How children interpret reading: importances, tastes and choices

Authors

  • Monica Souza Serafim Universidade Federal do Ceará
  • Glaís Sales Cordeiro Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Genebra.

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n2p143

Abstract

This paper aims to investigate the reader behavior of students from 1st to 3rd grade of elementary school. We will undertake our work based on mainly the contributions of Kleiman (1993), Pennac (1994) and Chaveau (2002 and 2007). To perform this work, we used a corpus composed of 71 semi-structured interviews conducted in the school where the participants study. The results of our study demonstrated that: 1. readings performed by students vary from one grade to another, 2. students enjoy reading and 3. Students recognize the importance of reading for school life and for the life outside school.

Author Biographies

Monica Souza Serafim, Universidade Federal do Ceará

Professora adjunta do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Caerá. Atua principalmente nas áreas de Aquisição, desenvolvimento e processamento da linguagem e de Linguística Aplicada.

Glaís Sales Cordeiro, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Genebra.

Professora de didática do francês na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Genebra desde 2002. É membro do grupo GRAFE (Groupe de Recherche pour l'Analyse du Français Enseigné). Foi assistente de Bernard Schneuwly, de Joaquim Dolz e de Uli Frauenfelder durante seu pós-doutorado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Genebra. Obteve o título de doutora em lingüística aplicada na PUC-SP sob a orientação de Roxane Rojo e Jean-Paul Bronckart em 1998.

Published

2013-10-06

Issue

Section

Article