Identity (re)constructions in the migration context: beliefs, agency and socio-cultural autonomy in the narratives of a Brazilian Immigrant in the United States

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2022.e76420

Abstract

This article investigates the development of sociocultural autonomy (OXFORD, 2003, 2017) through narratives focusing on the beliefs and agency development of an immigrant-learner as tools of autonomy and empowerment (BERTH, 2019), with the new community of practice. The data were generated based on written (e-mail) and oral (WhatsApp) narratives of an additional language learner (ALl). It was analyzed how the (re)constructions of identity occurred as the incorporation of the learner into the intended community of practice gradually expanded (WENGER, 2008). Furthermore, this study proposes a reflection on the notion of identity (HALL, 2006), raises questions about immigration, social mobility and multiculturalism (RYMES, 2010) and (CADAU, 2016), and the creation of ZPD as "a living space" (NEWMAN; HOLZMAN, 2002 [1993]). The analysis of the data showed that (re)constructions are possible in a continuum while engaging and socio-historical-culturally questioning the language being studied.

Author Biographies

Evelyn Natasha Silva do Nascimento, UFRJ

Professora de Língua Inglesa e Mestre pelo Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UFRJ

Christine Siqueira Nicolaides, Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Pesquisadora do Programa em Linguística Aplicada da UNISINOS e do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UFRJ.

Adolfo Tanzi Neto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Pesquisador do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UFRJ.

References

AHEARN, L.M. Living Language: an introduction to Linguistic Anthropology. United Kingdom: John Wiley & Sons Ltd, 2 nd ed, 2017.

BARBOSA, J. C. de M. Reassentamentos Urbanos de Imigrantes Palestinos no Brasil: Um estudo de caso do campo de Brasília. 2010. 104f. (Dissertação de Mestrado) ― Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais. Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/16648/16648_1.PDF. Acesso em: 24 abr. 2021.

BARCELOS, A. M. F. Narrativas, crenças e experiências de aprender inglês. Universidade de Viçosa. Linguagem e Ensino, v. 9, n. 2, p. 145-175, 2006.

BARCELOS, A. M. F. Metodologia de Pesquisa das crenças sobre aprendizagem de língua: Estado da Arte. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada, v.1, n.1, p. 71-92, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v1n1/05.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

BARCELOS, A. M. F. Crenças sobre aprendizagem de línguas, linguística aplicada e ensino de línguas. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 7, n. 1, p. 123-156, 2004. Disponível em http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Revista/edicoes/v7n1/G_Ana_Maria_Barcelos2.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

BARCELOS, A. M. F. Reflexões acerca da mudança de crenças sobre ensino e aprendizagem de línguas. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 2, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v7n2/06.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

BARCELOS, A. M. F.; KALAJA, P. Beliefs in Second Language Acquisition: The Encyclopedia of Applied Linguistics, Edited by Carol A. Chapelle. Blackwell Publishing Ltd. Published, 2013,

BAQUERO, R. V. A. Empoderamento: Instrumento de Emancipação social? ― Uma discussão conceitual. Revista Debates, Porto Alegre, v. 6, n. 1, 2012. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/debates/article/viewFile/26722/17099/. Acesso em: 24 abr. 2021.

BAUMAN, Z. Identity: conversations with Benedetto Vecchi. Cambridge: Polity Press, 2004.

BENSON, P. The Philosophy and Politics of Learner Autonomy. In: BENSON, P.; VOLLER, P. Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman, 1997. p. 18-34;

BENSON, P. Teaching and Researching Autonomy. London and New York: Routledge, 2nd edition, 2011.

BERTH, J. Empoderamento. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

BEZERRA, E. P. A fixação da crença de Charles Sanders Peirce. São Paulo: Ideias de Letras, 2008.

BORGES, L. D. R. O processo de autonomização à luz do paradigma da complexidade: um estudo da trajetória de aprendizagem de graduandos de Letras-inglês. 2019. 259f. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Letras, UFPA. Universidade Federal do Pará, Belém do Pará, 2019. Disponível em:

http://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/11219/1/Tese_ProcessoAutonomizacaoLuz.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 161, p. 802-820, Sept. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742016000300802&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 abr. 2021.

CAREIRO, R. Mais de 1 milhão de brasileiros vivem nos EUA, segundo o Itamaraty. Negócios, 15 ago. 2018. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Mundo/noticia/2018/08/mais-de-1-milhao-de-brasileiros-vivem-nos-eua-segundo-o-itamaraty.html. Acesso em: 14 de abr. de 2021.

CASTELLS, M. O Poder da identidade. Trad. Klaus Brandini Gerdhardt. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história da Severina. São Paulo: Editora Brasiliense, 2001 [1987].

DE FINA, A. Identity in Narrative ― A Study of immigrant Discourse. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2003.

DU BOIS, J. W. Representing Discourse, 2006. Disponível em: http://transcription.projects.linguistics.ucsb.edu/A04comparison.pdf. Acesso em: 21 nov. 2019.

