Digital literacy in the “family desktop” of Conectar Igualdad Program: between the netbook user manual and the family’s governance

Authors

  • Maite Martinez Romagosa University of Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2020v17n1p4542

Abstract

Our aim, in this paper, is to study how, through the articulation of different genres and discourses, the practice of "digital literacy" is discursively outlined in an Argentine public policy of "digital inclusion". Specifically, we analyze a corpus of texts produced for the Conectar Igualdad Program (2010-2018). We inscribe our work within the theoretical-methodological perspective of the Critical Discourse Analysis (CHOULIARAKI; FAIRCLOUGH, 1999; FAIRCLOUGH, 1992a, 2003). Moreover, we have incorporated the contributions of the Critical Analysis of Genres (MOTTA-ROTH, 2011; BONINI, 2010) to study the ways in which diverse generic features are articulated in these texts and to problematize the social practice that these genres recontextualize. The results suggest that, in the articulation between the genres textbook and text of governance (FAIRCLOUGH, 2003) a hierarchical power/knowledge relationship is constructed between the institution and the beneficiaries of public policy, which is based in a greater control over the private sphere and the instrumentalization of public discourse.

 

References

AGUILAR, P. El hogar como problema y como solución. Una mirada genealógica de la domesticidad a través de las políticas sociales. Argentina 1890-1940. Buenos Aires: Ediciones del Centro Cultural de la Cooperación Floreal Gorini, 2014.

ARGENTINA. Decreto 459/2010, de 6 de abril de 2010. Créase el Programa "Conectar Igualdad. Com. Ar" de incorporación de la nueva tecnología para el aprendizaje de alumnos y docentes. Buenos Aires: Presidencia de la Nación, 2010. Disponible en: http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/165000-169999/165807/norma.htm. Ultimo acceso: 10 oct. 2019.

BERNSTEIN. B. Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata, 1996.

BHATIA, V. K. Towards critical genre analysis. In: BHATIA, V. K.; FLOWERDEW, J.; JONES, R. (ed.). Advances in discourse studies. London; New York: Routledge, 2008. p. 166-177.

BONINI, A. Critical genre analysis and professional practice: the case of public contests to select professors for Brazilian public universities. Linguagem em (Dis)curso, Palhoça, SC, v. 10, n. 3, p. 485-510, set./dez. 2010.

CASTELLS, M. La ciudad informacional: tecnologías de la información, reestructuración económica y el proceso urbano regional. Madrid: Alianza, 1995.

CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1999.

CONSEJO FEDERAL DE EDUCACIÓN. Resolución CFE N° 123/10. Anexo I. Las políticas de inclusión digital educativa. El Programa Conectar Igualdad. Buenos Aires: Ministerio de Educación, 2010. Disponible en: http://168.83.90.80/consejo/resoluciones/res10/123-10_01.pdf. Último acceso: 10 oct. 2019.

FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse. Textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.

FAIRCLOUGH, N. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press, 1992a.

FAIRCLOUGH, N. Intertextuality in Critical Analysis Discourse, Linguistics and Education, Oxford, v. 4, p. 269-293, 1992b.

FIGUEIREDO, D. de C.; BONINI, A. Recontextualização e sedimentação do discurso e da prática social: como a mídia constrói uma representação negativa para o professor e para a escola pública. DELTA - Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 759-786, 2017.

FREIRE, P. La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI, 1997.

GIDDENS, A. Consecuencias de la modernidad. Madrid: Alianza Editorial, 1993.

GUTIÉRREZ, R. M. El género manual en las disciplinas académicas: Una caracterización desde el sistema de la obligación. Revista Signos, Valparaíso, v. 41, n. 67, p. 177-202, 2008.

HODGE, R.; KRESS, G. Language as ideology, Londres: Routledge, 1993.

KAPLAN, N. Nuevos desarrollos en el estudio de la evaluación en el lenguaje: la teoría de la valoración, Boletín de Lingüística, Caracas, v. 22, p. 52-78, jul./dic. 2004.

LAGO MARTÍNEZ, S. Inclusión digital en la educación pública argentina. El Programa Conectar Igualdad. Revista Educación y Pedagogía, Medellín, v. 24, n. 62, p. 205-218, 2012.

LAGO MARTÍNEZ, S. La inclusión digital como inclusión social: el papel de las políticas de Estado. Revista Horizontes Sociológicos, Buenos Aires, v. 4, n. 8, p. 79-90, 2016.

LASCH, C. Haven in a heartless world: the family beseiged. New York: Basic Books, 1977.

MANCEBO, P. F; DIEGUEZ, S. Inclusión digital y ciudadanía en el nuevo orden capitalista: el Programa Conectar Igualdad en perspectiva. In: LAGO MARTÍNEZ, S. (coord.). De tecnologías digitales, educación formal y políticas públicas: aportes al debate. Buenos Aires: Teseo, 2015. p. 53-81.

