Dialogic epistemology in linguistic analysis

Authors

  • Adriana Delmira Mendes Polato UNESPAR/FECILCAM - Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão
  • Renilson José Menegassi Universidade Estadual de Maringá - UEM

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n2p3742

Abstract

The present article discusses the theoretical epistemology of the pedagogical practice of Linguistic Analysis (LA) in Brazilian Applied Linguistics. It adopts a documentary and dialogic approach to understanding both the individual and combined architecture of three founding texts for the guiding assumptions of the thesis, which is deflected and reflected in concepts comprising LA in: O texto na sala de aula (The text in the classroom) (GERALDI, 1984), Criatidade e gramática (Grammar and creativity) (FRANCHI, 1987), and Portos de passagem (Ports of passage) (GERALDI, 1991). Results reveal that LA emerges torn between cognitive and dialogic standpoints (GERALDI, 1984), while more strongly leaning towards a dialogic approach (GERALDI, 1991) by virtue of a pictorial re-enunciation of concordant theoretical voices, such as Franchi’s (1987) and The Bakhtin’s Circle.  Thus, a theoretical, epistemological, dialogic approach arises on the grounds of a tripod onto which assumptions of cognitive, ethical and esthetic nature are superimposed and to which pragmatic-pedagogical as well as social basis are directed not only towards comprehension and valuational production of discourse but also towards the transformation of social relations.

Author Biographies

Adriana Delmira Mendes Polato, UNESPAR/FECILCAM - Universidade Estadual do Paraná - Campus de Campo Mourão

Professora de Língua Portuguesa e Prática de Ensino de Português do Departamento de Letras da UNESPAR - Câmpus de Campo Mourão

Renilson José Menegassi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá - PLE/UEM.

References

ACOSTA-PEREIRA, R. A reenunciação e as visadas dialógico-valorativas no gênero jornalístico notícia: projeções e discursividade. Revista Eletrônica de divulgação Científica em Língua Portuguesa. Linguística e Literatura Letra Magna, ano 09, n. 16, p. , 2013. Disponível em: http://www.letramagna.com/art_16_12.pdf. Acesso em: 10 set. 2013.

ALMEIDA, M. J. Ensinar português. In: GERALDI, J. W. (org). O texto na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006 [1984]. p. 9-15.

BAKHTIN, M. O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. In: BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Ed. da UNESP, 1988a. p. 13-70.

BAKHTIN, M. O discurso no romance. In: BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: Ed. da UNESP, 1988b. p. 71-210.

BAKHTIN, M. O autor e a personagem. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003a. p. 13-70.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003b. p. 261-306.

BAKHTIN, M. O problema do texto na linguística, na filologia e em outras ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003c. p. 307-336.

BAKHTIN, M. Metodologias das ciências humanas. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003d. p. 393-410.

BAKHTIN, M. Questões de estilística no ensino de língua. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2013.

BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Estudo das ideologias e filosofia da linguagem. In: BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006a. p. 31-38.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Relação entre as infraestruturas e as superestruturas. In:BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec., 2006b. p. 39-47.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. A interação verbal. In: BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006c. p. 110-127.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Tema e significação na língua. In: BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006d. p. 128-138.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Teoria da enunciação e problemas sintáticos. In: BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006e. p. 139-143.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Discurso de outrem. In: BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006f. p. 144-154.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Discurso indireto, discurso direto e suas variantes. In: BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006g. p. 155-173.

BAKHTIN, M./ VOLOCHINOV, V. Discurso indireto livre em francês, alemão e russo. In: BAKHTIN, M/VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara F. Vieira. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006h. p. 174-204.

BRAIT, B. Análise e teoria do discurso. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin – outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2008. p. 9-32.

BRAIT, B.; PISTORI, M.H.C. A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o Círculo. Alfa, São Paulo, v. 56, n. 2, p. 371-401, 2012. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/alfa/article/view/5531. Acesso em: 3 jun. 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: 1º e 2º ciclos do ensino fundamental. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentos pedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=56621-bnccapresentacao-fundamentos-pedagogicos-estrutura-pdf&category_slug=janeiro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 jan. 2017.

DAHLET, P. Dialogização enunciativa e paisagens do sujeito. In: BRAIT, B. (org). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. 2 ed. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2005.

FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, Beth. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2007. p. 37-60.

FRANCHI, C. Criatividade e gramática. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 9, p. 5-45, 1987. Disponível em: http://revistas.iel.unicamp.br/index.php/tla/article/view/3748. Acesso em: 15 jun. 2015.

GASPAROTTO, D.; MENEGASSI, J. R. A mediação do professor na revisão e reescrita de textos de aluno de Ensino Médio. Revista Calidoscópio, São Leopoldo, RS, v. 11, n.1, p. 2943, jan./abr., 2013. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/viewFile/cld.2013.111.04/1421. Acesso em: 13 set. 2016.

GERALDI, J. W. (org). O texto na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006 [1984].

______. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2013 [1991].

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Língua Portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.

POLATO, A. D. M. Análise Linguística: do estado da arte ao estatuto dialógico. 2017. 231f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017. Disponível em: http://www.ple.uem.br/defesas/def_adriana_delmira_mendes_polato_do.html. Acesso em: 04 jan. 2018.

POLATO, A. D. M.; MENEGASSI, R. J. O estilo verbal como o lugar dialógico e pluridiscursivo das relações sociais: um estatuto dialógico para a análise linguística. Bakhtiniana - Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, v. 12, p. 123-143, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/27809/22670. Acesso em: 19 set. 2017.

RUIZ, E. D. Como corrigir redações na escola: uma proposta textual-interativa. 1. reimp. São Paulo: Contexto, 2010.

SOBRAL, A. U.; GIACOMELLI, K. Memória, imprecisões, sentidos: em torno da proposta bakhtiniana de estudos da linguagem. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, RS, v. 21, n. esp., |VIII SENALE| p. 395-432, 2018. Disponível em: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1971/1217. Acesso em: 25 jul. 2018.

VOLOCHINOV, V. N./ BAKHTIN, M. Discurso na vida e discurso na arte (sobre poética sociológica). Tradução Carlos Alberto Faraco e Cristóvão Tezza [para fins didáticos]. 1926. Versão da língua inglesa de I. R. Titunik a partir do original russo.

Published

2019-08-01

Issue

Section

Article