Complex syllables: phonology and acquisition of oral and written language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2019v16n2p3825

Abstract

T­­­his paper analyzes data on spontaneous writing produced by first, second and third graders who attend public and private schools in Pelotas, RS, Brazil. It not only approaches spelling of words that have complex syllables, i. e., those that do not correspond to the canonical structure CV, but also focuses on (ortho)graphic errors of complex onsets and branching rhymes. Data are discussed in the light of syllable phonology and studies of oral and written language acquisition. Results show that children exhibit similar behavior in both schools, a fact that reinforces the idea that linguistic knowledge is the main basis of early writing. Regarding Phonology, data clearly indicate children’s own perception of possible codas, a fact that brings implications to discussions about both Portuguese acquisition and Phonology.

Author Biography

Ana Ruth Moresco Miranda, Universidade Federal de Pelotas

Possui mestrado e doutorado em Linguística e Letras pela PUC/RS (1996 e 2000) e pós-doutorado em Linguística (Aquisição da Escrita) pela Universidade de Barcelona (2015). É professora associada da UFPel e atua nos Programas de Pós-graduação em Educação e Letras.

References

ABAURRE, M.B. The interplay between spontaneous writing and underlying linguistic representation. European Journal of Psychology Education, v 3, p. 415-430, 1988.

ABAURRE, M.B. Dados da escrita inicial: indícios da construção da hierarquia de constituintes silábicos? In: Matzenauer C.L.B. (org.). Aquisição de língua materna e de língua estrangeira. Pelotas: EDUCAT, 2001. p. 63-86.

ALBANO, E. Os gestos e suas bordas – esboço de fonologia acústico-articulatória do português brasileiro. Campinas: Mercado de Letras/ALB, 2001.

BISOL, L. A sílaba e seus constituintes. In: NEVES, M.H.M. (org.). Gramática do português falado. v.7. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP; Campinas: Editora da Unicamp, 1999. p. 701-742.

BLEVINS, J. The syllable in Phonological Theory. In: GOLDSMITH, J.A. (org.). The Handbook of Phonological Theory. Blackwell Publishers, 1995. p. 206-244.

BONILHA, G. Aquisição dos ditongos orais decrescentes. 2000. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2000.

CAGLIARI, L.C. Análise fonológica: introdução à teoria e à prática. São Paulo: Mercado das Letras, 2002.

CALLOU, D.; LEITE, Y. Iniciação à fonética e à fonologia. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

CÂMARA, J.M. Estrutura da língua portuguesa. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 1995 [1970].

CHOMSKY, C. Reading, writing, and phonology. Harvard Educational Review, v. 40. n. 2, p. 287-309, 1970.

CHOMSKY, N.; HALLE, M. The sound pattern of English. New York: Harper & Row, 1968.

CHOMSKY, N. Aspectos da teoria da sintaxe. .2ed. Portugal, Coimbra: Editor- Sucessor, 1978 [1965].

CHOMSKY, N. Reflexões sobre a linguagem. São Paulo: Cultrix, 1980[1975].

CHOMSKY, N. Knowledge of language: its nature, origin, and use. New York, NY: Praeger, 1986.

CLEMENTS, G.N. The role of the sonority cycle in core syllabification. In: KINGSTON, J.; BECKMAN, M.E. (ed.). Papers in laboratory phonology I. Between the grammar and physics of speech. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, p. 283-333.

COSTA, J.; FREITAS, M.J. Sobre a representação das vogais nasais. In: MATZENAUER, C.L. (org.). Aquisição de língua materna e de língua estrangeira: aspectos fonético-fonológicos. 1ed. Pelotas: ALAB/EDUCAT, 2001, p.87-109.

CRISTÓFARO-SILVA, T. et al. Alfabetização e Conhecimento Linguístico: o Projeto e-Labore. In: 6 Sevfale, 2007, Belo Horizonte. Anais da VI Sevfale. Belo Horizonte: Faculdade de Letras – UFMG, v1, 2007, p.1-16.

CRYSTAL, D. Dicionário de linguística e fonética. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 1985.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1984.