ENGESTRÖM, Y. “Development, movement and agency: breaking away into mycorrhizae activities”, Building activity theory in practice: Toward the next generation, 1, p. 1-43, 2006. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/12fe/cbbf5a6a693001975452fb0c39d1e6b42604.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

ENGESTRÖM, Y. From design experiments to formative interventions. Theory Psychology, v. 21, n. 598, p. 598-628, 2011. Disponível em:

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0959354311419252. Acesso em: 24 abr. 2021.

ENGESTRÖM, Y; SANNINO, A. Discursive manifestations of contradictions in organizational change efforts: a methodological framework. Journal of Organizational Change Management, Bradford, v. 24, n.3, p. 368-87, 2011. Disponível em: https://vdocument.in/discursive-manifestations.html. Acesso em: 24 abr. 2020.

FARIA, M. R. F. Migrações internacionais no plano multilateral: reflexões para a política externa brasileira. Fundação Alexandre de Gusmão. Brasília, 2015. Disponível em: http://funag.gov.br/loja/download/1130Migracoes_internacionais_no_plano_multilateral_23_10_2015.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

FERRAZ, C. P. A Etnografia digital e os fundamentos da Antropologia para estudos em rede on-line. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v.12, n.35, p. 46-69, jun-set 2019. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/aurora/article/viewFile/44648/pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

FERNANDES, F. R. et al. Comunidade de Prática: uma revisão bibliográfica sobre casos de aplicação organizacional. Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, PR. A to Z: Novas Práticas em informação e conhecimento. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/46691/28834. Acesso em: 24 abr. 2021.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979.

FREITAS, L. F. E.; MOITA LOPES, L. P. Vivenciando a outridade: escalas, indexicalidade e performances narrativas de migrantes universitários. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, vol. 19, n.1, Belo Horizonte, Jan./Mar. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982019000100147. Acesso em: 24 abr. 2021.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Rio de Janeiro, DP&A, 2006.

HARDT, M; NEGRI, A. Império. Trad. Berilo Vargas. Rio de Janeiro: Record, 2000.

HINE, C. Virtual Ethnography: Modes,Varieties,Affordances. In: FIELDING, N. (ed.). The SAGE Handbook of Online Research Methods, 2008.

HOLZMAN, L. Vygotsky’s Zone of Proximal Development: The Human Activity Zone. Presentetion to the Annual Meeting of American Psychological Association, Chicago, 2002.

LANTOLF. J. P.; THORNE. S. L. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford University Press, 2006.

LARA JUNIOR, N.; LARA, A. P. S. Identidade: colonização do mundo da vida e os desafios para a emancipação. Psicologia e Sociedade, vol. 29, USP, São Paulo, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-71822017000100406&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 abr. 2021.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LEFFA, V. J.; IRALA, V. B. O ensino de outra (s) língua (s) na contemporaneidade: questões conceituais e metodológicas. In: LEFFA, V. L.; IRALA, V. B. (org.). Uma espiadinha na sala de aula: ensinando línguas adicionais no Brasil. Pelotas: Educat, 2014.

LIBERALI, F. C. Transforming urban education in São Paulo: insights into a critical-collaborative school project. D.E.L.T.A., v. 35, n. 3, 2019. Disponível em:https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-44502019000300401&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 abr. 2021.

LIBERALI, F. C. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. In: MEGALEA, A. (org.). Desafios e práticas na Educação Bilíngue. São Paulo: Fundação Santillana, vol. 2, 2020, p. 79-91. Disponível em: https://www.academia.edu/43690948/O_desenvolvimento_de_ag%C3%AAncia_e_a_Educa%C3%A7%C3%A3o_Multi_Bil%C3%ADngue. Acesso em: 24 abr. 2021.

LIBERALI, F. C. Globalization, superdiversity, language learning and teacher education in Brazil. In: BANEGAS, D. L. (org.). Initial English language teacher education: international pers-pectives on research, curriculum and practice. New York: Bloomsbury, 2017b. p. 177-191.

MATEUS, E. Práxis Colaborativa e as Possibilidades de ser-com-o-outro. In: SCHETTINI, R. H. et al. Vygotsky: uma revista no início do século XXI. São Paulo: Andross, 2009.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo. Martins Fontes, 2001.

MOITA LOPES, L. P. Inglês e Globalização em uma epistemologia de fronteira: Ideologia linguística para tempos híbridos. D.E.L.T.A, p. 309-340, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502008000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 24 abr. 2021.

NASCIMENTO, E. N. S. Narrativas de uma imigrante brasileira nos Estados Unidos: (Re) construções identitárias a partir da interseção de vozes do “eu” com o “outro”. Dissertação (Dissertação de Mestrado) – Faculdade de Letras, Programa Interdisciplinar em Linguística Aplicada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 182 f., 2020.

NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Unscientific Psychology: A Cultural Performatory Approach to Understanding Human Life. Westport, CT: Praeger Publishers, 1996.

NEWMAN, F.; HOLZMAN, L. Lev Vygotsky: cientista revolucionário. São Paulo: Edições Loyola, 1993/2002.

