A longitudinal study of an initial teacher training student representations about Teaching of Physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e96268

Keywords:

Representations, Initial Teacher Training, Physics Classes, Functions of Teaching Physics, Longitudinal Study

Abstract

Assuming the relevance of initial teacher training courses as a central moment of constitution, consolidation and reformulation of representations that constitute the teaching professional identity, we aim to understand how aspects of the teaching professional identity develop throughout a Physics Degree course, focusing on the analysis of how the undergraduate students' representations about a Physics class and about the role of Physics in the formation of Basic Education students change throughout the course. For this, supported by notions of Discourse Analysis that had Michel Pêcheux as one of the founders, we elaborated three questionnaires, which were applied at the beginning of the course of a given group in a Brazilian federal public institution, two years after the beginning of the course of that group and almost four years after the beginning of the course, thus, characterizing a longitudinal study. We took for analysis the answers given by a student who participated in the three questionnaires and who finished the course shortly after answering the last one. The analyzes show that their representations about a Physics class and about the functions of teaching Physics do not changed in essence. Nevertheless, these representations have become more grounded throughout the course. Specifically in the last questionnaire, it was possible to notice in their answers movements of inscription in ideological formations associated with teaching and research in Physics Teaching, insertions in these discursive spaces, appropriations of what/how is said in these discursive spaces. Their participation in projects such as PIBID and Residência Pedagógica stood out as conditions for the production of their answers and alterations in their representations, as well as the development of a Scientific Initiation project and the contact with research in the area of Physics Teaching provided in mandatory curricular components attended in the second half of the course.

Author Biography

André Coelho da Silva, Federal Institute of São Paulo

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Unicamp. Mestre em Educação e Licenciado em Física pela mesma instituição. Atuou como professor em instituições de ensino superior e em escolas de ensino fundamental e médio, tanto da rede pública como da rede privada. Atualmente, é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus Itapetininga, onde, além das atividades docentes, tem desenvolvido projetos de ensino e projetos de pesquisa com foco em questões relativas ao Ensino de Física, tanto no nível médio quanto na formação de professores. Foi coordenador do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES) e orientador do Programa de Residência Pedagógica (PRP/CAPES).

References

ARRUDA, S. M.; UENO, M. H. Sobre o ingresso, desistência e permanência no curso de Física da Universidade Estadual de Londrina: Algumas reflexões. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 159-175, 2003. Disponível em:

http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/02.pdf. Acesso em: 14 mar. 2024.

BERTOLDI, A. Alfabetização científica versus letramento científico: um problema de denominação ou uma diferença conceitual? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 25, e250036, 2020. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/zwmkblpy9cwkrh9pvffryjb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 mar. 2024.

BORGES, O. Formação inicial de professores de Física: Formar mais! Formar melhor! Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 28, N. 2, P. 135-142, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/clsqgynrvq5cwctkvqgt6mv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 abr. 2023.

BOZELLI, F. C.; NARDI. R. Saberes docentes mobilizados por futuros professores de física em processos interativos discursivos. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 125-150, 2012. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37717/28891. Acesso em: 26 abr. 2023.

BRANDÃO, H. H. N. Introdução à análise do discurso. Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

BRASIL, L. L. Michel Pêcheux e a teoria da análise de discurso: Desdobramentos importantes para a compreensão de uma tipologia discursiva. Linguagem – Estudos e Pesquisas, Catalão, v. 15, n. 1, p. 171-182, 2011. Disponível em:

https://periodicos.ufcat.edu.br/lep/article/view/32465/17293. Acesso em: 26 abr. 2023.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

COLDRON, J.; SMITH, R. Active location in teachers' construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies, [s. l.], v. 31, n. 6, p. 711-726, 1999. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/002202799182954. Acesso em: 26 abr. 2023.

FREITAS, D.; VILLANI, A. Formação De Professores De Ciências: Um Desafio Sem Limites. Investigações Em Ensino De Ciências, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 215-230, 2002. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/559/351. Acesso em: 26 abr. 2023.

GRAVINA, M. H.; BUCHWEITZ, B. Mudanças nas concepções alternativas de estudantes relacionadas com eletricidade. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 16, n. 1-4, p. 110-119, 1994. Disponível em: https://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol16a11.pdf. Acesso em: 26 mar. 2024.

HOCHMAN, B.; NAHAS, F. X.; OLIVEIRA FILHO, R. S.; FERREIRA, L. M. Desenhos de pesquisa. Acta Cirúrgica Brasileira, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 2-9, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/acb/a/bhwp75q7gymj5crdqsxtqbj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 abr. 2023.

LAMOTE, C.; ENGELS, N. The development of student teachers’ professional identity. European Journal of Teacher Education, [s. l.], v. 33, n. 1, p. 3-18, 2010. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/02619760903457735. Acesso em: 26 abr. 2023.

LANGHI, R.; NARDI, R. Interpretando reflexões de futuros professores de Física sobre sua prática profissional durante a formação inicial: a busca pela construção da autonomia docente. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 403-424, 2011. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/218/151. Acesso em: 26 abr. 2023.

