Literacy in Indigenous Context: An Analysis of the Textbook Xikrín Do Cateté Nhõ Pi’ôk Mari Mokrai Kadjy Na Jà
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8412.2024.e97400Keywords:
Indigenous school education, Intercultural literacy, Intracultural literacy, Xikrín languageAbstract
This article makes some reflections on the textbook XIKRÍN DO CATETÉ NHÕ PI’ÔK MARI MOKRAI KADJY NA JÀ. The book was made by two indigenous teachers and researchers from the community itself together with a Professor at the Faculty of Letters and Language at the Federal University of the South and Southeast of Pará (UNIFESSPA). This article aims to contextualize and analyze the literacy proposal developed for the Xikrín do Cateté children, who are monolingual in the Xikrín language, belonging to the Jê family, Macro-Jê stock. For this analysis, we used notes on the construction of the book according to Costa et al. (2020), Magda Soares’s literacy theory (2010) and Pimentel da Silva’s Intercultural and Intracultural literacy theory (2012). As it is a pioneering teaching material, designed and developed by the community agents themselves, the book already constitutes an act of resistance to assimilationist school education, enabling the maintenance of the language and aspects of traditional culture, which have been made invisible in the model of school education in force in schools of the village.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União: Seção 1. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 10 de jan. 2001.
BRASIL. Decreto nº 6.861, de 27 de maio de 2009. Dispõe sobre Educação Escolar Indígena, define sua organização em territórios etnoeducacionais, e dá outras providências. Diário Oficial da União - Seção 1, Brasília, DF, 28 maio 2009.
BRITO, E. S. da M. de. O currículo intercultural na interface das práticas de ensinar e aprender na educação escolar xikrín. 2021. Dissertação (Mestrado). Universidade do Estado do Pará, 2021.
CAVALCANTI, M. do C.; MAHER, T. de J. M. O índio, a leitura e a escrita: o que está em jogo? Campinas, SP: Cefiel, 2005.
COSTA, L. S. da; BARBOZA, T. M.; TAVARES, Q.S. Notas sobre o livro Xikrín do Cateté nhõ pi’ôk mari mokrai kadjy na j̃à. Revista Brasileira de Linguística Antropológica, v. 12, 329-340, 2020.
COSTA, L. S.; BARBOZA, T. M.; TAVARES, Q. S. Planificação e manutenção linguística: a construção do sistema de escrita da língua Xikrín do Cateté. Domínios de Linguagem, v.13, n.1, 313-330, 2019.
COSTA, L. S. da; XIKRIN, B. A.; XIKRÍN, K.T. Xikrín do Cateté nhõ pi’ôk mari mokrai kadjy na jà. Cametá: Editora do Campus do Tocantins/Cametá, 2019.
NOBRE, D. Uma Pedagogia Indígena Guarani na escola, pra quê? Campinas: Curt Nimuendajú, 2009.
PIMENTEL DA SILVA, M. do S. Letramentos bilíngue em contextos de tradição oral. Goiânia: PROLIND; FUNAPE, 2012.
RODRIGUES, A. D. Problemas relativos à descrição do português contemporâneo como língua padrão no Brasil. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da norma. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p.11-25.
RODRIGUES, A. D. Línguas brasileiras: para o conhecimento das línguas indígenas. São Paulo: Edições Loyola, 1985.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 4.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Rights including those in copyright in the content of the published works are owned by Revista Forum Linguistico. Complete or parcial reprint should be authorized by the Editorial Board of the Journal. In case of authorization, the source of the original publication must be stated.
