Music in its textual-visual dimension: Analysis of digital music clips

Análise de clipes de música digital

Authors

  • Natalia Pimonova université Paris-13

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8412.2021.e79655

Abstract

This article is focuses in the visual dimension of the commercial song, i.e. the music videoclip, considered as the synthetic set of visual, textual and social (interactional) performances. The theoretical approaches are interactional analysis, discourse analysis and popular music studies. The research problem consists in identifying the role of video clips in the iconization of musical discourse and whether they can be considered as digital moving images. With the intention of answering this problematic, I aim to show how semiotically hybrid forms of expression iconize musical discourse and how the audiovisual perception of music is formed. I therefore propose to analyze the video clips of the selected songs and to distinguish the means used to interact with the audience: the artists' corporality and gestures, colors and symbols. The corpus consists of the songs officially certified for their important sales and listed by the SNEP (Syndicat National de l'Edition ?honographique) website.

References

Bibliographie

BONNEt, G. La Chanson populittéraire. Texte, musique et performance, Paris, Kimé. p. 175-176, 2013.

Revue française de linguistique appliquée 2006/2 (Vol. XI), p. 138–144, 2006.

DEVELOTTE, C., PAVEAU, M.-A. « Pratiques discursives et interactionnelles en contexte numérique. Questionnements linguistiques », Langage et société, N° 160-161, p. 199-215 (206), 2017. URL : https://www.cairn.info/revue-langage-et-societe-2017-2-page-199.htm

GAUDIN, A. « Le clip comme forme d’expression musico-visuelle : pour une esthétique de la relation musique-images », Volume !, 2018. URL : http://journals.openedition.org/volume/5556

GONCALVES, J. « Chained to the Rhythm » : Katy Perry délire et s'engage dans un clip politique, 2017. URL : http://www.chartsinfrance.net/Katy-Perry/news-103728.html#aqcU6ZSRmYyAq5d7.99

HAEGEL, M. Avec This is America, Childish Gambino remporte 3 prix aux Grammy Awards 2019, URL: http://www.madmoizelle.com/this-is-america-childish-gambino-917561

KERBRAT-ORECCHIONI, C. Le discours en interaction, Paris, Armand Colin, p. 368, 2005.

MICHEL, J.-C. Clip Vidéo Musique Définition, du site officiel, 2019. URL : http://www.jean-christian-michel.com/clip-video.html

MONDADA, L. Chercheurs en interaction. Comment émergent les savoirs. Lausanne : Presses Polytechniques et Universitaires Romandes, p. 144, 2005.

PÉQUIGNOT J. « Clip et discours : pragmatique de l’énonciation », Volume ! URL : http://journals.openedition.org/volume/5572, 2018.

SEXTON J. Digital music: production, distribution and consumption, in G. Creeber and R. Martin (eds.), Digital cultures: understanding new media, Maidenhead: Open University Press, p. 92-106, 2010.

STRAW, W. « Le clip vidéo et ses contextes : 30 ans plus tard », Volume ! [En ligne], 14 : 2 | 2018, consulté le 27/10/2020 http://journals.openedition.org/volume/558

VUILLE M., MALBOIS F., ROUX P., MESSANT F. ET PANNATIER G. « Comprendre le genre pour mieux le défaire », Nouvelles questions féministes 28, 3, p. 4-14, 2009.

Outils de travail

Site des certifications musicales – SNEP (Syndicat National de l’Edition Phonographique) http://www.snepmusique.com/les-disques-diamant

YouTube https://www.youtube.com/watch

Paroles2chansons https://paroles2chansons.lemonde.fr/

Genius https://genius.com/

Published

2021-07-12