LANGHI, R.; NARDI, R. Trajetórias formativas docentes: buscando aproximações na bibliografia sobre formação de professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 7-28, 2012. Disponível em:

https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37710/28885. Acesso em: 26 abr. 2023.

LIMA JUNIOR, P.; OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Análise dos condicionantes sociais da evasão e retenção em cursos de graduação em Física à luz da sociologia de Bourdieu. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 37-60, jan./abr. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v15n1/1983-2117-epec-15-01-00113.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.

LIMA JUNIOR, P.; SILVEIRA, F. L.; OSTERMANN, F. Análise de sobrevivência aplicada ao estudo do fluxo escolar nos cursos de graduação em Física: um exemplo de uma universidade brasileira. Revista Brasileira de Ensino Física, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 1-10, jan./mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbef/v34n1/v34n1a14.pdf. Acesso em: 13 mar. 2024.

LIMA, E.; MACHADO, L. A Evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, São Leopoldo (RS), v. 18, n. 2, p. 121-129, 2014. Disponível em:

https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2014.182.02/4227. Acesso em: 13 mar. 2024.

MARANDINO, M. A prática de ensino nas licenciaturas e a pesquisa em ensino de Ciências: Questões Atuais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 168-193, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6544/6034. Acesso em: 26 abr. 2023.

MORTIMER, E. F. Conceptual change or conceptual profile change? Science & Education, [s. l.], v. 4, p. 267-285, 1995. Disponível em:

https://link.springer.com/article/10.1007/bf00486624. Acesso em: 28 mar. 2024.

NARZETTI, C. N. P. Ferdinand de Saussure e a produção do objeto da análise do discurso. Gragoatá, Niterói, v. 22, n. 44, p. 1087-1102, set.-dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33550. Acesso em: 26 mar. 2024.

OLIVEIRA, V. A.; SILVA, A. C. Uma revisão da literatura sobre a evasão discente nos cursos de licenciatura em Física. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-25, 2020. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/epec/a/hv5rxtsxxfggtpcnqvzhpvd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 mar. 2024.

ORLANDI, E. P. A Linguagem E Seu Funcionamento: As formas do discurso. São Paulo: Pontes, 1987.

ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: Princípios & procedimentos. 6. ed. Campinas: Pontes, 2005.

ORLANDI, E. P. O que é linguística. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 1992.

PÊCHEUX, M. Análise automática do discurso. In: GADET, F.; HAK, T. (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. Tradução: Eni Puccinelli Orlandi. 5. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.

POSNER, G. J.; STRIKE, K. A.; HEWSON, P. W.; GERTZOG, W. A. Accommodation of a scientific conception: toward a theory of conceptual change. Science Education, [s. l.], v. 66, n. 2, p. 211-227, 1982. Disponível em:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.3730660207. Acesso em: 28 mar. 2024.

QUADROS, A. L.; CARVALHO, E.; COELHO, F. S.; SALVIANO, L.; GOMES, M. F. P. A.; MENDONÇA, P. C.; BARBOSA, R. K. Os professores que tivemos e a formação da nossa identidade como docentes: um encontro com nossa memória. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 4-11, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/qqnfy5rjcmzpcnyqlymrrpm/?lang=pt. Acesso em: 26 abr. 2023.

SANTOS, W. L. P. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, p. 474-492, 2007. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/rbedu/a/c58zmt5jwnngr5dmkrddptn/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 25 mar. 2024.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. especial, p. 49-67, 2015. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/epec/a/k556lc5v7lnh8qcckbttmcq/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 26 abr. 2023.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 1-21, 1987.

SILVA, A. C.; ALMEIDA, M. J. P. M. Estratégias para a coleta de informações numa pesquisa com apoio teórico-metodológico na análise de discurso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 883-902, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4618. Acesso em: 26 abr. 2023.

SILVA, A. C.; CABRAL, T. C. A visão de matriculados sobre a evasão num curso de licenciatura em Física. Pró-Posições, Campinas, v. 33, p. e20200046-27, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/zzptdrcb8r9dqrw3zdcbw9h/. Acesso em: 14 mar. 2024.

SOARES, M. Letramento: Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

TOTI, F. A.; PIERSON, A. H. C. Compreensões sobre o processo de formação para a docência: concepções de bacharéis e licenciandos sobre a licenciatura em Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 3, p. 1074-1107, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2012v29n3p1074/ 23610. Acesso em: 26 abr. 2023.

VIEIRA, R. D.; MELO, V. F.; BERNARDO, J. R. R. Os procedimentos discursivos didáticos como saberes experienciais exemplares de um formador de professores de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 289-305, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2014v31n2p289/27319. Acesso em: 26 abr. 2023.

ZIMMERMANN, E.; BERTANI, J. A. Um novo olhar sobre os cursos de formação de professores. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 20, n. 1, p. 43-62, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6563/6047. Acesso em: 26 abr. 2023.

Published

2024-09-26

How to Cite

Coelho da Silva, A. (2024). A longitudinal study of an initial teacher training student representations about Teaching of Physics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(2), 318–338. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e96268

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física