NININ, M.O.G; MAGALHÃES, M.C.C. A Linguagem da Colaboração Crítica no Desenvolvimento da Agência de Professores de Ensino Médio em Serviço. Alfa, São Paulo, 61 (3), p. 625–652, 2017. Disponível em: http://doi.org/10.1590/1981-5794-1711-7. Acesso em: 24 abr. 2021.

OLIVERIA, P. Narrativas Identitárias e construções subjetivas: considerações teóricas e análise empírica de identidades entre jovens das classes populares. Revista Civitas, v. 11, n. 1, p. 157-171, Porto Alegre, jan-abr 2011. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/article/view/7383/6331. Acesso em: 24 abr. 2021.

OXFORD, R. L. Toward a more systemic model of L2 learner autonomy. In PALFREYMAN, D.; SMITH, R.C. (eds) Leaner Autonomy across Cultures: Language Education Perspectives. Basingstoke: Palgrave Macmillan, p. 75-91, 2003.

OXFORD, R. L. Teaching and Researching Language Learning Strategies: self regularion in Context. London and New York: Routledge, 2017.

PAIVA, V. L. M. O. Autonomia e complexidade. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.9, n.1, p.77-127, 2006. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/tela4/Textos/Textos/Revista/edicoes/v9n1/vera_paiva.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

RAJAGOPALAN, K. O conceito de identidade em linguística: é chegada a hora para uma reconsideração radical? In: SIGNORINI, I. (org.). Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, p. 21-46;

REGO, T. C. O desenvolvimento infantil na perspectiva sócio-histórica. In: Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 25. Ed, 2014.

RIVEIRA, C. Número de novos brasileiros com green card nos EUA bate recorde: quase 20.000 brasileiros obtiveram green card, a permissão de residência nos EUA, em 2019. Exame, 20 de nov. de 2020. Disponível em:< https://exame.com/mundo/numero-de-novos-brasileiros-com-green-card-nos-eua-bate-recorde/> acesso em: 14 de abr. de 2021.

ROGOFF, B.; LAVE, Jean (eds.) Everyday Cognition: Its Development in Social Context. Cambridge Mass.: Harvard University Press, 1984.

RYMES, B. Classroom Discourse Analysis: A Focus on Communicative Repertoires. In: HORNBERGER, N.; MCKAY, S. L. Sociolinguistics and Language Education. Bristol: Multilingual Matters, 2010.

SANTA, F. D.; BARONI, V. As raízes marxistas do pensamento de Vigotski: contribuições teóricas para a psicologia histórico-cultural. Kínesis, Vol. VI, n° 12, dezembro 2014, p.1-16. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/Kinesis/1_fernandoevivian.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

SANTOS, W. S. Os níveis de interpretação na entrevista de pesquisa de natureza interpretativista com narrativas. In: SANTOS, W. S.; BASTOS, L. C. (orgs.). A entrevista na pesquisa qualitativa: perspectivas em análise da narrativa e da interação. FAPERJ, pp. 31-33, 2013.

SANTOS, F. M; GOMES, S. H. A. Etnografia virtual na prática: análise dos procedimentos metodológicos observados em estudos empíricos em cibercultura. VII Simpósio Nacional da

Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura, 2013. Disponível em: http://www.abciber.org.br/simposio2013/anais/pdf/Eixo_1_Educacao_e_Processos_de_Aprendizagem_e_Cognicao/26054arq02297746105.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

SANTOS et al. Assistente social no combate ao preconceito: xenophobia. Conselho Federal de Serviço Social (CEFSS), caderno 5 – Brasília, 2016. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/CFESS-Caderno05-Xenofobia-Site.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.

SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. M. Línguas Adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em Inglês. Edelbra, 2012.

VAN OERS, B. Implementing a play-based curriculum: fostering teacher agency in primary school. Learning, Culture and Social Interaction, v. 4, p. 19-27, 2015.

VIANINI, C. Agência humana como um sistema adaptativo complexo: compreendendo o ensino de língua inglesa na escola pública e particular. ReVEL, v. 14, n. 27, 2016. Disponível em: http://revel.inf.br/files/b7f4e47367cdec05b8c2870afbca3e09.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.

VIRKKUNEN, J. “Dilemmas in building shared transformative agency”, Activités, 2006, v. 3, n.1. pp.43-66. Disponível em: https://journals.openedition.org/activites/1850. Acesso em: 24 abr. 2021.

VYGOTSKY, L. S. Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press. [1978] 2009.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, [1934] 2011.

WENGER, E. Communities of Practice: learning, meaning and identity. New York: Cambridge, 1998.

WENGER, E.; McDERMOTT, R.; SNYDER, W. Cultivating Communities of Practice. Boston: Harvard, 2002.

WERTSCH, J. V., TULVISTE, P. & HAGSTROM, F. A sociocultural approach to agency. In E. A. Forman, N. Minick, & C. A. Stone (Eds.), Contexts for learning: Sociocultural dynamics in children’s development. Oxford: OUP, 1993, p. 336-356.

WENGER-TRAYNER, B.; WENGER-TRAYNER, E. Communities of practice - a brief introduction. 2015. https://www.wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice/Acesso em: 24 abr. 2021.

Published

2022-11-23

Issue

Section

Article