FONTES-MARTINS, R.; OLIVEIRA-GUIMARÃES, D. Efeitos de frequência na produção escrita de encontros consonantais. Revista de Estudos Linguísticos, v.39, n.2, 18-35, 2010.

FREITAS, M.J. A aquisição da estrutura silábica do português europeu. Lisboa. 1997. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 1997.

FREITAS, M.J. Aquisição da fonologia em língua materna: a sílaba. In: FREITAS, M.J.; SANTOS, A.L. (ed.). Aquisição de língua materna e não materna: questões gerais e dados do português (Textbooks in Language Sciences 3). Berlin: Language Science Press, 2017.

GELB, I.J. A study of writing. Chicago: University of Chicago Press, 1963.

GIBSON, E.J; LEVIN, H. The psychology of reading. Cambridge: M.I.T. Pres. 1973.

GLEITMAN, L.R.; ROZIN, P. The structure and acquisition of reading. Relations between orthographies and structure of language. In: REBER, A.S.; SCARBOROUGH, D.L. (ed.). Toward a psychology of reading Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1977. p. 1-53.

GOSWAMI, U.; BRYANT, P. Phonological skills and learning to read. Hove, UK: Lawrence Erlbaum Associates; 1990.

HARRIS, J.W. La estructura silábica y el acento en español. Madrid: Visor, 1991 [1983].

INGRAM, D. First language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.

JAKOBSON, R. Child language, aphasia and phonological universals. The Hague: Mouton, 1968.

KIPARSKY, P.; MENN, L. On the acquisition of phonology. In: MACNAMARA, J. (ed.). Language learning and thought. New York: Academic Press, 1979. p. 47-78.

LAMPRECHT. R.R. (org.). Aquisição Fonológica do Português. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LEVELT, W.J.M. Psycholinguistics post-war, pre-Chomsky. Oxford University Press, 2012.

LIBERMAN, I. Y. Basic research in speech and lateralization of language: Some implications for reading disability. Bulletin of the Orton Society, v. 21, p.71- 87, 1971.

LIBERMAN, I. Y. Segmentation of the spoken word and reading acquisition. Bulletin of the Orton Society, 23, 1973, p.65-77.

LIBERMAN, I. Y. et al. Explicit syllable and phoneme segmentation in the young child. Journal of Experimental Child Psychology, v. 18, p. 201- 212, 1974.

LIBERMAN, A.M. et al. Perception of the speech code. Psychol. Rev. v. 74, p. 431-461, 1967.

LIBERMAN, M.; PRINCE, A. On stress and linguistic rhythm. Linguistic Inquiry. Cambridge: Mass., v. 8, n. 2, 1977. p. 249-336.

MACKEN, M. Where is phonology? In: FERGUSON, C; MENN, L; STOEL- GAMMON, C. (ed.). Phonological development: models, research, implications. The Hague: Holland Academic Graphies, 1992. p. 249-269.

MACKEN, M.A.; FERGUSON, C.A. A phonological universals in language acquisition. Annals of the New York Academy of Sciences, p.110-129, 1981.

MARTINET, A. Elements of general linguistics. Chicago: The University Chicago Press, 1964.

MATEUS, M.H.M.; ANDRADE, E. The phonology of portuguese. Oxford: Oxford University Press, 2000.

MATZENAUER [HERNANDORENA] C.L.B. Aquisição da fonologia do português: estabelecimento de padrões com base em traços distintivos. 1990. Tese (Doutorado em Linguística) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1990.

MEZZOMO, C. Aquisição da coda no português brasileiro. 2004. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

MIRANDA, A. R. M. Aquisição da linguagem: escrita e fonologia. In. LAZZAROTO-VOLCÃO C.; FREITAS M.J. (org.). Estudos em fonética e fonologia – coletânea em homenagem a Carmen Matzenauer. Curitiba: CRV, 2018. p. 335-364.

MIRANDA, A. R. M. Aquisição da escrita – as pesquisas do GEALE. In: MIRANDA, A. R. M.; CUNHA, A.P.N.; DONICHT, G (org.). Estudos sobre aquisição da linguagem escrita. Pelotas: Editora da UFPel, 2017. p. 16-50.

