Internationalization and language education at UFBA: a report on challenges and strategies

Authors

  • Fernanda Mota Pereira Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e72577

Abstract

This article provides an account of the challenges of language proficiency for the internationalization process at UFBA and strategies created to enable the academic community to overcome them. It consists of four parts that, respectively, bring considerations about internationalization and language proficiency in Brazil; the measures taken by UFBA to bridge the gaps in the foreign language education of its community with the creation of the Foreign Language Proficiency Program for UFBA Students and Staff (PROFICI); the history of implementation of the Language Center (NucLi) within the scope of the Languages ??without Borders Program and its contributions to the teaching of foreign languages ??to meet the purposes of internationalization more specifically; and the reconfiguration of language education actions in face of CAPES - PrInt demands (CAPES, 2017). The research for this article consists of a documentary analysis on a qualitative basis.

Author Biography

Fernanda Mota Pereira, Universidade Federal da Bahia

Professora Associada da Área de Inglês do Instituto de Letras da Universidade Federal da Bahia.

References

ABREU-E-LIMA, D. M. de; MORAES FILHO, W.; BARBOSA, W. J. C.; BLUM, A. S.. O Programa Inglês sem Fronteiras e a Política de Incentivo à Internacionalização do Ensino Superior Brasileiro. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D. M. de; MORAES FILHO, W. B. (org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 19-46.

BRASIL. Ciência sem Fronteiras. Disponível em: http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/areas-contempladas 2020. Acesso em: 11 mar. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.642, dE 13 de dezembro de 2011. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7642.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 2 mar. 2020.

BRASIL Ministério da Educação. Secretaria da Educação Superior. Programa Inglês sem Fronteiras. Portaria n. 1.466, 18 de dezembro de 2012. Disponível em: http://isf.mec.gov.br/images/pdf/portaria_normativa_1466_2012.pdf Acesso em: 10 mar. 2020.

CAPES. Programa Institucional de Internacionalização – CAPES – PrInt. 2017. Disponível em: https://capes.gov.br/bolsas-e-auxilios-internacionais/capes-print. Acesso em: 10 mar. 2020.

EDITAL de Chamada às Instituições Federais de Ensino Superior Membros da ANDIFES para adesão à rede ANDIFES nacional de especialistas em língua estrangeira – Idiomas sem Fronteiras. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2020/03/Edital-Rede-IsF-Adesa%CC%83o-IFES-ANDIFES.pdf Acesso em: 10 mar. 2020.

LEFFA, V. J. Criação de bodes, carnavalização e cumplicidade: considerações sobre o fracasso da LE na escola pública. In: LIMA, D. C. de (org.). Inglês na escola pública não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011. p. 15-31.

MANCEBO, D.; VALE, A. A.; MARTINS, T. B. Políticas de expansão da educação superior no Brasil: 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, v. 20 n. 60, p. 31-50. jan.-mar. 2015.

MINISTÉRIO da Educação. Portaria n. 973, de 14 de novembro de 2014. Disponível em: http://isf.mec.gov.br/images/pdf/novembro/Portaria_973_Idiomas_sem_Fronteiras.pdf Acesso em: 10 mar. 2020.

OLIVEIRA, A. L. de; FREITAS, M. E. de. Motivações para Mobilidade Acadêmica Internacional: a visão ce alunos e professores universitários. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 32, n. 3, p. 217-246, Sept. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982016000300217&lng=en&nrm=iso Acesso em: 10 mar. 2020.

OLIVEIRA E PAIVA, V. L. M. de. Ilusão, aquisição ou participação. In: LIMA, D. C. de (org.). Inglês na escola pública não funciona? Uma questão, múltiplos olhares. São Paulo: Parábola, 2011, p. 33-46.

PARAGUASSU, L. Portugal é suspenso do Ciência sem Fronteiras. Educação. Estadão. 24 de abril de 2013. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,portugal-e-suspenso-do-ciencia-sem-fronteiras,1025096. Acesso em: 10 mar. 2020.

PEREIRA, F.. O Programa Idiomas sem Fronteiras e a formação de professores de inglês na UFBA: objetivos (inter)nacionais em práticas locais. Letras Raras. v.6, n.1, p. 151-165, 2017.

SARMENTO, S.; DUTRA, D. P.; BARBOSA, M. V.; MORAES FILHO, W. B.. IsF e Internacionalização: da teoria à Prática. In: SARMENTO, S.; DUTRA, D. P.; BARBOSA, M. V.; MORAES FILHO, W. B. (org.). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras: A construção de uma política linguística para a internacionalização. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 77-100.

WESTWOOD, P. What Teachers Need to Know about Differentiated Instruction. Victoria: ACER Press, 2016.

Published

2021-04-06