituto de Biociências e Faculdade de Educação, USP, São Paulo.

TELLES, V. C. de S. Elementos de Chimica. Coimbra, Real Officina da Universidade. Tomo I, 1788; Tomo II, 1790.

TELLES, V. C. de S. Nomenclatura Chimica Portugueza, Franceza e latina a que se junta o Systema de Chaeacteres Chimicos adaptados a esta Nomenclatura por Haffenfratz e Adet. Coimbra, Typ. Chalcographica, Typoplastica e Literaria do Arco do Cego, 1801.

VARELA, A. G.; LOPES, M. M. A viagem mineralógica pela capitania de são paulo realizada pelos naturalistas José Bonifácio de Andrada e Silva, e Martim Francisco Ribeiro de Andrada (1820). Revista Eletrônica Cadernos de História, [s. l], v. 7, n. 2, p. 176-207, 2012.

VARELA, A. G.; LOPES, M. M.; FONSECA, M. R. F. Naturalista e homem público: a trajetória do ilustrado José Bonifácio de Andrada e Silva em sua fase portuguesa (1780-1819). Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 207-234, 2005.

VIDAL, P. H. O. et al. O Lavoisier que não está presente nos livros didáticos. Química Nova na Escola, n. 26, p. 29-32, 2007. Disponível em:

http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc26/v26a08.pdf. Acesso em: 31 maio 2023.

WATANABE, G.; GURGEL, I. Redescobrindo a ciência nacional através de uma visita ao Laboratório de Pesquisa Pelletron. Ciência em Tela, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 19, 2011.

Published

2023-12-14

How to Cite

Rozentalski, E., & Alkimin Muniz , L. (2023). The History of Luso-Brazilian Science and its contributions to Chemistry Teaching: Vicente Telles and the communication of chemical nomenclature in the 18th century. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 40(3), 704–733. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e94755

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física