MARTÍNEZ ROMAGOSA, M. El valor del signo netbook en el discurso del programa Conectar Igualdad. Hipertextos. Capitalismo, Técnica y Sociedad en debate. Buenos Aires, v. 6, n. 10, p. 151-176, 2018.

MASTRINI, G.; DE CHARRAS, D. 20 años no es nada: Del NOMIC al CMSI. Anuario Ininco, v. 17, n. 1, p 217-240, 2005.

MEURER, J. L. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Desirée (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 81-106.

MEURER, J. L. O trabalho de leitura crítica: recompondo representações, relações e identidades sociais. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 38, p. 155-171, jan./jun 2000.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Escritorio Familia de Conectar Igualdad. Manual de internet. Buenos Aires, Argentina, 2011a. Disponible en http://escritoriofamilias.educ.ar/datos/familias-conectar-igualdad.html. Último acceso: 20 jun. 2017.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Escritorio Familia de Conectar Igualdad. Uso responsable de las TIC. Buenos Aires, Argentina, 2011b. Disponible en http://escritoriofamilias.educ.ar/datos/uso-responsable-tic-intro.html. Último acceso: 20 jun. 2017.

MOGUILLANSKY, M.; FONTECOBA, A.; LEMUS, M. Contexto de emergencia de los modelos de inclusión digital Uno a Uno en América Latina. In: BENÍTEZ LARGHI, Sebastián; WINOCUR IPARRAGUIRRE, Rosalía (coord.). Inclusión digital: una mirada crítica sobre la evaluación del modelo Uno a Uno en Latinoamérica. Buenos Aires: Teseo, 2016. p. 17-46.

MORALES, S. La apropiación tecno-mediática: acciones y desafíos de las políticas públicas en educación. In: LAGO MARTÍNEZ, Silvia. (coord.). De tecnologías digitales, educación formal y políticas públicas: aportes al debate. Buenos Aires: Teseo, 2015. p. 27-52.

MOTTA-ROTH, D. Análise crítica de gêneros com foco em notícias de popularização da ciência. In: SEIXAS, L., PINHEIRO, N. F. Gêneros: um diálogo entre comunicação e linguística aplicada. Florianópolis: Insular, 2013. p. 121-145.

MOTTA-ROTH, D. Questões de metodologia em análise de gêneros. In: KARWOSKI, A. M., GAYDECZKA, B., BRITO, K. S. (org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 153-171.

RIVOIR, A. Las políticas para la Sociedad de la Información y el Conocimiento en América Latina. Desde una mirada tecnologicista a un enfoque para el complejo. In: CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN LATINOAMERICANA DE SOCIOLOGÍA, 27, 2009, Buenos Aires. Actas. Buenos Aires: Asociación Latinoamericana de Sociología, 2009. p. 31-54.

SILVESTRI, A. Discurso instruccional. Buenos Aires: Eudeba, 2010.

STILLO, M. Los discursos sobre la inclusión digital. Reconsideraciones sobre la Brecha Digital como categoría de desarrollo, Commons. Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, Cádiz, v. 1, n. 1, p. 36-54, 2012.

TOSI, C. El texto escolar como objeto de análisis. Un recorrido a través de los estudios ideológicos, didácticos, editoriales y lingüísticos. Lenguaje, Cali, v. 39, n. 2, p. 469-500, 2011.

TRAVIESO, J. L.; PLANELLA, J. La alfabetización digital como factor de inclusión social: una mirada crítica. UOC Papers. Revista sobre la sociedad del conocimiento, Barcelona, n. 6, pp. 1-9, abr., 2008.

VAN LEEUWEN, T. Discourse and Practice. New York: Oxford, 2008.

WARSCHAUER M.; NIIYA, M. Medios digitales e inclusión social. Revista Peruana de Investigación Educativa, Lima, v. 6, p. 9-32, 2014.

WARSCHAUER, M.; AMES, M. Can One Laptop Per Child save the world’s poor? Journal of International Affairs, v. 64, n. 1, p. 33-51, 2010.

WHITE, P. Beyond modality and hedging: A dialogic view of the language of intersubjective stance. Text, Sydney, v. 23, n. 3, p. 259-284, 2003.

WINNER, L. Cyberlibertarian myths and the prospects for community. ACM Sigcas Computers and Society, v. 27, n. 3, p. 14-19, 1997.

WODAK, R. Critical Linguistics and the Study of Institutional Communication. In: STEVENSON, P. (ed). The German Language and the Real World. Sociolinguistic, Cultural, and Pragmatic Perspectives on Contemporary German. Nueva York: Oxford University Press, 1997. p. 207-232.

Published

2020-04-29

Issue

Section

Dossier