The learning of italian in the public schools of Santa Catarina/Brazil: reflections from the demands of post modernity

Authors

  • Carla Regina Martins Valle Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2018v15n4p3395

Abstract

The aim of this paper is to offer a brief overview of the teaching of the Italian language in public schools in the state of Santa Catarina, Brazil, and to reflect on the contributions of the linguistic perspectives connected with contemporary demands (postmodern critical theories, postcolonial theories, third wave sociolinguistics, and applied linguistics) for the teaching of languages in immigration contexts. We have concluded that the provision of the Italian language in the public schools of Santa Catarina went through a sharp reduction, and it is necessary to understand the processes of identification of the subjects with their inheritance languages for the planning of policies for the teaching of language.

Author Biography

Carla Regina Martins Valle, Universidade Federal de Santa Catarina

Pesquisadora pós-doc PNPD/CAPES junto ao Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina e professora substituta da Universidade do Estado de Santa Catarina.

References

AZEVEDO, L. K. A. de. Entre Babel e Babilônia: formas de discursivização e políticas linguísticas. Revista Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 16, n. 2, 2015, p. 162-184, 2015.

BARALDI, L. D.; HASS, J.; ORTALE, F. Do projeto “Italianando a San Paolo” ao mapeamento do Curso de Italiano nos Centros de Estudos de Línguas (CEL) do Estado de São Paulo: problemas, desdobramentos e propostas de ação. Revista de Italianística XXXII, São Paulo, p. 17-36, 2016.

BAUMAN, Z. Intimations of postmodernity. Londres: Routledge, 2003.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 14 nov. 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC /SEF, 1998.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/ Lei/L13415.htm . Acesso em: 14 nov. 2017.

COUPLAND, N. Style: language variation an identity. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

DIAS, A. M. I. Discutindo caminhos para a indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Educação Física, Cristalina, v. 1, n. 1, p. 37-52, ago. 2009.

ECKERT, P. Jocks and burnouts: social categories and identity in the high school. New York: Teachers College Press, 1989.

ECKERT, P. Three waves of variation study: The emergence of meaning in the study of variation. Annual Review of Anthropology, n. 41, p. 87-100, jun.2012.

ECKERT, P. The meaning of style. In: CHIANG, W. F.; CHUN, E.; MAHALINGAPPA, L. & MEHUS, S. (Ed.). Proceedings of the Eleventh Annual Symposium about Language and Society - Texas Linguistic Forum, v. 47, p. 41-53, 2004. Disponível em: http://salsa.ling.utexas.edu/proceedings/2003/eckert.pdf. Acesso em: 14 nov. 2017.

FABRO, M. F. Trajetórias de uma língua (mal) dita: supressão, legalidade e emergência do ensino da língua italiana nas escolas públicas de Santa Catarina. 2015. 532 f. Tese (Doutorado em Sociologia Política), Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

FREITAS, P. G. de; BALTHAZAR, L. L.; LUNATI, M. Dialetos e língua padrão: a educação linguística dos italianos em pátria e em contextos de imigração (1861-2015). Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 755-770, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n3p755/30158. Acesso em: 18 out. 2016.

GAIO, M. L. M. Manutenção e perda das línguas e culturas italianas de Imigração no eixo Rio de Janeiro- Juiz de Fora . De volta ao futuro da língua portuguesa. In: SIMPÓSIO MUNDIAL DE ESTUDOS DE LÍNGUA PORTUGUESA , 5., 2017, Santarém. Atas...Simpósio 47 - Português do Brasil: História, contatos e variedades. Santarém, 2017, p. 1027-1040.

GUMPERZ, J. J.; COOK-GUMPERZ, J. Studying language, culture, and society: Sociolinguistics or linguistic anthropology? Journal of Sociolinguistics. v. 12, n. 4, p. 532-545, 2008.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

IRVINE, J. Style as distinctiveness: the culture and ideology of linguistic differentiation. In: ECKERT, P. ; RICKFORD, J. (Ed.). Style and sociolinguistic variation. Cambridge: Cambridge Press, 2001. p. 21-43.

KUMARAVADIVELU, B. Beyond methods: macrostrategies for language teaching. New Haven: Yale University Press, 2003.

KUMARAVADIVELU, B. Cultural pluralismo and its deceptions. Cultural globalization and language education. New Haven: Yale University, p. 95-116, 2008.