MIRANDA, A. R. M. Informação fonológica na aquisição da escrita. In: DEL RÉ et al (org.). Estudos linguísticos contemporâneos (Série Trilhas Linguísticas, n.23), Araraquara, Cultura Acadêmica: 2013. p 11-35.

MIRANDA, A. R. M. Reflexões sobre a fonologia e a aquisição da linguagem oral e escrita, Veredas (UFJF), online, v.16, p.118-135, 2012.

MIRANDA, A. R. M. Aspectos da escrita espontânea e da sua relação com o conhecimento fonológico. In: LAMPRECHT, R.R. Aquisição da linguagem: estudos recentes no Brasil, Porto Alegre: EDIPUCRS, 2011, p. 263-276.

MIRANDA, A. R. M. A interação entre acento e sílaba na aquisição da linguagem. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 45, n. 1, p. 27-34, 2010.

MIRANDA, A. R. M. A grafia de estruturas silábicas complexas na escrita de crianças. In: PINHO, S.Z. (org.). Formação de educadores: o papel do educador e sua formação. 1ed. São Paulo: Editora UNESP, 2009a. p.409-426.

MIRANDA, A. R. M. Os dados de aquisição oral e escrita e o estatuto das codas mediais do português. In: FERREIRA-GONÇALVES, G.; KESKE-SOARES, M.; BRUM-DE-PAULA, M (org.). Estudos em aquisição fonológica. Santa Maria: Pallotti, 2009b. p. 111-130.

MIRANDA, A. R. M. BATALE: Banco de Textos de Aquisição da Linguagem Escrita. Faculdade de Educação. Universidade Federal de Pelotas. 2001. Disponível em: http://sistemavestigios.org/.

MIRANDA, A. R. M. A aquisição do ‘r’: uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico. 1996. Dissertação (Mestrado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996.

MIRANDA, A. R. M.; MATZENAUER, C.L.M. Aquisição da fala e da escrita: relações com a fonologia. Cadernos de Educação, Pelotas: UFPEL, v. 35, p. 359-405, 2010.

NESPOR, M; VOGEL, I. La prosódia. Madrid: Visor Distribuciones, S.A., 1994 [1986].

PACHALSKI, L; MIRANDA, A. R. M. A grafia de sílabas complexas na escrita inicial: um estudo comparativo entre dados de escrita espontânea e controlada. In: ENCONTRO DE PÓS-GRADUAÇÃO, 20, Pelotas, 2018. Anais ... Pelotas: UFPel, 2018. p. 1-4.

PACHALSKI, L; MIRANDA, A. R. M. A metátese na aquisição da escrita: simetrias e assimetrias entre fonologia e ortografia. Filologia e Linguística Portuguesa, São Paulo, v.20, n.2, p. 233-256, 2018.

READ, C. Pre-school children's knowledge of English phonology. Harvard educacional review, v. 41, n. 1, p.1-34, 1971.

REDMER C.D.S. Metátese e epêntese na aquisição da fonologia do PB. 2007. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica de Pelotas, Pelotas, 2007.

RIBAS, L. P. Aquisição do onset complexo no português brasileiro. 2002. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2002.

SANTOS, R. Aquisição de grupos consonânticos e seu impacto nos desempenhos escritos no Ciclo do Ensino Básico. 2013. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2013.

SELKIRK, E. The syllable. In: HULST, H.V.D.; SMITH, D. The structure of phonological representations. Dordrecht: Foris, 1982. p. 337-384.

SMITH, N.V. The acquisition of phonology. Cambridge University Press: Cambridge, England, 1973.

STAMPE, D. The acquisition of phonetic representation. Pap. Fifth Regional Meet. Chicago Linguistics, 1969.

STRAUSS, S. U-shaped behavioral growth. New York: Academic Press, 1982.

VIARO, M.E.; GUIMARÃES-FILHO, Z.O. Análise quantitativa da frequência dos fonemas e estruturas silábicas portuguesas. Estudos Linguísticos, São Paulo, v.36, p.28-36, 2007.

Published

2019-08-01

Issue

Section

Dossier