LANDULFO, C. Língua, material didático e formação de professores: questões refletidas para um ensino e aprendizagem de línguas mais consciente. In: MACHADO FILHO, A. V. L. (Org.). Língua, cultura e ensino: diálogos interdisciplinares. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 63-78.

LEAL, J. Cultura e identidade açoriana: o movimento açorianista em Santa Catarina. Florianópolis: Insular, 2007.

LEFFA, V. J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999.

MAKONI, S. B. Sociolinguistics, colonial and postcolonial: an integrationist perspective. Language Sciences, v. 33, n. 4, p. 680-688, 2011.

MAKONI, S.; MEINHOF, U. Linguística aplicada na África: desconstruindo a noção de língua. In: MOITA LOPES, L. P. da Paulo da (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 191-213.

MENDES, E. Língua, cultura e formação de professores: por uma abordagem de ensino intercultural. In: MENDES, E.; CASTRO, M. L. S. (Org.). Saberes em português: ensino e formação docente. Campinas: Pontes, 2008. p. 55-77.

MORELLO, R. Talian: protagonismo na luta pelo reconhecimento cultural e fortalecimento pela lei de cooficialização. Instituto de Investigação e Desenvolvimento em Política Linguística, 2015. Disponível em: http://e-ipol.org/talian-protagonismo-na-luta-pelo-reconhecimento-cultural-e-fortalecimento- pela-lei-de-cooficializacao/. Acesso em: 07 dez. 2017.

NOVA TRENTO. Histórico. Disponível em: https://www.novatrento.sc.gov.br/cms/pagina/ver/codMapaItem/37323. Acesso em: 23 nov. 2014.

ORTALE, F.; ZORZAN, F. J. de A. Mapeamento dos municípios com ensino de italiano em escolas públicas. Revista de Italianística XXVI, São Paulo, p. 121-144, 2013.

PAYER, M. A interdição da língua dos imigrantes (italianos) no Brasil: condições, modos, consequências. In: ORLANDI, Eni (Org.). História das idéias lingüísticas: construção do saber metalingüístico e constituição da língua nacional. Campinas, SP: Pontes/Unemat, 2001. p. 235-255.

PENNYCOOK, A. D. Uma Linguística Aplicada Transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.

RAJAGOPALAN, K. Política linguística: do que é que se trata, afinal. In: NICOLAIDES, C. et al. (Org.) Política e políticas linguísticas. Campinas: Pontes, 2013. p. 19-42.

RAMPTON, B. Continuidade e mudança nas visões de sociedade em linguística aplicada. In: MOITA LOPES, L. P. da (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 110-128.

RICKFORD, J. Concord and contrast in the characterization of the speech community. Sheffield Working Papers in Language and Linguistics. n. 3, 87–119, 1986.

SANTA CATARINA. Proposta Curricular de Santa Catarina: Formação Integral na Educação Básica. Florianópolis: SED, 2014.

SCHNEIDER, R. P. A instrução pública no Rio Grande do Sul (1770 - 1889). Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS/EST edições, 1993.

SEVERO, C. G. A questão da identidade e o lócus da variação/mudança em diferentes abordagens sociolinguísticas. Revista Letra Magna, ano 4, n. 7, p. 1-15 2007.

SEVERO, C. G; MAKONI, S. B. Políticas linguísticas Brasil-África: por uma perspectiva crítica. Florianópolis: Insular, 2015.

SILVA, G. F. S. da. Disponibilização de material teórico e didático para professores de língua estrangeira da rede pública de ensino de Santa Catarina: proposta de um espaço virtual na internet. 2003. 123 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

SOUKUP, B. Speaker design in the context of southern american english: process models and empirical evidence. Brno Studeies in English, v. 37, n. 1, p. 125-138, 2011.

TRENTO, A. Do outro lado do Atlântico: um século de imigração italiana no Brasil. São Paulo: Nobel, 1989.

VALLE, C. R. M. Multifuncionalidade, mudança e variação de marcadores discursivos derivados de verbos cognitivos: forças semântico-pragmáticas, estilísticas e identitárias em competição. 2014. Tese (Doutorado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

ZANINI, M. C. C. Italianidade no Brasil meridional: a construção da identidade étnica na região de Santa Maria–RS. Santa Maria, RS: Editora da UFSM, 2006.

Published

2018-12-28

Issue

Section

Article